Hej! Håller på att byter tak på mitt torp och vi har riktat på det gamla spåntaket med 45*95 reglar. Nu ska rändalsplåt monteras på huset men det finns ett hallutbygge med råspont på taket. Detta taket ska inte bytas men övrigt tak ska bytas och då blir det underlagsduk istället för svall. Kan jag lägga duken under rändalen eller behövs rändalspapp?
Har läst att man använder en underliggande rändal och en överliggande rändal. Stämmer detta? Isåfall behöver jag bägge eller klarar jag mig på en?

Min sista fråga är angående takfotsplåt. Är osäker på om jag behöver ha takfotsplåt när jag lägger duk på spåntak. Isåfall ska den monteras under duken eller över duken.

• Delvis bytt tak med nya svarta rännor och gammal råspont vid ett torp, täckt med blå presenning och trästöttor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött torp under takomläggning med stegar och byggmaterial i förgrunden.
    Skapa konto
N Nilsbygger skrev:
Fotplåt tycker jag absolut du ska lägga. Där kommer ju risk för fukt att finnas.

Det finns många byggbeskrivningar för takduk. Googla lite så hittar du.
Här är Bison 175 monteringsanvisning, tar upp ränndal.
[länk]
Enligt den beskrivningen ser det ut som att det är ett beslag under duken sen ovanför duken kommer rännplåten. Men jag får forska vidare. Tack för svar

Jag har precis lagt duk. Jag gjorde enligt bild A.
Illustration av montering av Supro Grid/Pro Xtra underlagstak vid takfot enligt Isolas instruktioner.
Skapa konto

Men man också göra såhär:
Illustration av tre steg i montering av Isola diffusionsöppet underlagstak på takstolar.
Skapa konto

Detta enligt Isola diffusionsöppna underlagstaks monteringsbeskrivning.

N Nilsbygger skrev:
Jag har precis lagt duk. Jag gjorde enligt bild A.
[bild]

Men man också göra såhär:
[bild]

Detta enligt Isola diffusionsöppna underlagstaks monteringsbeskrivning.
Bra bilder så man förstår. Tack för svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.