R
Ringblom: [citat] Japp
2 svar · 3,0k läst
·
R
L
Lennart79: Tack för svaret. Provar med att byta ut skruvarna först och ser om det läcker in efter det. Om det gör det får det bli plåtbyte
14 svar · 5,7k läst
·
J
justusandersson: Det finns nog tyvärr inga bra beräkningsprogram. De innehåller alltid kraftiga begränsningar, t.ex. att man använder vanligt konstruktionsvirke. Vill man göra något som är annorlunda måste man kunna räkna själv.
18 svar · 34,5k läst
Mats-S
Mats-S: Därför att gammal hederlig timmermanskunskap har försvunnit mer eller mindre i glömska ... som sagt, det finns säkert dyra fancy lösningar, men skarvplank gör samma sak för betydligt mindre kostnad och arbete :) Se till att lägga "ryggen" uppåt på planken bara, mycket viktigt!
5 svar · 2,3k läst
C
calvinklein: [citat] Okej en dag låter ju inte allt för avskräckande. Tack för tips, är bara att håva fram kofoten då antar jag.
4 svar · 1,3k läst
roofius
roofius: Finns många appar till detta . Monier heter en tex med digital gradskiva och den är gratis
2 svar · 2,2k läst
R
Robert-san01: https://tatskiktsgarantier.se/riktlinjer
5 svar · 4,3k läst
asplinb
asplinb: [citat] tack för tipset
4 svar · 2,4k läst
roofius
roofius: Hej! Har bara ett tips som är viktigt till att börja med. Tätskiktet under, jag rekommenderar inte att man gör det själv överhuvudtaget med klisterprodukter eller självtäck. Anlita en som svetsar pappen under och även svetsar dit sedumstopp vid takfoten. Sedumet kan du ju sedan köpa och lägga själv med en filt under. Visst kan du göra ståndränna med utkastare istället för
6 svar · 3,3k läst
roofius
roofius: Detta är en fråga jag stöter på mer eller mindre dagligen i mitt arbete som arbetsledare på takföretag. 1. Nej, det är väldigt svårt att göra något åt lutningen, visst kan man remsa i extra papp i gropar, men i slutändan skjuter man bara vidare vattnet. vad jag kan se är det inte mer än 1cm vatten stående där? 2. Enligt bygg AMA får det stå 3cm vatten på papptak utan att det
2 svar · 3,4k läst
·
roofius
roofius: Man skär upp gamla blåsor innan den nya pappen. finns ingen anledning att ta bort gamla pappen, Att vatten samlas i fel hörn och att lutning ar fel kan du ju kila upp lite själv innan nya pappen. Antigen med pappremsor flera lager eller bygg en kil av plyfa och reglar .
2 svar · 4,5k läst
·
Traden
Traden: [citat] Nu har jag facit i min entreprenad: Ingår: Avrivning gamla taket inkl läkt etc. Containers Ställning ink bygg Ny duk - Bandtäckning Hängrännor Stuprör Snörasskydd 3 stosar/ vent Inkläd skorsten Stormhatt skorsten Taklucka Taksäkerhet (takstege) Ink fasadkrok Avstädning Besiktning 108 kvm..201 000 Kr Inga ÄTA whatsoever
11 svar · 5,6k läst
Rickard.
Rickard.: Det finns inte en sanning i detta utan det mesta handlar om vad man själv gillar och lokal tradition. Vindskivan kan sättas i höjd med ovankant panna eller kan sättas högre om man gillar utseende med "ram". Ett tips här är att kolla hur plåtarna är utformade och bygga efter dom om man väljer att köpa färdiga plåtar. Överlappet tycker jag ska vara minst 2cm. Plåten kan göras på
1 svar · 3,5k läst
Violina
Violina: [citat] Jag hade nog helst inte skruvat upp nåt alls i dem.. Hade helst försökt träffa reglarna bakom, annars hade jag nog låtit bli..
7 svar · 4,6k läst
·
N
Nahpets: Tack för hjälpen! Plastmo är fabrikatet. Måttet på stupröret utgick ur sortimentet 2018.
7 svar · 4,4k läst
·
Thoooollin
Thoooollin: Toppen! Tack, jag höll just på att leta mig genom vilken typ som kunde va bäst lämpad :)
2 svar · 2,0k läst
·
A
arowe17: Jag fortsatte diskutera i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/skarv-haengraenna.317798/page-4#post-3727947
14 svar · 10,8k läst
·
H
Haget: Avråder självklart från svart betongtegel - både för tungt och oerhört FULT på det charmiga huset!
2 svar · 4,4k läst
·
F
Fluxor: Såhär snyggt kan det bli. Tänk dig för.
1 svar · 3,0k läst
·
A
arowe17: [citat] https://www.armat.se/skarva-utan-rannskarv Vid ca 1:40, men skippa skarvbeslaget och komplettera med fogmassa (t.ex. "Tec7"). [MEDIA=youtube]MyErZABEL3M[/MEDIA] Fogmassa Tec7 (finns i flera färger): https://www.clasohlson.com/se/p/41-9023
54 svar · 22,4k läst
·
A
arowe17: Ska ge mig på att skarva lite hängrännor idag, vad ska jag köpa för tätningsmassa/silikon? Jag tänker även använda samma massa för att täta mellan fönsterfoder och fönsterbleck (en vit fog). Jag är med på att det skall vara för utomhusbruk, men i övrigt?
33 svar · 31,0k läst
·
J
Jesper Ronn: [citat] Intressant läsning. Var med om en liknande operation. I mitt fall hade jag själv lagt om pannor på taket men inte läktat om eller bytt nockplanka. Antingen skilde sig gamla och nya pannor något eller så hade ursprungspannorna inte spikhål. Vette fan. Hur som helst. När jag upptäckte problematiken gjorde jag som du och lade på ett nockband i aluminium som gick ner över
10 svar · 6,1k läst
·
P
Anonymiserad 284245: Nu har vi kommit en del på väg känns det som. Men fasen vad tid allt tar när man har mkt att göra på snickeriet. Införskaffandet av rikt och planhyvel mm, har dock öppnat upp för lite fler utsvävningar. Jag tror att det här utförandet blir det slutgiltiga, kände att det behövde bli lite större än det ursprungliga förslaget. [bild]
33 svar · 9,0k läst
·
S
SBTJohansson: Hittade denna bild här på forumet för övrigt
1 svar · 3,2k läst
·
Noramasen
Noramasen: Då underlättar det absolut(y)
5 svar · 2,0k läst
Fredrik532
Fredrik532: [citat] Jag får helt enkelt prata med snickarna på måndag. Tråkigt att dom inte håller samma kvalite som förr när det kostar som det kostar...
6 svar · 4,0k läst
·
Rickard.
Rickard.: Kör på det funkar säkert bra. Anslutningen uppåt bör helst ha både ha tätband och att du viker upp plåten i dalarna med en tång så vatten inte kan blåsa eller driva upp bakvägen.
1 svar · 2,7k läst
D
Daniel 109: Det går inte att få dem att ligga som det ska med ett annat läktavstånd. Betongpannor brukar ha en annan utformning som möjliggör ett varierat läktavstånd.
4 svar · 16,6k läst
·
S
Stefan85: Hur har det gått? Jag är själv mycket intresserad av Prefas klassiska takkupor.
1 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.