Har nyss köpt ett hus som det ska bytas tak på vilket jag skulle behövt rådgivning om.
Det nuvarande taket är takpanneplåt som är lagd direkt på underlagspappen, alltså utan läkt. Så ska det ju givetvis inte vara. Frågan är vad som är klokaste alternativ då det helst inte ska leva om allt för mycket från det nya taket när det regnar.
Huset är tvådelat. Den ena delen med takstolar och sprutisolering. Där är det ganska tyst vid regn. Den andra delen har inga takstolar utan en limträbalk vid nocken. Där lever det om rejält vid regn.
Ifall takpanneplåt läggs på läkt så har jag förstått att det kommer att låta mer från taket än vad det gör i dagsläget. Går det att göra något för att dämpa detta, som att lägga tjockare underlagspapp, kanske i två lager?
Ett alternativ som takläggarna verkar vara förtjusta i är att lägga klickfalsad plåt, kanske för att det går snabbt för dem att lägga. Det sägs också ge något lägre ljudnivå än läktad plåt. Klickfals har ju dock risken att det kan synas buckligt vilket visst syns tydligast med svart färg.
Ett annat alternativ är plegel som sägs ha bra akustik. Frågan där är väl om den sträva ytan leder till att snö hålls kvar på taket och leder till för hög tyngd, och kanske även estetiken.

Hur skulle ni gjort om ni var jag? Finns någon bättre lösning som jag inte tänkt på?
Tacksam för all input

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.