Rickard.
Rickard.: Man bör ha trekantslist, amerikanskt shingel är inte riktigt samma som "svenskt" så man bör inte följa deras instruktioner. Mataki har bra och lättförståelig instruktioner som funkar även om du köper av en annan tillverkare.
1 svar · 2,6k läst
J
JRMKJRM: Vi betalade 12’ innan rot så det var nog rimligt då :).
2 svar · 3,6k läst
Nils Liljegren
Nils Liljegren: Hej. Undrar vad ni har för erfarenheter av tvätta bort alger och målning på takpannor mm. Bra och dåliga företag i småland.
0 svar · 1,5k läst
S
Stefan1972: Hur det har sett ut syns ju på bilden? Det som saknas är listerna som sagt och där finns det inga rätt och fel. Lister finns det trettielva miljoner olika av och lokala sågar hade oftast egna men de kan ju lika gärna ha varit köpta på annat håll. Bäst blir det om de som ska bo i huset väljer fina lister själva. Såklart tidstypiska då och inga färdigmålade socklar från byggmax.
10 svar · 3,0k läst
·
Stefan N
Stefan N: Jag tänkte om du höll på med omläggning men det va det ju inte såklart.
5 svar · 5,1k läst
R
rodak: Hej, V har rivit innertaket, plasten och isoleringen på vårt "uterum" som byggdes 1977 och efter att det isolerades 1985 har det fungerat som "boyta" Anledningen till att vi rev var att det hade läck in vatten bakvägen bakom plåten pga av dålig lutning (detta är nu tätat med gummilist) under en längre tid och vi ville inspektera och reparera om något var skadat. Konstruktionen inifrån
0 svar · 1,7k läst
·
O
orkaorca: Stort tack (y)
3 svar · 3,0k läst
Familjenyheter
Familjenyheter: Är taket 7m och du bara har fall åt ett håll så ser det väl bra ut men om du har 2 nedfarter så ser det ut som vääääldigt mycket fall?
3 svar · 1,9k läst
·
S
Stefan Fritzon: Vi köpte ett hus för 1.5 år sen. På kanten av profilen har det börjat rosta. Då vi har kraftig lutning på taket så har vi funderar på att hyra en skylift och tvätta av taket och sen spreja på rostskyddsfärg likt hammarlack färg. Jag har försökt söka runt på nätet efter tips och trix, men hittar inget kring detta. Nu söker jag tips och trix om hur vi ska tänka? Finns det någon
0 svar · 763 läst
T
Trollskidan: Hur gick det?
5 svar · 2,7k läst
·
T
Thunström: Skall lägga ett pulpettak av plåt på en gammal byggbod. Den har tjärpapp, behöver jag ha någon form av kondens skydd då under plåten?
0 svar · 747 läst
T
Trollskidan: Hur gör man, uppbyggnad Min Grabb har ett torp dåligt isolerat som behöver utvändig omvårdand. Tak å fasad. Om man vill tilläggsisolera Hur går man till väga? Några som har länk eler bilder?
0 svar · 1,1k läst
Q
Qvanten: Det blir 120mm träfiberisolering och den ska vad jag läst mig till var dubbelt så välisolerande som sågspån samtidigt som den inte kan sjunka ihop. Ska jag isolera mer så blir det nog inåt och då i samband att jag i så fall river ut kattvindarna, men får kanske kolla om det finns några risker för fukt om man ökar isoleringen så mycket. Att lägga på tjockleken på nedre delen av
4 svar · 1,7k läst
Noramasen
Noramasen: [citat] Själv kan jag tycka att lackad silvermetallic bandtäckning är närmast likt galvad plåt. -Åtminstone nylagd sådan. Alternativt Rheinzink som finns i olika och beständiga patineringar, men absolut ett dyrare alternativ. Rostfritt är bara att glömma då den på lutande tak kommer att se bedrövlig ut med tanke på att det är ett hårt material och blir därmed buligt på grund av
4 svar · 3,1k läst
V
Vante: Spontad osb.
1 svar · 3,2k läst
·
V
1 svar · 3,2k läst
·
S
Supercub: Är det samma usling som har gjort detta jobb eller är det tvillingsystern?
4 svar · 2,9k läst
·
Abris52
Abris52: [citat] Håller med återkopplar hur det går efter svar från tillverkaren
5 svar · 1,3k läst
pelle plåttak
pelle plåttak: 1500-1600 :- / kvadraten med allt inkluderat men innan ev rotavdrag är ett bra riktmärke . Det inkluderar ställning , rivning ny papp plåt vattenavrinning
8 svar · 1,0k läst
Cruis
Cruis: Hej! Du ska självklart lägga en fotplåt uppe på bärläkten där den ska ligga, där nere behöver du bara en om de endast hade vart papptak! Mvh Christer/snickare [citat]
4 svar · 8,1k läst
·
F
Fredrik enström: [citat] Skrev nog i fel tråd jag skulle skriva ett eget inlägg men hamna nog i någons tråd
2 svar · 1,0k läst
D
dennisson: Tack Richard, jag ska hålla koll.
8 svar · 2,6k läst
·
A.S
A.S: Har behov av att avfukta både krypgrund och vind. Bägge ytorna förhållandevis små, och för att hålla ner kostnad så funderar jag på att skaffa EN sorptionsavfuktare som gör jobbet för både vind och krypgrund. Anledningen är att ytorna som sagt är små, vilket gör att det känns som ”overkill” även med de minsta avfuktarna på marknaden. Krypgrund på ca.12kvm (outgrävd del av
0 svar · 947 läst
L
Lagerström: Får se hur det blir med blekningen.. ser att tex svarta pannor redan efter knappt 10 år får en grå ton.
2 svar · 1,5k läst
fahlis
fahlis: Pröva med att söka i Takstolsboken …
1 svar · 1,6k läst
V
vhultqvist54: Rejäla plattjärn på var sida som går upp på nästan hela takstolen till nock. Genomgående bultar. Borde lösa problemet
6 svar · 3,0k läst
·
D
Du och 19till: Jag rollad en a traktor med den en gång. Hårdheten var som gummi när det torkat.
1 svar · 4,9k läst
useless
useless: Nej, det måste man inte.Trampskyddet i t ex underlagsduk är till för att förhindra fallolyckor under själva arbetet. Sen ska ju taket klara av att man går på det.
5 svar · 2,6k läst
Rickard.
Rickard.: Det borde gå att lösa sålänge ytan är hyfsat ok. Jag hade då valt att inte lägga skruv reglarna direkt på taket utan valt att klossa upp den med nånting som tål att stå i vatten för det kommer bli små pölar under.
6 svar · 2,2k läst
·
Rikard Larsson
Rikard Larsson: Ja behöver sätta ett innertak i ett rum med snetak. Ska ja dra reglar mellan snetaket och väggen och sen läkt på de ? Vad ska ja man ha för dimension? Spännvidden är bara 1,5 meter kan man kanske köra 45x45 ?
0 svar · 1,5k läst
·
Q
quesus: Hej på er. Jag har funderingar på att dra mina nätverkskablar via vår kallvind sen genom väl valda mellanväggar. Jag är nyinflyttad och jag har har knappt varit uppe på vinden än och är en generellt rookie gällande hus :). Jag har ritningar från husets vind. Kommer jag, efter att ha grävt mig ner genom isoleringen, kunna se reglarna för innerväggarna redan från vinden? Eller är
0 svar · 709 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.