Någon gång under hösten skall jag byta den gamla hängrännan. Vi har levt i flera år med att den suttit helt perfekt i våg men man vänjer sig...
Men när jag byter den borde den den väl monteras längre ned?
Jag vet ju inget om sådant här men när jag måttar med brädan i dalen så borde väl testbrädan möta rännans kant eller lite över?
(Mossan är borta nu.)

Bild på en gammal hängränna med mossa och en träbräda som används för att måtta lämplig position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plannja och Armat skriver båda att rännans högpunkt ska placeras under snöraslinje så det stämmer mycket riktigt som du säger.

Intressant i ämnet är att den ena kunden oroar sig för snön (som du gör i ditt fall) medans nästa kund oroar sig för att vattnet istället inte ska träffa rännan och spola på utsidan :)

Tack för svar. Nu gav du mig nya funderingar vad gäller vatten som rinner över kanten på rännan...
Här i nordvästra Skåne är problem med is inte så stort å andra sidan kan jag inte minnas att jag upplevt att vatten runnit med någon vidare fart.
Skall fundera vidare men tror jag satsar på att sänka ned nya rännan till precis under linjen. Och lägga in en lutning mot stupröret så klart, det är så perfekt i våg att någon måste ansträngt sig rejält när rännan monterades.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.