J
Vi behöver byta taket till vårat kallgarage till någon typ av korrugerad plåt. Vad jag förstått det blir det lätt kondens under sådana, så måste väl ha någon form av kondensskydd också. Är inte riktigt med på vad som är lättast med min konstruktion dock.

Fasadbrädorna går nu upp förbi takstolarna. Eftersom garaget är ihopbyggt med grannens kan jag inte bygga för mycket på höjden.. Kan jag lösa det på annat sätt än att kapa fasadbrädorna?

Min tanke var sedan isf att lägga på board (vilken?) direkt på takstolarna och låta dem gå ut förbi fasaden och fixa någon typ av takfot, fästa bärläkt direkt på boarden och sedan täcka med plåt. Dvs enligt bild på Dinbyggare. Hur blir det isf med kondensvatten som blir liggande bakom bärläkt?

Person mäter takstolens vinkel medan fasadbrädor syns gå upp förbi.

Garaget står på plint och har vanliga betongplattor som golv. Det är öppet nedtill på fasaden (2-5cm) och vi har inga planer på att göra det mer tätt. Det är alltså kanske mer likt en carport med väggar än ett garage...

Och JA, jag vet att det är asbest i nuvarande tak :)

Vy under ett befintligt tak visar träbjälkar och isoleringsmaterial, med förslag på takrenovering diskuterat i texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enklast är nog att sätta någon form av vattentät väv eller skiva närmast under plåten som kan leda bort kondensvattnet. Ett annat alternativ är att förse taket med råspont och vanlig underlagspapp.

J
justusandersson skrev:
Enklast är nog att sätta någon form av vattentät väv eller skiva närmast under plåten som kan leda bort kondensvattnet. Ett annat alternativ är att förse taket med råspont och vanlig underlagspapp.
Tack! Men jag får inte till det i huvudet oavsett väv eller board, råspont känns overkill. Väv känns bättre än board eftersom avståndet mellan takstolar varierar 120-130cm, men hur gör jag längst ner vid fasaden?

Visst måste jag kapa av fasaden i höjd med takstol oavsett? Därefter lägga på väv, fästa dem i takstolarna (CC 1200-1300) med spikläkt (typ 20mm) på takstolarna, bärläkt 70x45? och sedan täckning. Då får jag nog 15-20mm högre tak än idag, men det måste gå att lösa mot grannens..

Köp plåt med kondensskydd på undersidan så är problemet löst.

J
Åhå, smart! Googlade på det, men hittade inga ÅF annat än lokala lite här och där. Mailade Plannja så får vi se om någon kan beställa hem till mig. Verkar bara finnas för korrugerad plåt, det vore ju smutt om det gick att få annat utseende också. Men det verkar ju vara en osedvanligt enkel operation att få upp en sådan. Slipper ju joxa med fasaden öht!

Varför inte göra en uppgradering så likt originalet som möjligt.Det finns fibercementskivor med samma korrigering som eternit med sådana material blir det inga kondensproblem.Du slipper även plåttaket många nackdelar så som rost, högt ljud vid regn, knäppande ljud när plåten expanderar/krymper vid tempändringar som i sin tur leder till avlånga hål vid skruvar som blir tillläckage.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
J
Mats Lj skrev:
Varför inte göra en uppgradering så likt originalet som möjligt.Det finns fibercementskivor med samma korrigering som eternit med sådana material blir det inga kondensproblem.Du slipper även plåttaket många nackdelar så som rost, högt ljud vid regn, knäppande ljud när plåten expanderar/krymper vid tempändringar som i sin tur leder till avlånga hål vid skruvar som blir tillläckage.
Hjälp vilken fantastisk idé, tusen tack! Både jag och sambon tyckte mycket om detta. Även om huset i sig knappast lämpar sig för sådan design är det defacto mycket snarlikt det som ligger på nu. Ett givet val för oss! Underbart med att de suger fukt och kondensen inte rinner, jag har något fantastiskt emot avancerade lösningar och bara tanken på att slippa plast i taket är guld värt.

Nu väntar jakt på ÅF för 30kvm och inte en ladugård ��

• Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
J
Kort uppdatering. Körde på det eminenta förslaget att ersätta med fibercement utan asbest. Nu ligger det här. ca 40kvm taktäckning, kostade ca 19kkr med leverans direkt från leverantör. Var inne hos en bygghandel och tänkte beställa där och jämför jag offert skulle de ha 34k för samma produkter, så det lönade sig klart att beställa direkt. På det nya reglar, lite plåt och så bytte jag takavvattning, vilket måste räknas in om man vill göra samma manöver.

Alla plattor beställdes okapade och ohålade, så fick kapa hörnen på de som ansluter mot varandra, vilket gjordes med sticksåg och karbidblad. Knepigt som sjutton att regla upp då alla delar på garaget hade satt sig på olika sätt (skjutet till romb, satt sig olika i olika hörn, takstolar satt sig och på det plåtar på både anslutande granngarage och eget hus som skulle passas in med nya taket). Pedanten i mig fick till slut bara blunda och acceptera att blunda och köra.

Återstår att bygga port/dörr/vägg mellan garage och hus och eventuellt sätta någon taknock/tätning över plasttaket (två taknocksplattor åkte i backen, så fick lappa/laga så att nocken framåt ser ok ut...)

Om någon undrar något är det bara att höra av sig.

*** Disclaimer: den blå väggfärgen var ett infall, ska målas över :D

Nytt grått fibercementtak på garage, bredvid beige husvägg med blå detalj, under blå himmel.
Skapa konto
Nytt grått vågigt fibercementtak monterat på garage, med plåtdetaljer och befintlig byggnadsstruktur i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Mats Lj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.