Precis fått bytt tak (papp, läkt, vindskor, pannor). Arbetet är inte helt slutfört men när jag ser hur de gjort vid vindskivorna vid nocken är jag tveksam ifall det är ok. Vindskiveplåten rider över nockpannan så det blir stort mellanrum ner till pannorna, dessutom är pappen uppdragen för dåligt mot vindskivan tycker jag. Huset har en väldigt utsatt läge och detta vetter mot SV, så när det regnar och blåser kommer vattnet piska in här. Antar det är ok att påtala att detta måste åtgärdas.
I andra änden av nocken går plåten inte över nockpannan, där har de istället satt en tätningsduk... är detta ok, tycker oavsett att det är estetiskt fult också och ser inga andra tak bland grannarna där det är gjort så här.
I andra änden av nocken går plåten inte över nockpannan, där har de istället satt en tätningsduk... är detta ok, tycker oavsett att det är estetiskt fult också och ser inga andra tak bland grannarna där det är gjort så här.
Dom har nog inte mätt in nockpannorna utan bara börjat med en hel, så blev den sista lite för kort.
Jag hade bett dom lägga om nackpannorna och lägga nockpannorna över plåten , då kommer inte vindskiveplåten tryckas upp sådär och det blir tätt mot pannorna.Kan rinna lite från vindskivan under nockpannan då, men du har ju en nocktätning under som leder ner vattnet på taket. Det blir garanterat tätare än nu.
Jag hade bett dom lägga om nackpannorna och lägga nockpannorna över plåten , då kommer inte vindskiveplåten tryckas upp sådär och det blir tätt mot pannorna.Kan rinna lite från vindskivan under nockpannan då, men du har ju en nocktätning under som leder ner vattnet på taket. Det blir garanterat tätare än nu.
Så här avslutas nockpannan mot plåten på vårt carportstak. Här ligger plåten tajt mot pannorna.
Edit: Glömde nämna att urtaget i nockpannan har jag gjort för jag tyckte att pannan låg lite högt upp innan. Så det är inget som hantverkarna gjorde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Glömde nämna att urtaget i nockpannan har jag gjort för jag tyckte att pannan låg lite högt upp innan. Så det är inget som hantverkarna gjorde.
Redigerat:
Tack för svaren, det jag tycker är slarvigast är dock att man inte dragit upp pappen en bit mot vindskivan och där fäst den ordentligt, slätt och fint, och skurit bort ev överflöd. Och när man byter vindskivor drar man den väl över trekantslist eller vindskiva? Det är väl inte att önska för mycket? Nu ligger pappen lite löst och ojämnt under vindskiveplåten.
Klicka här för att svara