Jag äger tillsammans med min bror ett fritidshus som är byggt 1975. Ett problem är att det läcker in på altanen från takutsprånget (se bilder). Taket är inte bytt sedan huset byggdes. jag trodde möjligtvis att byte av det utskjutande plasttaket skulle hindra vattnet. Vilket det inte gjorde. I våras rensades taket från mossa. Personalen från firman trodde att det var mossan som gjorde att det läckte. De var även hyggliga och bytte takpannor som var defekta. Vattnet rinner fortfarande genom. Jag kan inte se att takpannorna ovanför läckan skulle vara trasiga.
Jag kan inte heller se att det läcker in någon annanstans när jag undersökt krypvinden. Kan det vara skarven mellan ventilkåpan och takpannorna som är problemet ?

Jag kan inte heller se att det läcker in någon annanstans när jag undersökt krypvinden. Kan det vara skarven mellan ventilkåpan och takpannorna som är problemet ?
Det är ingen jätterolig konstruktion du har där, pannorna gör inget tätt utan det är vad du har under.
Bort med pannorna, ny papp och täta så kan du nog få det tätt.
Svårt att foga mot trä som står öppet så det blir tätt.
Så när du är klar hade lite plåtar kunnat göra det håller längre
Bort med pannorna, ny papp och täta så kan du nog få det tätt.
Svårt att foga mot trä som står öppet så det blir tätt.
Så när du är klar hade lite plåtar kunnat göra det håller längre
Som en vindskiveplåt typ. Sidan av virket ner under pannorna. Och upp över ner på plasten i ovankant. Sedan får man väl göra ett snyggt avslut när trä och pannor inte längre möts. Men även hålet som blir där under hade jag plåtat, svårt att förklara men hoppas du är med hur jag menar
Klicka här för att svara



