S
Ställmästarn: Gångstång? Ni menar väl gängstång, köps på metervara och i olika grovlek. Bra å ha till lite av varje.
4 svar · 2,4k läst
·
F
Fiat 500: Lite support gällande takavvattning Planja? Har ett komplett Plannja-system gällande takvatten. Var och beställde ett komplett paket med "Lövis" som renstratt. Säljaren sa att allt fanns för att bygga systemet. Efter montage är resultatet följande: [bild] Jag skulle önska att få ett resultat mer likt detta: [bild] Dvs ett svep som sluter tät mellan ”Lövis” och stupränna. bra vore
0 svar · 4,5k läst
·
GoC
GoC: Jag skruvade fast en bit trallvirke och limmade fast den på taket med asfaltklister. Limmade även över en bit takpapp på övre delen över trallbiten och fast mot taket. Men det var på den senaste av de tre solpaneler jag monterat och som sitter på ett flackt tak. De övriga två har jag skruvat fast montagevinklar med asfaltklister under och farmarskruv. Är väl inte värre än att se
4 svar · 3,0k läst
Magnus E K
Magnus E K: Gå även upp och kolla efter blåsiga snöoväder, vanligt att det blåser in snö vid nocken när nockband saknas.
11 svar · 2,6k läst
·
J
justusandersson: Fackverkstakstolarna av W-typ är fribärande mellan ytterväggarna. Inga innerväggar är bärande.
3 svar · 2,4k läst
·
H
Harald Blåtumme: Vi har haft bla en tung ”sandsäck” hängd från en takbjälke 145x45 under många är. Fästet är enklast tänkbara, ett par franska i några plåtvinklar bara och är väldigt stabilt både vid intensiva kickboxningspass och annat skoj man kan hitta på. Håller enkelt för 70 kilo, kanske inte världens mest vackra installation men fungerar perfekt för det vi har det till. [bild]
16 svar · 11,6k läst
·
R
Revoman: Om man råkat ha hål i duken på taket går det att lappa på en lapp med icopalklister? Hur länge törs man ha taket öppet utan att få på plåt. Va 3 veckors leveranstid
0 svar · 1,3k läst
L
LuckyMackie: Såhär fint blev det, nu ska det bara inväntas leverans från plannja då det saknades 3 vinkelrännor för det försvinner massa material vid falsning uppe vid taknock och nere vid takfot, skarv pp vinkelrännan ska vara minst 500 mm. Medan vi väntar ska vi räkna ut hur takplåten ska kapas vid vinkelrännan då den ska sticka ut minst 150 mm över vinkelrännan. Likaså funderar vi på hur
4 svar · 6,5k läst
·
C
clask: [citat] tyvärr så behåller vi allt överblivet i reserv, då det varit otroligt svårt att finna. Mvh
4 svar · 3,1k läst
PNO
PNO: Getingbyla. Om den återkommit nyligen så är den förmodligen full med getingar nu. Endera väntar du tills getingsäsongen är över. Då är den tom och bara att ta bort. Eller så drar du en plastpåse över bylan och sliter ner den och knyter till snabbt som tusan. Getingarna i bylan brukar man fånga på så vis utan problem, men de som är ute brukar bli rätt vrånga, så det är bra att
2 svar · 901 läst
·
Rickard.
Rickard.: Kör på en bandtäckning på takkupan, det är snyggt att kombinera med pannor.
5 svar · 9,0k läst
·
J
JohnJohn Vedin: [citat] precis tvärtom.
7 svar · 3,4k läst
·
S
sir j david: Löste det sig för dig? Jag börjar få hyfsat klart för mig hur jag ska göra min ränndal. Men jag undrar hur jag ska fästa den försänkta ränndalsplåten i läkten. Antar att det är plåtskruv som gäller men stör mig lite på att det då blir skallar som sticker upp där teglet ska ligga. Vågar man spika fast med tex pappnubb istället?
2 svar · 4,8k läst
S
sir j david: [citat] Ok! Vad jag alltså fiskar efter här är ifall 40 cm räcker men kanske onödigt att snåla här. Hade du även en papp under plåten eller ligger den direkt mot råspont/rote?
10 svar · 13,7k läst
Stefan N
Stefan N: Det är kortskarvarna som spruckigt ser man, det är många som slarvar där och tror att det ska hålla ändå. Nu blir det bästa att limma pappremsa sen bredspackla brett, det är inte lätt för en som inte kan att spackla tak med släpljus.
4 svar · 5,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja, och vilket håll på bilden är nedåt? Snett ned åt höger? Där är det ju stopp pga en bräda som ligger högre än takytan under plåten. Trekantlister kör man ju bara med på sidorna, mot vindskivorna, för att den förr så styva asflatpappen inte skulle brytas sönder. Numera, med bättre kvalitet på pappen, är förmodligen asfaltpappen helt onödig. [citat] Tack, det var
6 svar · 3,8k läst
·
O
Oizo123: Tack för input, jag blev lite förvånad när jag såg det men tänkte att det kanske var normalt. Hade du tagit det vidare till de som byggde huset? Resten av taket ser som sagt fint ut.
8 svar · 2,9k läst
·
Q
Qwerty952: [citat] Det är bara som jag kan stå på nu när jag skall fixa lite där uppe. Behöver tejpa lite plast och sätta en pottor som det glömt sätta över spottarna. Det blev några 45x170 som jag lägger ut så länge. De på lokala byggbutiken tyckte man skulle lägga ut 2 st reglar stående och lägga golvet på för att få lite luft under, de sa att de kunde bli mögel om man lägger dem
2 svar · 2,1k läst
M
muraren2: [citat] [citat] Jag skickade ett pm till dig
13 svar · 3,6k läst
·
T
TheOtherDude: [citat] Tycker också att det va dyrt. Man kan ju köpa sig en riktigt gedigen och bra högtryckstvätt för den summan. Finns ju takpanne-skrapor också som funkar riktigt bra faktiskt om det är påväxt Du vill ta bort.. Med ett rejält förlängningsskaft behöver man inte ens upp på taket om det är lättare påväxt...
1 svar · 918 läst
D
Drsnuggels: Ska sätta upp en boxningssäck i lättbetong bjälklag. Jag räknar jag med att folk kommer hänga i den så minst 150kg vill jag att uppsättningen ska hålla för. Kan man göra detta på något bra sätt? Fästet jag har tänkt använda ser ut såhär
0 svar · 2,0k läst
D
Danneeandersson: Tack för input alla. Grejen är den att jag vill inte ha gammal patina... jag vill att det ska se nytt och fräscht ut. Förstår hela grejen med att bevara det gamla och det vill jag göra, men med nytt utseende... köper resonemanget med äkta tegel och ska överväga att köpa det istället. vill även göra ett ordentligt underarbete, även om stickspånet legat i 100 år nu så vill jag att
10 svar · 4,0k läst
·
S
Sandwich11: Tack så mycket för ett snabbt och bra svar! Då var denna fråga löst
2 svar · 7,7k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Jag har också derbigum-tak, och hade ett par takfirmor ute för att titta på omläggning. Den mest välrenommerade sade att mitt tak hade 5-10 år kvar i sig, och det ser inte bättre ut än ditt. Han uppmanade mig att hålla koll på alla skarvar, och främst där beläggningen är limmad mot plåten i takets ytterkanter. Eftersom man inte satte plåten utanpå takpappen på den här tiden
3 svar · 2,9k läst
·
L
Leafy: Som rubriken säger så vill jag rensa bort gamla löv och skit som samlats under betongpannorna bakom fågelbandet vid takfoten. Någon som har någon fiffig, smart och snabb lösning på detta eller är det bara att lyfta på pannorna en och en och dra ut det man kommer åt med handen? Finns det något modernare alternativ som man kan sätta dit istället som tillåter skräpet att fortsätta
0 svar · 713 läst
Rickard.
Rickard.: Under plåttak behövs egentligen ingen fotplåt under pappen. Det yttepytte lilla kondensvattnet kan man leda ut under hängrännan, i alla fall om man har takutstick. Pappen ska dock sluta 2-3cm nedanför råsponten. Oavsett vad man väljer så ska man alltid ha en fotplåt direkt under plåten om tillverkaren föreskriver det.
4 svar · 6,9k läst
roofius
roofius: Beställ en takbesiktning på det . Det blir dyrt att byta tak när solpanelerna väl sitter
3 svar · 2,7k läst
roofius
roofius: Tegel på låg lutning är sällan ett bra alternativ . Enklare, tätare och billigare med plåt som ser ut som tegel . Eller papptak?
1 svar · 1,6k läst
Fkb
Fkb: Fick sedan tag på ett Företag som gör väldigt många tak varje år. Och de sa att de som oftast numera skruvar ströläkten för att det sitter bättre och minimerar risken att ströläkten glider från takpappen/duken. Sedan spikar de bärläkten. Låter vettigt och rimligt tycker jag.
20 svar · 10,1k läst
G
gullegrizen: Jag lade ett par reglar 45x145x4800 underst på kärran, så fick plåtarna bra stöd under transporten.
1 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.