Tak & Vind
14589111: Står inför samma problem, i mitt fall kan jag förlänga takfoten och på så vis ha samma läktavstånd för hela taket. Tror det blir svårt att få varierat avstånd snyggt
OTMC: [citat] Skulle precis skriva detta, enda vettiga lösningen verkar det som
Stefan N: Dags att mura om skorsten också, den är sönderfrusen.
pelle plåttak: har aldrig sett med olika mått på samma grenrör, och jag jobbar som plåtslagare . du kan gå till en plåtis och få en tillverkad , men det kostar en bra slant.
Lersjön: [citat] Tack för svaret! Bilden på sid 18 visar grunden för min frågeställning. Det anges inget mått utanför plåten. Jag chansade och lade till 2cm utöver plåtens beräknade bredd. (51cm×antalet plåtar + 2cm). Hoppas det räcker att skruva i.
nikasp: Vad hände? Byggde ni om och fick stopp på problemet.
ArneTW: Kondens under plåt måste väl bara vara ett problem i vissa fall... Jag håller på att torka virke som är strölagt och har en takplåt som tak... Om jag skulle vänta tills det översta lagret virke skulle ta riktig skada skulle nog jag få vänta tills fan avlöser mig. På ett välventilerat uthus skulle jag inte oroa mig. /ATW
leby: Gipset rockar nog bara sitta där men det är ju ett bra brandskydd om du ska ha spottar
ArneTW: [citat] Svårt att undvika, det kan ju också vara nära mellan hängrännan och insidan av vindskivan. oavsett hur man kapar den är den ju extra utsatt. min plan är att ha den som du har och om ett antal år kanske kapa jäms med taket så hängrännan blir synlig. /ATW
override: [citat] 8 kvm tak faktiskt, men kraftigt sluttande. Som en tipi typ. Jag har takpapp på gräsklipparhuset.. Vasst som fasen..
Danne213: Du fäster den enkelt med skruv upp i råsponten med lagom långa skruv.
Winden: Vet inte hur marknaden ser ut idag, bytade själv för ett par år sedan. Köpte både vanlig och papp från andra sidan Atlanten. Spikpistolen behöll jag och papp pistolen såldes vidare, tror jag fick mer för den än vad jag betalde för båda. Senco pistoler båda två.
Rickard.: Förutom att försöka lägga pappen när den är så varm som möjligt så är det inte mycket att göra, lägg så slätt du bara kan så döljs det under ytterlagret.
Bo Per Oscar: [citat] Jag lade bara dit pannorna snabbt igår kväll, om det kommer regn innan jag hinner fixar resten. Har bara överlappande plywood under, ingen papp. Kommer plocka bort för att få plats, oavsett kapning på taket eller marken.
Bo Per Oscar: [citat] Vi behåller gamla ränndalsplåten och målar om, men nånting under är en bra idé. Blir nog en bräda i vårt fall. Har ingen lämplig plåt.
Matti_75: Då spelar det ingen roll så vida du inte har en massa spik som sticker upp och skadar den nya duken.
Harald Blåtumme: Hur ser yttertak och underliggande takpapp ut? Om det är original betongpannor anno -73 så kan det vara dags att byta hela rasket och då med ny råspont på angripna partier, lätt ordnat i samband med takbyte. Bara en idé.
CharlesDarwin: [citat] Hej Till största del lyssnade jag på RiceBridge. Vänta! Denna vinter som var mild bjöd inte på några skyhöga uppvärmningskostnader, just nu har vi lagt om taket och av de hantverkarna fick jag i stort sett samma råd.
köpthusvadnu: Jag ska sätta upp en 4G antenn på taket. Jag funderar på hur jag ska fästa den. Låter det vettigare att skruva fast ett antennfäste i taksargen eller att spänna fast ett fäste runt ett luftningsrör? Om jag skruvar i taksargen, hur långa skruvar kan jag använda och behöver jag tänka på något särskilt för att inte orsaka en fuktrisk?
RobinJ2: Skönt att höra att de motsvarar 130x45. De två inre diagonalerna bildar en liksidig triangel. De yttre är i 90 grader mot överarmarna. Laddar upp en bild på problemet. Det är en bild mot nocken. En av de inre diagonalerna. Den är bara en del av den nya diagonalen som är i kontakt med överarmen, stocken. Eftersom kanten är avrundad ifrån barken. Den andra överarmen på andra sidan är
Blå baronen: Det lät ju mycket bättre(y). Nej jag hittade en sajt på nätet: https://arbetskostnad.se/vad-kostar-det-att-lagga-om-ett-tak/ Det blir ju hur dyrt som helst annars.
connywesth: [citat] Jag hyr lägenhet just nu så jag byter inte tak, men jag vet hur jag tänker. Jag anlitade hantverkare för att renovera en tidigare lägenhet jag bodde i och var mån om att de hade det bra när de jobbade, men det var en kompis jag anlitade så jag visste att han vågade vara ärlig mot mig och han skulle aldrig drömma om att slarva med skyddsutrustning. Jag hjälper ofta andra
Stev87: Hej alla experter! var på vår vind igår, och började fundera över vår murstock! Vad är dom bruna inslagen? det har varit så sen vi köpte huset (Eldades då regelbundet för att få värme/varmvatten, huv saknades. idag används inte murstocken (jordvärme) men huv är monterad över. är det något som är fel? Bör man se över det?
tompax: Nu känner jag att jag kanske vilseleder dig ifall jag inte förtydligar. Du har ett visst justeringsmån för en given typ av takpanna, det är för att man bland annat skall kunna anpassa så du får en hel panna längst ner och en hel panna längst upp strax under nockpannan. Inom ramen av det intervallet så kan du naturligtvis justera mot det andra taket som möts i vinkel. Har man tur så
tobbe.roos: Japp det löste sig. Jag hade repet i tankarna, men räckte med useless taktik med lite kraft och skruvmejsel!
Ymer: En varmluftspistol klarar att värma baksidan just så pass så den smälter och du kan trycka dit den. Klart enklare med gasolbrännare som värmer mycket snabbare och kan smälta större yta. Jag har kört varmluftspistol på en mer lättåtkomlig bit och det gick bra men din bit ser svårare ut. Jag gissar på att du inte har någon spillbit att öva på heller?