På huset vi har är den ny takpapp där de har rullat ut den från botten till toppen av taket (typ som tapeter). Jag tycker det känns mest logiskt och lättast att ha den monterad från sida till sida där man börjar nedifrån och arbetar sig uppåt. Jag kollar runt i kvarteret och i princip alla har takpappen orienterat som tapeter. Spelar det ingen roll vilket håll den ligger?
|||||
eller
-----
-----
-----
|||||
eller
-----
-----
-----
Redigerat:
Nedifrån och upp kan tolkas på två sätt. Att rullarna rullas ut från sida tills sida där man börjar lägst ner och sedan fortsätter med nästa rad ovan för den första (så det ser ut i de flesta guider).
Eller att man rullar en rulle nedifrån och upp och fortsätter sedan i sidled som man gör med typ tapeter (det är så det ser ut på husen i kvarteret).
Hur menar du?
Eller att man rullar en rulle nedifrån och upp och fortsätter sedan i sidled som man gör med typ tapeter (det är så det ser ut på husen i kvarteret).
Hur menar du?
Takpappen rullas ut från sida till sida normalt. Man börjar med våden i takfoten och jobbar sig uppåt.
På TS beskrivning så låter det som att man rullat ut rullarna från nock till takfot, ungefär som plåt. Det låter helfel för mig men kanske stämmer med någon monteringsanvisning som jag inte sett.
TS, be om att få veta vilket taksystem man använt och om en kopia på monteringsanvisningen.
På TS beskrivning så låter det som att man rullat ut rullarna från nock till takfot, ungefär som plåt. Det låter helfel för mig men kanske stämmer med någon monteringsanvisning som jag inte sett.
TS, be om att få veta vilket taksystem man använt och om en kopia på monteringsanvisningen.
Ursäkta hur jag skrev i min formulering, självklart är de utrullade från botten till toppen så överlappningen blir rätt, var mest intresserad över vilken riktning de skulle rullas ut. Ändrar min fråga lite för att minska förvirringen.tommib skrev:
Takpappen rullas ut från sida till sida normalt. Man börjar med våden i takfoten och jobbar sig uppåt.
På TS beskrivning så låter det som att man rullat ut rullarna från nock till takfot, ungefär som plåt. Det låter helfel för mig men kanske stämmer med någon monteringsanvisning som jag inte sett.
TS, be om att få veta vilket taksystem man använt och om en kopia på monteringsanvisningen.
Underlagspapp rullar man ut horisontellt, från sida till sida, med början vid takfot. Om man sen ska ha papp som ytterlager är det inte ovanligt att den rullas ut nedifrån och upp med vertikala skarvar.
Båda.


