Hej! Håller på att byter tak på mitt torp och vi har riktat på det gamla spåntaket med 45*95 reglar. Nu ska rändalsplåt monteras på huset men det finns ett hallutbygge med råspont på taket. Detta taket ska inte bytas men övrigt tak ska bytas och då blir det underlagsduk istället för svall. Kan jag lägga duken under rändalen eller behövs rändalspapp?
Har läst att man använder en underliggande rändal och en överliggande rändal. Stämmer detta? Isåfall behöver jag bägge eller klarar jag mig på en?
Min sista fråga är angående takfotsplåt. Är osäker på om jag behöver ha takfotsplåt när jag lägger duk på spåntak. Isåfall ska den monteras under duken eller över duken.
Har läst att man använder en underliggande rändal och en överliggande rändal. Stämmer detta? Isåfall behöver jag bägge eller klarar jag mig på en?
Min sista fråga är angående takfotsplåt. Är osäker på om jag behöver ha takfotsplåt när jag lägger duk på spåntak. Isåfall ska den monteras under duken eller över duken.
Fotplåt tycker jag absolut du ska lägga. Där kommer ju risk för fukt att finnas.
Det finns många byggbeskrivningar för takduk. Googla lite så hittar du.
Här är Bison 175 monteringsanvisning, tar upp ränndal.
https://static.byggtjanst.se/byggkatalogen/documents/dokument/4799/bison-difftak-175-back-2018.pdf
Det finns många byggbeskrivningar för takduk. Googla lite så hittar du.
Här är Bison 175 monteringsanvisning, tar upp ränndal.
https://static.byggtjanst.se/byggkatalogen/documents/dokument/4799/bison-difftak-175-back-2018.pdf
Enligt den beskrivningen ser det ut som att det är ett beslag under duken sen ovanför duken kommer rännplåten. Men jag får forska vidare. Tack för svarN Nilsbygger skrev:
Jag har precis lagt duk. Jag gjorde enligt bild A.
Men man också göra såhär:
Detta enligt Isola diffusionsöppna underlagstaks monteringsbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men man också göra såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta enligt Isola diffusionsöppna underlagstaks monteringsbeskrivning.
Klicka här för att svara