Tak & Vind
muraren2: [citat] [citat] Nej har inte den blekaste aning, kanske är nått gammalt skruvhål på taket som läcker,, men dom kommer o byter tak v27 så då bör jag inte ha det problemet igen (y)
Rickard.: Bästa livslängden i verkligheten vet inte ens tillverkarna trots kontinuerliga tester och ännu mindre jag. Derbigums takpapp bör hålla ungefär lika länge som dom mer traditionella då dom helt enkelt är nästan samma sak. Är man nöjd kan man för all del bara lägga på ett nytt lager derbigum när det börjar vara dags och njuta av många år till med ett bra tak.
Pinkmargera: Hej, skulle vilja montera ett nockräcke på vårt tak, hittar dock inget alternativ till vårt tak - är boardskivor (plywood?) och 45x45mm läkt. Det jag hittar som närmast passar kräver 45x70 läkt - och det känns dumt att frångå råd när det gäller taksäkerhet (om inte ett annat alternativ är att sätta dubbla antal fästen med halva avståndet). Tacksam för råd! [bild] [bild]
danne9: [citat] Ska fundera på de där helt klart. Tror bygghandeln annars hade 22x195 som skulle tas bort ur sortimentet, men ja är osäker på om de inte vrider sig när dom är så breda och tunnare. Men sitter de 3 st så trycker dom ju kanske ihop varandra. Tror även att dom skulle bli korta 5,5 m (ja ska ju helst ha 6,5 för att dom ska bli hela). Vad är de för längd på dina?
johnalder: [citat] [citat] Det verkar nog stämma i mitt fall också när jag tittar lite närmare.
JohanN03: Hur gör jag bäst när shingeln ska på plats? Ska denna också täcka änden på trekantslisten? Annars får jag en svart ände mot det röda shinglet.
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Dina ritningar har tyvärr för låg upplösning för att man ska kunna zooma in i dem.
roofius: [citat] nädå skrapa lite försiktigt bra. du gör det precis innan du lägger på nytt. inte hela världen om den skulle skadas lite då heller.
Babb: Är i full gång med takbytet nu och efter de gångna dagarnas ÖSREGN märkte jag idag en ca 20cm diameter fuktfläck i taket i källaren. Undersökte vidare och insåg att det måste kommit från taket. Förmodligen runnit in i nock, längs undersidan på råsponten och ner i ytterväggen.... Trots luftspalt. Och trots att jag tyckte mig vara väldigt noggrann med att täcka över med
pelle plåttak: sitter det en utkastare på stupröret ? iså fall prova att vrida den så att vattnet åker ut i sidled . Då hinner inte vattnet få fart innan det kommer ut på pannonrna
pelle plåttak: finns ingen bra lösning på detta jag hade satt hängrännan som vanligt med ett innerhörn fast på den nedre takfotsbrädan på vänster sida , vet dock inte hur långt taket är på vänster sida så om vattnet hinner få fart och missar hängrännan
pota: [citat] Ja kör nog så. Skruvar rakt genom eternitplattorna med långa skruv ner i reglarna. Bäst hade kanske varit att lägga reglar över eternitplattorna och skruva fast plåten i reglarna. Kanske gör jag det. Ska tänka på saken vad som blir enklast och bäst. Råspont på hela taket känns som väldigt mycket jobb. Sitter plåten ovanpå eternitplattorna slipper jag kanske dessutom
maximm: Vad tror ni? Är det något man behöver ta hänsyn till?
Bokjo: [citat] Tacksam för tipset, skall testa detta // Jocke
Flaska: Hej Behöver byta takavvattning och har en liten fråga kring de ställbara rännkrokarna. De jag har införskaffat är av denna typ: https://www.byggmax.se/r%C3%A4nnkrok-st%C3%A4llbar-svart-p26332 Ställbara till 38°, mitt lilla dilemma är att takfotsbrädan som de ska monteras på i detta fall sluttar ca 44° in mot huset. Det diffar alltså 6°.Någon med lite erfarenhet som tror det har
Jesper Ronn: Falsade ihop plåtarna. Satte en liten aluminiumplåt i ”öppningen” som ändå blev hyfsat liten med den här varianten.
Claes Sörmland: [citat] Erfarenhet från eternitfasad. Köp många flaskor Klorin. Späd 1:5 med vatten och spruta på rikligt med en vanlig pumphandspruta en vindstilla sommarkväll när regn inte är att vänta. Vänta några dagar och fascineras över resultatet. Låt sol och regn verka så att skiten spolas ned. Kör en omgång till. Nu har du ett tak som ser som nytt ut.
DanielPinjegård: Du efterfrågade Monier 15 år garanti. Det kommer du inte att få pga fel underlagspapp. De är en del i BMI koncernen och där ingår Icopal vilka du ska ha ifall du vill ha nån garanti. Ledsen att upplysa dig om det.
Jesper Ronn: [bild] Tråden är mycket gammal men svarar ändå. 5-9 cm överlapp vid val av rak nockpanna (skruvhålen överlappas precis vid 5 cm så jag tycker nog att man ska överlappa med åtminstone 6 cm.
LJT: Hejsan Jag ska byta fasad på ett garage och tänkte i samband med det ta bort isolering som lagts mellan utstickand takstolar på ett låglutande tak. Takstolarna kommer att sticka ut igenom den nya fasaden istället för att vara inbyggda. 20 cm isolering försvinner och för att inte försämra isoleringen av taket tänkte jag byta det yttersta lagret isolering. Nuvarande isolering är 10 cm
ItWasntMe: fint. Köp en liten flaska aceton/kemisk ren bensin på apoteket och sen tar du en tops och gör rent runt spikhuvudet innan aplicering. Då kommer det bli kanon. (själv hade jag dock inte gjort ngt alls åt detta. Möjligtvis hade jag kollat spikhudet om ngt år och knacka mer igen om de krypit upp)
ItWasntMe: inget fel med detta. Tvärtom så är det faktiskt bättre ut så i mitt tycke.
KnockOnWood: Nåja, det är ju inte bara solen, utan framför allt regnet man vill sydda entrén från. Och när det regnar i 45° så behövs det kanske lite större än dörrens bredd, både på längden och på tvären.
Exkroken: [citat] Dåligt är det väl inte... Lätt att göra själv utan att krångla till det. Tvätta med fasadtvätt av snart sagt vilken sort som helst. Bli inte bli pålurad särskild "superduperbetongtaktegeltvätt". Spola av. Borsta vid behov. Jag skulle undvika högtryckstvätt. Andra hävdar kanske motsatsen. Grundmåla en gång. På med silikatfärg av valfri kulör. Vad som helst till typ
TheGame: Ska man lägga plåttak så rekomenderar jag kami terra plegel. Jag vet inte men bor man i del av landet där det blir mycket snö på taket så är det perfekt, man slipper snörasskydd. Såna där rutschkanor vill man inte ha på vintern :)
Christian_Sthlm: Har precis fått ett tak lagt med begagnade betongpannor efter utbyggnad av huset, och det är pannor av olika åldrar som ligger. Blev bra men inte riktigt nöjd med hur dom ligger eftersom det bildades några tydliga fält med ljusa respektive mörka pannor (olika slitage). Byggaren var snabb ner med väderskydd och ställning och det var så många intryck att jag inte riktigt hann reagera.
Stugmannen: [citat] på övre delen sätter du även där en trekant. På lågsidan sätter du en fotplåt på en 35 cm remsa papp och sedan papp över den.
Rickard.: Inte jättebra för livslängden heller då det kommer spricka i omviket långt innan resten av taket är helt slut. Men det är absolut inte något stor risk för några allvarliga skador.
useless: Inga faror vad jag vet. Det är väl i princip samma sak som det som kallas MDF i dag fast oftast tunnare.
Mackztärn: Takhöjden är ändå ok, 255cm, men jag är rätt lång och rummet relativt litet så vill gärna behålla så mycket rymd det går. Vi har 250 i ett par rum och jag tycker det lilla gör rätt mycket förr känslan. Sen behöver vi dessutom dra om elen då den är ojordad i det rummet, t.ex. lamputtaget i taket. Funderar på att sätta spottar istället.