Jag äger tillsammans med min bror ett fritidshus som är byggt 1975. Ett problem är att det läcker in på altanen från takutsprånget (se bilder). Taket är inte bytt sedan huset byggdes. jag trodde möjligtvis att byte av det utskjutande plasttaket skulle hindra vattnet. Vilket det inte gjorde. I våras rensades taket från mossa. Personalen från firman trodde att det var mossan som gjorde att det läckte. De var även hyggliga och bytte takpannor som var defekta. Vattnet rinner fortfarande genom. Jag kan inte se att takpannorna ovanför läckan skulle vara trasiga.
Jag kan inte heller se att det läcker in någon annanstans när jag undersökt krypvinden. Kan det vara skarven mellan ventilkåpan och takpannorna som är problemet ?

• Vattenfläckar på vägg och golv av ett trädäck nära en dörr, indikerar läckage från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En altan med ett plasttak som ansluter till ett hus med mörka takpannor, med naturen i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Takutsprånget på ett fritidshus med synliga tecken på vattenläckage och en dörr med nött färg.
    Skapa konto
  • Skadat takutsprång på ett fritidshus med gammalt tegeltak och blå plasttak som läcker.
    Skapa konto
Det är ingen jätterolig konstruktion du har där, pannorna gör inget tätt utan det är vad du har under.
Bort med pannorna, ny papp och täta så kan du nog få det tätt.
Svårt att foga mot trä som står öppet så det blir tätt.
Så när du är klar hade lite plåtar kunnat göra det håller längre

Tack för ditt tips. Var tänker du dig det är bäst att sätta plåtarna ? /hälsningar Ulf

Som en vindskiveplåt typ. Sidan av virket ner under pannorna. Och upp över ner på plasten i ovankant. Sedan får man väl göra ett snyggt avslut när trä och pannor inte längre möts. Men även hålet som blir där under hade jag plåtat, svårt att förklara men hoppas du är med hur jag menar

Tack för dina råd som sagt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.