Tak & Vind
Nyhamn1: [citat] Tack Daniel! Det var fel läkta stånd. Åtgärdat nu och allt sitter fint.
jonaserik: 115 mm är ett gammalt mått,, det går att laga, skrapa bort all färg/plast, gör riktigt rent in och utsida, köp en plåtbit 0,5 tjock ca 100 mm bred och så lång att den täcker skadan, formar till den och klipper bort överflöd pressar ner den på insidan med PL 400 som lim, och måla vitt. Håller tills det är dags att byta allt.
Kaseja: Okej då är det bättre att lägg nytt tak istället.
denton71: Jag använder en Petzel Navaho sele lite overkill kanske men efter alla år av arbete i mast och andra höghöjds jobb så här jag vänt mig med den så här svårt att ha någon annan fallskydds utrustning.
Jockeastrom: Vi ska byta tak på vårt hus som är byggt i stil för att likna en Västerbottensgård (byggt 1969) Idag sitter det gråa betongpannor på taket. Vi har svårt att bestämma oss vad vi ska byta till. Nya pannor och i sådan fall vad för pannor. Plåt och o sådana fall vad? (Kan säga att vi bor på en ort med ett plåtgrossistföretag så plåttak med tegelprofil är klar
Andréheinrich: Hej! Vi ska renovera taket och behöver lite hjälp ang. ventilation av taket / nock. När jag tog bort nockpannor då såg det ut så här: Folien var fuktig underifrån. [bild] Nu har jag funderat om det blir bättre att ta bort folien och montera nockband (valmtätningsrulle) istället? Det kan ju inte vara normalt att det är så fuktigt. Jag har försökt att göra en ritning hur det ska se
Smajten: Detta med svarta fläckar och även saltutfällningar på insida råspont uppe på en kallvind känns lite som en djungel. Taket på huset är original, vilket innebär att det är lagt 1976, det har ju passerat teknisk livslängd om att lägga om det känns rimligt. Kan jag säkert veta om problemen på vinden härrör från läckande tak eller beror på läckage av varmluft/kondens inifrån
Krukmakaren: Alltså klippa här och vika den mot mötande trekantslist, sen göra samma med nästa plåt på nocken?
berraX: Den tanken slog mej också. Första intrycket är "märkligt" . Men de kunde väl bygga tillräckligt bra hus på den tiden också. Jag tror inte att det var ett fuskbygge så de visste nog vad de gjorde. Så som huset används kanske det är bra nog?
ptz0n: Vi ska renovera en garagetillbyggnad där taket nyttjas som altan. Förutsättningar Bredd 7,7 m Längd 8,9 m Area 68,5 kvm Krav Lutning/Fall från huset, mot garageport > 1:100 Snö- & nyttolast på 4 kN/kvm (Stockholms Län) Max tjocklek inkl. ytskikt 290 mm Garageport 5500x2000 mm Självbärande konstruktion utan pelare eller mellanväggar. Förslag Nedan följer ett förslag som ser ut att
Stugmannen: [citat] det skulle väl vara om jag vände huset upp och ner och drog ut i Skagerack med det ;) då borrar jag helt enkelt hål och drar på ordentligt med asfalt. tack alla! alltid nojjigt när det kommer till tätskikt så ville vara säker innan jag kastade mig på det.
Rickard.: Plast har inget att göra på ett papptak, det är helt enkelt fel material för jobbet. Det finns liknande i plåt som då åtminstone är något bättre ur den synpunkten. Jag tror inte att du behöver nockventilation om resten av konstruktionen är bra och det är bara en ökad risk för läckage. Om man väljer att göra det är den bästa lösningen att man bygger så man tillåter flöde
Saeid Hanirad: Hej, Tänkte sätta en EC kanalfläkt uppe på vinden, tanken är att den ska gå med lågfart när vi trycker på en knapp i hallen så att fukt och dålig lukt ska åka ut, behöver jag isolera kanalfläkten ? Kan jag göra det med armaflex mattor ? Vad behöver jag tänka på för övrigt ?
Saeid Hanirad: Hej, Tänkte sätta en EC kanalfläkt uppe på vinden, tanken är att den ska gå med lågfart när vi trycker på en knapp i hallen så att fukt och dålig lukt ska åka ut, behöver jag isolera kanalfläkten ? Kan jag göra det med armaflex mattor ? Vad behöver jag tänka på för övrigt ?
Manfred86: Om man river bort masoniten så kan man väl lägga råsponten direkt på takstolarna, OM det finns tillräckligt med spalt emellan. Om inte, kan man bygga upp lite med tex. Tunn ströläkt. Behöver man ha någon duk eller nåt emellan då, mer än takpappen?
Asmodean: Yes ska försöka ta mig upp kika imorgon. Vad ska jag titta efter?
gaia: ska du avfukta hela världen? :) Om du vill använda avfuktaren så måste du täppa till all ventilation på vinden för att få sänkning av fukt i luften och virke. jag tycker att du vädrar din vind alldeles för mycket och kondensen fuktar din undertak sommartid och gödslar mögel.Minimera takfotventilation och börjas med norra sidan annars fortsätter eländet denna sommar också. Ser du
Gabbe1: Även om det inte skadar att plasta noggrant så bör man sträva efter att ha undertryck i bostaden, även längst upp vid taket på ovanvåningen, plasten kan aldrig bli 100% tät. Om ingen varm (fuktig) luft från bostaden tränger upp så är risken för mögel mycket mindre. Paxfläktar som går konstant kan absolut bidra till det.
ER1968: Hej Protte, Tack för svaret, mycket bra! Jag hade tänkt att installera 4 takstollar (cirka 1,2 meter från varandra) som de som visas nedan, installera ramverk för isoleringen, och skivor på insidan. Den nya takstolen skulle fixeras till den gamla takstolen Från vad du säger förstår jag att det är viktigt att bygga in styvhet i strukturen. Strukturen med stolpen skulle ge lite
Rickard.: Ett tips är att först tvätta med jape Grön fri (eller en av alla många liknande produkter) så det blir ordentligt rent och fritt från växtlighet sen kan ni ta en fundering om ni vill måla. Rent måste det bli oavsett om ni väljer att måla så det skadar inte att vänta med beslutet.
byggarätt: [citat] Kan inte rekomendera din lösning utan jag hade valt hagmans papptaks renovering med glasfiberduk takmassa och sand som uv skydd .... Då slipper du hålla på hela tiden? Att låta plåtis lägga ett zinkplåt tak dubbelfalsat så slipper du göra något mer?
Snöstorp89: Kapar denna tråden då jag har tänkt göra liknande. Parabolen ryker, dock så har vi då också ett hål i måste laga. Ser ut som på bilderna. Men låter ju sunt med att kila in takpapp och fästa med asfaltsklister och ev plugg till hålet?
Snöstorp89: Hej! Tidigare ägare på vårat hus lät installera en parabol på taket. Nu har vi fiber och använder inte parabolen längre. Ska dessutom måla gaveln där parabolen sitter fast. Hur gör man bäst när man ska ta bort parabolen? Hur lagar man hålet? Sågar man till en plugg och sätter dit med fog? Sen skära upp takpappen lite upptill och kila in ny takpapp och fästa med asfaltsklister och
pelle plåttak: [citat] Då är det bara att gratulera ! Grattis
Litengubbe: Här finns svaret: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-langt-ner-ska-fotplaten-ga-ner-i-haengraennan.365258/
Rickard.: Nej du behöver Inte göra något mer, med det du redan har gjort så duger det som underlag.
TheGame: Ovanför innertaket brukar det vara plast som ångspärr. Men det är om det är så överallt inte bara över ett rum. Du kan foga eller sätta list i springorna.
andersmc: [citat] Jag har ingen instruktion. Det är därför jag vänder mig till forumet.
Dan_j: [citat] Jo, pga att det fanns möjlighet för kondens att komma ut, inte optimalt men fungerar. Under takpannor som är mer otäta hade det inte fungerat. Så jag nöjer mig med det och hoppas dom löser resten bra.