T
Trrttsch: Resten av taket är inte alls lika rostigt men förstås ändå en hel del arbete. Stor stålborste på borrmaskin och en sån där liten wire-borste på vinkelslipen så går det skapligt. Eftersom det är gammal rejäl plåt och den rost som finns endast är ytlig känns det bäst att måla.
7 svar · 3,0k läst
·
J
justusandersson: Man kan göra på olika sätt. Min bedömning är att det är enklast att göra som jag skrev, men det är inte säkert.
6 svar · 5,9k läst
·
P
Pewh: Jag har ett garagetak som jag tänkt lägga takpapp på. Jag har köpt TJB SBS 4500 som ytpapp och underlaggspapp YEP500. Sadeltaket lutar ca 20 grader och en sida är 2,4x8,80. Rullen med ytpapp är 7 m vilket innebär att jag måste skarva om jag ska lägga våderna tvärs takfallet. Hur kommer det se ut och kommer det funka? Hur ska jag täta skarvarna? Är det bättre (och godkänt) att
0 svar · 1,4k läst
GoC
GoC: Tag bort allt kletet på ovansidan. Tätning skall vara mellan plåten och plasten. Det är är vanlige en gummitätning på de montagedetaljer som följer med kanalplatstaken Vill du få rätt så behöver du en flexibel tätning under plåten och så monterar du reglar på insidan som pressar upp kanalplasten mot tätningen. Allt du har lagt på på ovansidan förvärrar nästan problemet.
1 svar · 1,4k läst
·
Evakarin54
Evakarin54: Har köpt hus med shingeltak. Okänt hur gammalt. Har märkt att det läcker in vatten i en takkupa. Kan man köpa nya pappdelar och fästa ovanpå för att täta? Hur gör man i så fall?
0 svar · 887 läst
B
bradgard: Fick råd vid köpbesiktning att plåten som ligger an mot tegelväggen från garagetaket behöver tätas. Hur det skulle göras och exakt var vet jag dock inte, fick ingen indikation på det då det var min fru som närvarade. Varit upp på taket och tittat å försökt bli klok men gick tyvärr bet. Hon pratade om att det skulle skruvas men var? Eller ska det till silikon?
0 svar · 833 läst
·
S
Stefan1972: Är väl en smaksak hur rent man vill ha det. Det primära är att pannorna ska vara hela. Det på bilden duger garanterat om man är nöjd själv.
1 svar · 989 läst
·
M
myjos: Vi har tagit ner takpanel och där vägg möter tak (hörnorna - se min fula bild :P) så är det ett stort mellanrum. Där är typ gipsskivor på väggarna som då har mellanrum mellan sig, så man ser in till silverplast av något slag och trädelen av själva byggnadens insida. Detta är på andra våningen i huset, en inredd vind. Jag är nu osäker om man bör täta dessa med latex eller
0 svar · 2,3k läst
·
P
Anonymiserad 238506: [citat] Tänkte det blir lättare att kontrollera i framtiden om jag tar bort det som är där idag. Hur är det förresten när det gäller årstider? Känns som man ska vara extra observant vid kallt klimat. Just nu är det samma klimat inomhus, vinden och utomhus, så borde inte vara så stor risk för kondens.
10 svar · 8,1k läst
·
Matti_75
Matti_75: Det finns kortare pappspik. Både 17 och 19mm långa så du slipper oroa dig. Längst ner fäller in en regel för att ha något att skruva rännkrokarna i.
2 svar · 2,7k läst
T
Timmenpettsson: Någon som känner igen dessa takplattor? De ser ut som en grov spånskiva, är spontade och sitter i ett hus byggt 1979. Jag behöver komplettera dem nämligen...
0 svar · 1,1k läst
·
S
solvalla: Okej. Tack då vet jag att jag inte ska pröva böja. Har kommit fram till att jag nog får bygga om takfotslådan så den inte får en vipp. Som jag förstått gjorde man så för att sista takpannan skulle få samma lutning som de andra och det behöver jag inte nu. Skulle det kunna leda till några problem att bygga om takfotslådan? Eller finns det något annat smartare sätt?
2 svar · 2,8k läst
·
D
Dunker: Tack! Då förstår jag att går att bygga om takstolarna så man ersätter hanbjälkarna, men att det krävs att man vet vad man gör och räknar på det. Stugan är liten så det gör inte så mycket om ombyggnationen blir överdimensionerad. Har ni några tips om vad mer man sak tänka på eller var jag kan läsa på när man bygger om takstolar? Jag tar jag tacksamt emot det i så fall.
2 svar · 6,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tack! Jag var själv förvånad över hur bra det blev. Det som jag behandlade var gamla brädgolv i övervåningen på en 1800-talskåk. Vet ej hur gamla brädgolven var, men på 1960-talet kanske hade de täckts med masonit och sedan heltäckningsmattor. Det var länge sedan jag fixade dessa golv, i början på 1980-talet, 40 år sedan :)
13 svar · 3,9k läst
·
S
Sidiz: Öppnade upp inklädnaden av takstol och ser ju att det inte blir några problem och kapa bort den gamla takstolen och klä upp med fasad över senare:D
11 svar · 1,8k läst
·
R
Rolle85: Jag limmar väl fast glasskivan i konsolen men vilken konsol?
2 svar · 704 läst
·
MatthewCampbell
MatthewCampbell: Kompletterar med mått och inköpslista. Takytan är cirka 410 x 1150. Sedan har jag försökt att ringa in material till renovationen där det uppstår några funderingar. Råspont ska ligga tvärs över stolarna. Finns 17 x 95 råspont 6,75 kr/m eller råspont lucka i gran 100 kr/m2. Antar lucka varianten är inget som brukar användas till tak? Samtligt på nätet visar bygge med vanliga
1 svar · 1,6k läst
·
King Average
King Average: [citat] Korrekt, du ser det från vinden. Är du nyfiken kan du lyfta på en panna och se hur fräscha de är, till en början stöter de bort vatten som en nyvaxad bil, men över tid börjar de suga in vattnet istället och då kommer rosorna på undersidan.
3 svar · 1,3k läst
King Average
King Average: [citat] Hej, jag var i samma sits när jag flyttade in i mitt hus, drog in kalluft vid genomföringen i bjälklaget. Kaminröret är isolerat så hade förmodligen funkat att bara tejpa plasten mot röret, men jag la brandmatta runt och tejpade tätt med hjälp av den.
3 svar · 4,8k läst
M
Marcussjogren: https://www.xlbygg.se/atra/api/artikel/dokument/5d19f29722c20860298330/Monteringsanvisning.pdf Kolla sidan två så ser du.
2 svar · 1,5k läst
·
R
Rolle85: Antar att det är arbetskraft från östeuropa som varit i farten..
43 svar · 103,3k läst
·
M
Mawe85: Hej, Ska byta hängrännor på ladan och tänkte återanvända rännkrokarna då de sitter monterade under taket. Dock är dessa gamla rännkrokar för 115 mm rännor men hängrännorna är 125. Så finns dessa rännkrokar för 125 mm att köpa idag? [bild] [bild]
0 svar · 4,0k läst
·
I
Isabella35: Ja, det är enkelkupiga.
6 svar · 3,9k läst
·
J
Jesper Ronn: [citat] Gammal tråd, men blev nyfiken. Har du någon bild på den lösning du omnämnde där man bara går fram till vindskivebeslaget med pannan utan att nockpannan går under eller läggs över vindskiveplåten. Låter lite märkligt i mina öron, och har aldrig sett det tror jag, men det är klart att ligger det en plåtbit över nock-plankan fyller ju den samma funktion och leder ner den
11 svar · 20,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Whopps, jag gömde ju önska dig välkommen till Bygga Hus-forumet KeptScottFree! Välkommen! Off Topic Vi har ungefär likadant, vinden som förråd för allt möjligt. Men occkså med ett enkelt gästrum med ett par sängar och en bäddsoffa. Men i dessa karantäntider är det ju ingen som kommer och hälsar på längre :cry:
3 svar · 2,1k läst
evalouise
evalouise: Lägger min fråga här under takkupa. Vi tänkte göra en takkupa på ena sidan huset (eller på båda) och egentligen bara lyfta ena benet på takstolarna för att få mer höjd inomhus. Och låta framsidan på kupan gå jäms med nedervåningens panel. bifogar en bild här på ett hus jag for förbi häromdagen. Någon som gjort något liknande?
8 svar · 2,5k läst
·
O
olahall: Kompletterar med en ritning. Och en fundering på en alternativ konstruktion som kanske håller? Jag är ju ingen konstruktör :/
1 svar · 1,6k läst
·
Noramasen
Noramasen: Risken finns att när man går på taket så kommer det att svikta vid glipan, och därmed kan pappen ”skäras” av ifall man har otur. Ifall plåten redan ligger på plats så kanske det ovannämnda sker, men det kan bli en styggelse till markering där man klivit. Så gör gärna en förstärkning underifrån med ett par spontbrädor beroende på avstånd mellan takstolarna, men självfallet
7 svar · 9,2k läst
·
MollySund
MollySund: Kan inte hitta någon gummimanschett/stos som passar till rörets diameter (ca 6,5 cm) och betongpannas diameter (ca 16 cm). Hur gör man då?
3 svar · 2,4k läst
·
S
Snickesnack99: Behöver tips på trapp till 2a våningen i kallställt garage. 2a våningen ska isoleras så det behöver vara en tillhörande isolerad lucka som för fungera som dörr. Några tips? Vill inte.ha trappen i trä. Vill inte att det ska vara en sån nerfällbar, den ska permanent vara "på plats".
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.