Snälla kan nån hjälpa mig att räkna ut hur många kvadrat vårt hustak är. Vi har måtten på huset, det är 14 meter långt och 9 meter brett, taket har 27 graders lutning. Har googlat länge nu och fattar inte hur man räknar ut. Ingen av oss vågar gå upp på taket och mäta

Staffans2000
Hur stort takutsprång?

• Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
cos(takvinkeln) = husbredden / takbredden

-> takbredden = husbredden / cos(takvinkeln)
-> 9/cos(27) = 9 / 0.891 = 10.1

• Gilla
stugfar och 2 till
  • Laddar…
mamma4804 mamma4804 skrev:
Snälla kan nån hjälpa mig att räkna ut hur många kvadrat vårt hustak är. Vi har måtten på huset, det är 14 meter långt och 9 meter brett, taket har 27 graders lutning. Har googlat länge nu och fattar inte hur man räknar ut. Ingen av oss vågar gå upp på taket och mäta
141,4 kvm.

Förutsatt att 14 och 9 meter inkluderar taksprånget!

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Oj, komplicerat svar. Givet att du har mätt själva taket och inte väggarna så är taket ungefär 141,4 kvadratmeter.

Edit: Menade marinens svar, inte ulltanden.

• Gilla
mamma4804
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur stort takutsprång?
Ca 25 cm

S fiar4387 skrev:
Oj, komplicerat svar. Givet att du har mätt själva taket och inte väggarna så är taket ungefär 141,4 kvadratmeter.

Alltså vi har mätt huset och inte taket, för vi är såååå höjdrädda

mamma4804 mamma4804 skrev:
Ca 25 cm

Då blir det 153 kvm!

• Gilla
mamma4804 och 1 till
  • Laddar…
S fiar4387 skrev:

Komplicerat :thinking:
Visst, finns säkert tabeller där någon redan gjort uträkningen, eller så får man mäta ;)

• Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Då blir det 153 kvm!
Tack :love:

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
cos(takvinkeln) = husbredden / takbredden

-> takbredden = husbredden / cos(takvinkeln)
-> 9/cos(27) = 9 / 0.891 = 10.1
Tack för svar, men detta är för krångligt för mig :D

Jag lägger till en fjärde lösning: be någon annan räkna ut det åt en. :p

Jag lägger till en fjärde lösning: be någon annan räkna ut det åt en. :p
Vi har begärt offert av ett företag idag, dom mätte så som vi gjorde. Dom gick inte ens upp på taket, frågade inte heller om takets lutning. Så vet inte hur dom kommer räkna ut det :thinking::D

Spontant så tror jag de har hyfsat bra koll på lutningen, det blir nästan samma siffror om det är 20 eller 30 grader.

Kolla själv ovan, ditt tak med 27graders lutning är 12% större än ett tak med ingen lutning.

• Gilla
mamma4804
  • Laddar…
Spontant så tror jag de har hyfsat bra koll på lutningen, det blir nästan samma siffror om det är 20 eller 30 grader.

Kolla själv ovan, ditt tak med 27graders lutning är 12% större än ett tak med ingen lutning.
Ja dom har nog bra koll på lutningen och uträkning av material. Det är ju deras jobb. Vi har även tagit offert från 2 företag till. Ska bli så spännande att se och jämföra offerterna :cool:

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.