På huset vi har är den ny takpapp där de har rullat ut den från botten till toppen av taket (typ som tapeter). Jag tycker det känns mest logiskt och lättast att ha den monterad från sida till sida där man börjar nedifrån och arbetar sig uppåt. Jag kollar runt i kvarteret och i princip alla har takpappen orienterat som tapeter. Spelar det ingen roll vilket håll den ligger?

|||||
eller
-----
-----
-----
 
Redigerat:
Ska läggas nedifrån och upp, då hamnar överlappet så att kondens och eventuellt läckage inte stannar upp i en skarv.
 
Nedifrån och upp kan tolkas på två sätt. Att rullarna rullas ut från sida tills sida där man börjar lägst ner och sedan fortsätter med nästa rad ovan för den första (så det ser ut i de flesta guider).

Eller att man rullar en rulle nedifrån och upp och fortsätter sedan i sidled som man gör med typ tapeter (det är så det ser ut på husen i kvarteret).

Hur menar du?
 
Nerifrån och upp, ingenting annat! Du vill inte att vattnet ska ha en chans att komma in i skarven mellan lagren...
 
C crazytok skrev:
Nerifrån och upp, ingenting annat! Du vill inte att vattnet ska ha en chans att komma in i skarven mellan lagren...
Rad för rad nedifrån och upp eller våd för vår nedifrån och upp?

Båda era svar är lika dana men båda kan tolkas på två olika sätt, hur menar ni?
 
Du rullar ut pappen horisontellt....

Med början längst ner på taket.
 
tommib
Takpappen rullas ut från sida till sida normalt. Man börjar med våden i takfoten och jobbar sig uppåt.

På TS beskrivning så låter det som att man rullat ut rullarna från nock till takfot, ungefär som plåt. Det låter helfel för mig men kanske stämmer med någon monteringsanvisning som jag inte sett.

TS, be om att få veta vilket taksystem man använt och om en kopia på monteringsanvisningen.
 
tommib tommib skrev:
Takpappen rullas ut från sida till sida normalt. Man börjar med våden i takfoten och jobbar sig uppåt.

På TS beskrivning så låter det som att man rullat ut rullarna från nock till takfot, ungefär som plåt. Det låter helfel för mig men kanske stämmer med någon monteringsanvisning som jag inte sett.

TS, be om att få veta vilket taksystem man använt och om en kopia på monteringsanvisningen.
Ursäkta hur jag skrev i min formulering, självklart är de utrullade från botten till toppen så överlappningen blir rätt, var mest intresserad över vilken riktning de skulle rullas ut. Ändrar min fråga lite för att minska förvirringen.
 
tommib
Fortfarande förvirrat...

Vilket håll ligger skarvarna åt? Parallellt med takfoten eller parallellt med gavlarna? Vad är det ens för taktyp? En bild säger mer än tusen ord.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Underlagspapp rullar man ut horisontellt, från sida till sida, med början vid takfot. Om man sen ska ha papp som ytterlager är det inte ovanligt att den rullas ut nedifrån och upp med vertikala skarvar.
 
Så nu då, bilder :D Vilken bild har ytpappen i rätt riktning?
Bild 1 eller 2 ?
 
  • Bild av ett hus med svart takbeklädnad, frågar om riktning på ytpapp. Bild 1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 1 visar en husfasad med ett svart tak med ytpapp riktad nedåt och en skorsten till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Båda.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
G Gustafhagel skrev:
Båda.
Har någon av dem någon slags fördel?
 
Vermilion Vermilion skrev:
Har någon av dem någon slags fördel?
Den undre med vertikala skarvar är snyggare men om underlaget (och såklart ytterpappen) är rätt gjort spelar det ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.