Har nyss köpt ett hus som det ska bytas tak på vilket jag skulle behövt rådgivning om.
Det nuvarande taket är takpanneplåt som är lagd direkt på underlagspappen, alltså utan läkt. Så ska det ju givetvis inte vara. Frågan är vad som är klokaste alternativ då det helst inte ska leva om allt för mycket från det nya taket när det regnar.
Huset är tvådelat. Den ena delen med takstolar och sprutisolering. Där är det ganska tyst vid regn. Den andra delen har inga takstolar utan en limträbalk vid nocken. Där lever det om rejält vid regn.
Ifall takpanneplåt läggs på läkt så har jag förstått att det kommer att låta mer från taket än vad det gör i dagsläget. Går det att göra något för att dämpa detta, som att lägga tjockare underlagspapp, kanske i två lager?
Ett alternativ som takläggarna verkar vara förtjusta i är att lägga klickfalsad plåt, kanske för att det går snabbt för dem att lägga. Det sägs också ge något lägre ljudnivå än läktad plåt. Klickfals har ju dock risken att det kan synas buckligt vilket visst syns tydligast med svart färg.
Ett annat alternativ är plegel som sägs ha bra akustik. Frågan där är väl om den sträva ytan leder till att snö hålls kvar på taket och leder till för hög tyngd, och kanske även estetiken.

Hur skulle ni gjort om ni var jag? Finns någon bättre lösning som jag inte tänkt på?
Tacksam för all input
 
Hur tänkte du att man ska kunna föra en vettig diskussion om du startar tre trådar med samma fråga? :thinking:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur tänkte du att man ska kunna föra en vettig diskussion om du startar tre trådar med samma fråga? :thinking:
Jag hade inte för avsikt att starta tre trådar. Internetuppkopplingen laggade och det såg ut som att formuläret inte blev skickat, vilket det alltså blev. Går det att ta bort en tråd man startat?
 
Plåttak låter ju en del....

Så om man vill minska ljudet får man öka isolationen.
Angående trippla trådstarten så kommer det snart att bara vara en kvar då de du inte får svar i scrollas bort i historiken...
/ATW
 
A ArneTW skrev:
Plåttak låter ju en del....
Så om man vill minska ljudet får man öka isolationen.
/ATW
Den del av huset som låter mest vi regn är vardagsrummet som är av ryggsåstaksmodell med limträbalk i taket. Jag vet inte hur det är isolerat där, men om det är isolerat så gott det går vad man då? Nöjer sig med kraftiga gardiner och mattor invändigt och så får man härda ut vid kraftigt regn?
 
V VAftrudner skrev:
Den del av huset som låter mest vi regn är vardagsrummet som är av ryggsåstaksmodell med limträbalk i taket. Jag vet inte hur det är isolerat där, men om det är isolerat så gott det går vad man då? Nöjer sig med kraftiga gardiner och mattor invändigt och så får man härda ut vid kraftigt regn?
Låter det så kan det nog inte vara så tjockt isolerat... Jag skulle tittat på att isolera taket utifrån när ni byter tak.
typ Thermisol eller liknande system...

/ATW
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.