Hej!

Bytte tak förra hösten. Monterades då samtidigt nya vindskivor och takfotsbrädor. Dessa är monterade tätt mot varandra utan glipa emellan, antar vindskivans ände är spikad i takfotsbrädans. Såg idag att det glipar mellan dessa på ett av hörnen pga snett inslagen spik (tror jag) och där då även vindskivas vinkel nu är lite "utåt" istället för lite "inåt" som den är på husets övriga hörn. Vindskivorna är plåtbeklädda.

Svårt ta bra foton och se i motljus men här är tre bilder:
1 taget snett underifrån (Glipan syns ca 1 cm)
2 taget underifrån (Tror det som syns är lite spräckt trä av spik som gått snett och därmed orsakat glipan?)
3 taget utifrån (Vindskivan är lutad "utåt" 1 grad kanske? Jämfört mot övriga hörn där den lutar "inåt"

Undrar om detta är något som bör åtgärdas eller är det endast kosmetiskt? Det är inte mycket och jag tänker jag kanske tittar och funderar för mycket.

Vinkelbild underifrån som visar en glipa på ca 1 cm mellan plåtbeklädda vindskivan och takfotsbrädan på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipa mellan plåtbeklädda vindskivor och takfotsbräda på hus, synlig snett underifrån.
Skapa konto
Tak med plåtbeklädda vindskivor och takfotsbrädor som glipar på grund av snett inslagen spik.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.