Vi planerar en attefallstillbyggnad av vår 70-tals mexivilla där vi också putsar och höjer vägglivet för att få en äldre stil på huset samt byter alla fönster till flaggpostfönster.
Fasaden blir bruten vit (troligtvis 1002y) - men ska vi välja tegelröda eller mellangråa takpannor till den här husstilen?
Fasaden blir bruten vit (troligtvis 1002y) - men ska vi välja tegelröda eller mellangråa takpannor till den här husstilen?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
gråa
En smaksak. Avser du att lägga tegel el betongpannor? Svårt att slå enkupigt rött tegel som åldras vackert. Betongplattor däremot är generellt ganska fula. Tycker personligen de röda är extra fula och om du lägger betongplattor skulle jag välja grå. Ditt hus har ett väldigt markerat tak och för att ge ett lättare intryck (tegel/betong kommer ge ett ”tungt” dominerande intryck) skulle jag överväga ett grått plåttak. Tyvärr blir det en prisfråga också. Jag skulle också överväga att bryta den vita färgen något mer 1502y? Snyggt att du väljer lite gult i det vita.
Hmm, tegelpannor finns ju bara i "tegelfärg". I betong kan man ju välja så kallad tegelröd.D Dr Jumping Jack skrev:En smaksak. Avser du att lägga tegel el betongpannor? Svårt att slå enkupigt rött tegel som åldras vackert. Betongplattor däremot är generellt ganska fula. Tycker personligen de röda är extra fula och om du lägger betongplattor skulle jag välja grå. Ditt hus har ett väldigt markerat tak och för att ge ett lättare intryck (tegel/betong kommer ge ett ”tungt” dominerande intryck) skulle jag överväga ett grått plåttak. Tyvärr blir det en prisfråga också. Jag skulle också överväga att bryta den vita färgen något mer 1502y? Snyggt att du väljer lite gult i det vita.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Svart, grått, brunt och andra skitfärger kan användas på platta tak på höga byggnader. Tak som är synliga från marknivå ska vara röda (vanliga hus, exakt nyans kan man laborera med), gröna (ladugårdar etc) eller guldfärgade (t ex kungens hus). Det är illa nog med alla svarta solpaneler.
Vi tänkte betongpannor, och är inne på St Eriks Ekeby (kanske nån som har erfarenhet av dem?). Men har som sagt väldigt svårt att välja mellan grå eller tegelröd. Svart känns som att det blir för hård kontrast mot fasaden. Fönsterna ska vara vita.
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Det kan vara värt att kolla upp vad detaljplanen säger, där jag bor styrs färgen på taket i detaljplanen och endast rött tegel tillåts.