5 970 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Måla plåttak?
Hej!
Jag har ett plåttak, runt 20år gammalt. Inget läckage eller så. En del mossa och ytan/färgen känns nästan lite gummiaktig.
Byta taket kostar runt 100.000kr, men jag har hört att man kan måla det också.
Idag är taket tegel färgat, vill ha det blanktsvart (huset är vitt och ljust grått).
Borde vara görbart? För att hålla i 5-10år minst.
Tips?
Jag har ett plåttak, runt 20år gammalt. Inget läckage eller så. En del mossa och ytan/färgen känns nästan lite gummiaktig.
Byta taket kostar runt 100.000kr, men jag har hört att man kan måla det också.
Idag är taket tegel färgat, vill ha det blanktsvart (huset är vitt och ljust grått).
Borde vara görbart? För att hålla i 5-10år minst.
Tips?
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Bilder underlättar ju alltid, men det borde gå att måla
Bästa svaret
B Bergsgård skrev:
Jag har er ett falsat plåttak. Skrev en fråga tidigare med bilder, kika här om det är nått i färgen du känner igen
https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-plattak-hur-ta-bort-pavaexten-etc.378628/
jag ska uppdatera min fråga när jag kommer hem från semestern. Taket såg tråkigt och fult ut innan, slutresultatet blev riktigt bra !
Så... som svar på din fråga: ja det går utmärkt att måla plåttak men grundarbetet är riktigt tråkigt och tar tid. Iaf om man är sjukt pedantiskt (som jag är). Att måla det gick snabbt. 40m2 är mitt tak och ett lager tog ca 2 h med roller på de plana ytorna och pensel på falsarna
Klicka här för att svara