Har ett torp med undertak av spån. Läkt och sedan direkt betongtegelpannor.
På ett par ställen har spånet "försvunnit" vilket gör att vid häftigt regn så droppar det in på vinden.
Hur gör man för att säkra från inkommande vatten?

Vill behålla spånet eftersom husets äldsta delar är från 1860 och 2/3 delar av taket är spån.
Björn

• Rött torp med betongtegelpannor på taket, vita fönsterkarmar och en parkerad bil framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns takduk som är godkänd att lägga ovanpå spåntak, använde det för 7 år sedan när jag lade om ett uthustak. Den var inte gratis men slapp riva bort spånet på det takfall det var friskt. På det takfall spånet var dåligt kunde samma duk vara självbärande (lade den i alla fall så och det ser fortfarande bra ut) . Kommer inte ihåg fabrikat, skall försöka hitta kvitton, postar om jag lyckas.

Det jobbiga var sedan att läkta om ovanpå det fjädrande spånet så taket vart rakt. (Lade plåt så det var nödvändigt att få det rakt).
På senare renoverat uthus rev jag bort spånet och lade en enklare självbärande duk på rätade takstolar. Det gick totalt sett fortare även om rivningen var mindre rolig.

Tack för infon. Jag ska kolla med den firma som eventuellt anlitas och som ska göra jobbet hur dom tänkt

Har samma situation men funderar på att eventuellt läkta eller lämna ströläkten som är på spånet och spänna diffusionsöppen takduk över läkten för att därefter läkta om och lägga pannor. Det borde väl bli jämnare för duken än att ligga direkt an spånen? Är även av åsikten att det välluftade spånet är bra för vårt gamla timmerhus och dess hela takkonstruktion. Någon som har erfarenhet av det eller åsikter generellt?
Tack på förhand / Martin

Oljehärdad masonit ovanpå spånet la dom på mitt tak. Även sett det på andra tak. Säkert inte det billigaste dock.

Oljehärdad masonite känns också mer lufttätt än en diffusionsöppen duk. Frågan kvarstår, bättre med duken direkt på spånet eller en läkt mellan så den kommer upp från ojämna spåntaket/ev spik som sticker upp?
Tack på förhand, Martin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.