G Gustafhagel skrev:
Den undre med vertikala skarvar är snyggare men om underlaget (och såklart ytterpappen) är rätt gjort spelar det ingen roll.
Tack för svaren :)

Kan passa på och fråga du du verkar veta en del. Om jag ska fixa plankorna under pappen och måste ta bort en större byt papper, måste jag få först lägga underlagspapp på de nya plankorna eller räcker det med t.ex två lager ytpapp? (ett lager för att fylla hållet och ett större lager som ett plåster som överlappar skarven)

Vermilion Vermilion skrev:
Tack för svaren :)

Kan passa på och fråga du du verkar veta en del. Om jag ska fixa plankorna under pappen och måste ta bort en större byt papper, måste jag få först lägga underlagspapp på de nya plankorna eller räcker det med t.ex två lager ytpapp? (ett lager för att fylla hållet och ett större lager som ett plåster som överlappar skarven)
Oj, det kan jag inte svara på på rak arm, det har aldrig kommit upp. :)

Det skulle vara om ytpappen är för tät och luftar dåligt som man inte skulle ha det men det vet jag faktiskt inte. Å andra sidan kostar ju en rulle Icopal underlagspapp bara 3-400 kr så det är ju inget att prata om egentligen i sammanhanget.

G Gustafhagel skrev:
Oj, det kan jag inte svara på på rak arm, det har aldrig kommit upp. :)

Det skulle vara om ytpappen är för tät och luftar dåligt som man inte skulle ha det men det vet jag faktiskt inte. Å andra sidan kostar ju en rulle Icopal underlagspapp bara 3-400 kr så det är ju inget att prata om egentligen i sammanhanget.
Då kör jag på det. Underlag + Ytpapp och sedan ytterligare ett lager ytpapp som är större och täcker alla skarvar. Borde bli helt tätt då.

Jag jobbar som takläggare och du kan lägga den på båda sätten

En liten inflikning. Att börja nerifrån och lägga horisontellt är det man brukar göra men har man brantare tak så är det mycket bättre att börja uppe och lägga horisontellt neråt. Då står du nämligen aldrig på pappen.
Ska man lägga bandtäcktplåt utan ströläkt så är det att föredra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.