Tak & Vind
Robert_G: Hej igen, Det finns ingen vänlig själ därute som vet vad takskivan Swedspan Select Original (inköpt 2012) hade för NCS-färgkod? Jag letar som sagt efter en annan takskiva med exakt samma färg som den hade, men det är en djungel om man inte vet NCS-kulör. Ofta finns heller inga visnings-ex av skivan i byggbutikerna utan jag måste köpa ett helt paket för att kunna jämföra färgen med
Bo arnold: Tror det är Essca kryss plattor en sorts porös platta typ treetex sattes med dold spikning vanliga på 60-70 talet Levererades färdigmålade är lätta att måla om. Lite besvärligt med skarvarna ett sätt är att rulla tunt och inte måla igen skarvarna kan se lite kladdigt ut annars.
justusandersson: Jag skulle använda ett vanligt snabbstålsborr. Hårdmetallborr ger för stora hål. Testa först med ett mycket smalt borr att det finns något trä bakom putsen. där du vill ha hålet. Använd vanlig träskruv utan plugg. Skruvarna på bilden verkar ha en annan stigning än normala träskruvar.
JohanN03: Ännu en fundering. Bör man inte även vika ut ståndplåten så att man får en vertikal ”flärp” som skyddar panelen? Annars kommer ju snö och snösmältning göra att vatten letar sig in mellan panel, plåt och läkt. Kanske större bekymmer vid låg taklutning och kort takfot på taket ovanför. Har dock inte sett någon bild på dylikt förfarande. Markerade på en bild om det är
Wolfeye: [citat] Jo, tycker det är fint med singel själv. Men sambon är av en annan åsikt. Hade underlättat övergången väsentligt
Skånelängan: En bra början är att se över den ventilation som finns idag, tex leda bort fuktig luft och ha ventiler som tillför ny torrare luft. Ihop med det så behöver vindsluckan vara isolerad så inte varm fuktig luft kan komma upp på vinden och kylan där fäller ut vattnet i luften. Ventilation i takfot och på gavlar så det kan cirkulera.
pelle plåttak: varför inte beställa dom längder du behöver ?
lulelinda: Skulle det fungera att rikta upp taket och spika upp ett ny råspont ovanpå det gamla?
Dalebris: Hej! jag har nu fått ned all mashonit från taket. Det visade sig att träet under var målat med ljus grön färg bortsett från en mindre del av taket. Jag vill nu ha trä tak. Men frågan är hur gör jag? Slipar? Målar i samma färg och sedan måla allt? Vad kan jag täta med så inte spån kommer igenom? Det är ytterst litet utrymme mellan plankorna. När mashoniten var på plats hade de
Victorr: [citat] Ingen underplåt. Har kapat av nockpannan så att vattnet som följer ryggen på pannan rinner av ner i takpannornas dalar istället för in längs murstocken. Efter en störtskur idag så verkar det tätt. Borde jag göra något mer? Jag är inte jättesugen på att demontera hela skorstenen för att få in en underplåt och är lite rädd för att jag gör problemet värre och ledder
yehor: På vinden byggde den förra ägaren en takkupa och jag är nu intresserad av att bygga en större. Det jag inte förstår, på höger av rummet så fortsätter golvet ytterligare 80cm innan det möter taket. På vänster sida är det en betongvägg som har en vinkel som avslut, som ser ut att vara anpassad för en balk. Jag tror väggen är byggd i samband med kupan och inte när huset byggdes
loka1: Tack så mycket för svaret, det hjälpte i diskussionen med snickaren, de ska åtgärda det (y)
T2: Ska till att byta tak på landet. Kommer riva bort allt gammalt shingel och även pappen, för att kolla så att råsponten ser ok ut. Därefter blir det ny papp, läkt och plåttak ( liknar takpannor) Vi har rör/skorsten för förbränningstoalett, spisfläkt och öppen spis. För skorstenen kommer vi lägga extra papp om och sedan när taket är på plats täta med wakaflex matta, nedre delen
Babb: Eftersom vädret inte varit bra för takläggning de senaste dagarna hade jag inte tid att själv sitta och pilla med detta. Ringde plåtslagaren som gjorde det. Här är lite bilder på hur han gjorde. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Stefan85: Nu kommer det lite curiosa. Om man tittar mot Tyskarnas standard på tak där de har "två tak" ? De har precis som vi, råspont, takpapp, läkt, men på läkten lägger de ett lager råspont till och takpappa till för sedan lägga på plåttak eller pannor på läkt. Om man skulle kopiera deras standard för att på ett billigare sätt få ett rakt tak? Alltså, råspont, takpapp, rikta taket
Gunnismark: [citat] Precis! Tack för tipset! :-)
Jocu: Hej! Jag funderar på att bygga ett enklare plasttak över altanen! Det jag funderar på är hur jag ska ansluta mot befintligt plåttak utan att behöva bryta upp det befintliga taket? Går det att montera typ vinklar som jag fäster i plåttaket som jag sedan kan fästa en bärlina på!? Att bygga det nya taket under befintlig takfot blir tyvärr för lågt! Önskar inga stolpar eller liknande
tegel1957: Vi har precis målat om takfoten på vårt 50-talshus. Nu tänkte vi passa på att sätta upp ett insektsnät för att slippa getingar på vinden. Takfoten ser ut så här, springorna jag vill täcka är inringade. [bild] Jag har en rulle insektsnät i metall som jag tänkte häfta upp. Hur klipper jag till och monterar det bäst så att det ska bli både enkelt och någotsånär snyggt? Vill
arwa02: ... jag tänkte sätta skruvarna på topparna. Men jag tolkar svaren som att bärigheten i plåten inte håller för CC100, så jag bör sätta förstärkningar oavsett.
Stugmannen: [citat] yes, taket var något snett så fanns inte så mycket val ändå och precis som du säger så löser vindskiva och vindskiveplåten resten.
Joak: Lägg en remsa papp först om du vill. Det är bara att klämma fast med plåten
StorBagaren: [citat] Stämmer bra! Vi ska skriva papper imorgon, 2 dagar senare ska vår besiktningsman dit för att uppfylla vår undersökningsplikt. Besiktningsklausul som gäller i 2 veckor. Säljaren har sagt att vi får göra det som krävs för att vi på ett riktigt sätt kan inspektera huset.
muraren2: [citat] [citat] Nej har inte den blekaste aning, kanske är nått gammalt skruvhål på taket som läcker,, men dom kommer o byter tak v27 så då bör jag inte ha det problemet igen (y)