Hej,
Håller just nu på med min första takomläggning och har kommit till delen då bärkäkten ska på. Jag har läst på olika ställen och det verkar som att det är lite olika beroende på vad och vart man läser.
Jag testade att lägga på den nedersta bärläkten först, som jag förstått ska stå på "högkant" jämfört med övriga, och sedan att kolla ut avstånd till nästa med hjälp av pannor. Se bild:

Takpannor som provläggs på träbärläkter för takomläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dilemmat blir att det ser väldigt märkligt ut nedifrån:

Takomläggning i process med nedersta bärläkten på högkant synlig under takpannor, mot bakgrund av träd och röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag testade för med den nedersta bärläkten längre ner, men har flyttat upp den på tidigare bild.

Ska den nedersta bärläkten inte ligga på ströläkten? Eller är det något annat jag har fått om bakfoten?

Tips och råd emottages tacksamt.
 
G
Nedersta raden har ju ingen panna att ligga på så den raden måste stöttas upp mer. Lägg fler rader ovan tillfälligt för att se så du får samma vinkel på nedersta som övriga. Tycker det ser ut som du bör flytt ned nedersta lite. På ett flackt tak över dörren så tyckte jag också att det blev fult så jag målade det på läckten som syntes nedifrån.
 
Nedersta läkten kan vara 25x36 på högkant, om alla andra läkt är 25xXX liggande och pannan är ca 11mm tjock.

Du har dragit ut sista pannraden väldigt långt. Vittinge T11 har ju stödklackar under som sätter gränser för hur den kan ligga. Jag har lagt den med klackarna ovanför läkten.

Så här har jag gjort, byter tak just nu:
Takrenovering med en nedersta läkt behandlad med trätjära synlig under takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedersta läkten har jag strukit med trätjära så den inte ska synas så bra nerifrån. Dessutom blir det lite skydd för träet.
 
Det där ser ut att vara vittinge T11. De har en klack även nere på pannan. Så den nedre läkten ska vara lika tjock som de övriga. Klacken kompenserar för att det inte finns någon panna under.
 
Sätter man dubbla fågellister när man bygger så?
 
Hur menar du nu?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur menar du nu?
Vart fäster man fågellisten om man gör som planerat med läkten i detta bygge?
För det blir ju mellanrum på båda sidor om bärläkten.
 
PNO PNO skrev:
Nedersta läkten kan vara 25x36 på högkant, om alla andra läkt är 25xXX liggande och pannan är ca 11mm tjock.

Du har dragit ut sista pannraden väldigt långt. Vittinge T11 har ju stödklackar under som sätter gränser för hur den kan ligga. Jag har lagt den med klackarna ovanför läkten.

Så här har jag gjort, byter tak just nu:
[bild]
Nedersta läkten har jag strukit med trätjära så den inte ska synas så bra nerifrån. Dessutom blir det lite skydd för träet.

Tack för bilden, det gjorde det hela tydligare. Får kanske också stryks den nedersta lite, tycker att man ser rätt in under taket nerifrån hos mig, och det vill jag gärna vara utan.
 
D Daniel 109 skrev:
Det där ser ut att vara vittinge T11. De har en klack även nere på pannan. Så den nedre läkten ska vara lika tjock som de övriga. Klacken kompenserar för att det inte finns någon panna under.
Det stämmer alldeles utmärkt. Menar du att den nedersta ska ligga som övriga, och klacken på den (själva läkten)?
 
Japp, det menar jag. Men klassiska pannor har inte den klacken, då får man vända på nedersta läkten.
 
X xLnT skrev:
Vart fäster man fågellisten om man gör som planerat med läkten i detta bygge?
För det blir ju mellanrum på båda sidor om bärläkten.
Hur menar du? Det blir ju exakt samma avstånd mellan papp och bärläkt oavsett. Fågellisten stoppar fåglar mellan panna och bärläkt.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur menar du? Det blir ju exakt samma avstånd mellan papp och bärläkt oavsett. Fågellisten stoppar fåglar mellan panna och bärläkt.
Jag har en kil i slutet och nedersta pannan vilar på papp/takfotsplåt/fågellist.
Varför sätter man upp en fågellist på ovansidan bärläkt när fåglarna får fritt att flyga/krypa in mellan papp och bärläkt?
 
D Daniel 109 skrev:
Japp, det menar jag. Men klassiska pannor har inte den klacken, då får man vända på nedersta läkten.
Ok, då är jag med. Ska testa det.

Mitt tak har mindre lutning än PNOs, och därför tror jag att det ser mer konstigt ut nerifrån, då den nedersta pannan ligger mer flackt.

Har för mig att jag såg i Moniers instruktion att de hade nedersta läkten "stående", så jag körde på det.
 
Om du har den stående bör den nog vara nedanför klacken, nu ser det ut som att den ligger väldigt högt på pannan. Ligger den på klacken blir vinkeln på pannan fel.
 
Från början hade jag den längre ner, men sen tog jag upp den lite för att se om det blev någon skillnad, och tog då bilden också.
Ska absolut testa att ta ner den igen och lägga klacken bakom, och även så som du skrev innan, att lägga den ner och ha klacken på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.