God kväll på er! :)

Fick tillgång till vårt ''nya'' 70 tals hus nu för några dagar sedan. Allt är original, förutom taket som är omlagt 2016. Jag är duktig på att ibland vara lite för snabb... Men vill undvika det just gällande taket :p Frågan är egentligen lite genant... Så var inte allt för dömande ;)

Men! Till frågan. Hela övervåningen är klädd med tretex, vilket vi vill ha bort pga tråkig lukt och brandrisk. Började riva, faller ner smidigt. Planen är att skruva upp gips istället. MEN, visst fan är råsponten som vi ser i snetaket inte yttertaket? Blir ju lite orolig för det med tanke på hur tunt allt annat är i detta gamla hus... Känns som om man kan välta varje vägg för hand. Mellan några springor kan jag se svart papp, men känns mer som någon fukt/ång papp, och inte takpapp? Själva sponten är ju precis som den på kattvinden. Upplever pappen under sponten på kattvinden som svartare / mer tjärlik. Är detta takpappen?

Vill ju på inget sätt skruva igenom ''takpappen'' annars på innertaket när jag skruvar upp gipsen, om det nu skulle vara takpapp... Men i min värld måste ett yttertak ha isolering. Om nu inte konstruktören som gjorde mitt nya pappershus, ansåg att tretexen var isolering nog? :rofl:


Är råsponten i snetaket inne yttertak? - Bör man vara försiktig att punktera pappen med för långa skruv?

Är råsponten i kattvinden yttertak? - Bör man vara försiktig att punktera pappen med för långa skruv?

Hoppas frågan går att förstå, annars för jag förtydliga :giggle:
 
  • Rivningsarbete av tretexplattor på snedtak i ett rum, med synlig råspont och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre snedtak av råspont i äldre hus med synliga takbjälkar och isolering mellan reglarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på råspont och svart papp i en huskonstruktion från 70-talet, synlig genom rivna tretexplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råspont och isolering i hörn av ett gammalt hus med synliga naglar och svart papp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avtäckt snedtak med råspont synlig över befintlig tretex i ett 70-talshus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på råspontträ med en synlig mörk pappremsa i springan, eventuellt ångspärr, i ett 70-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte hur man lägger till kommentarer till bilderna :)

Men bild 1 och 5 är snetaket inne.
Bild 3 och 4 är pappen bakom innetaket.
Sista bilden är pappen bakom sponten på kattvinden.
 
Här är ritningen ifrån 1969, takstolarna ser man ju inne på kattvinden, bakom dom ligger ju råsponten. Detta bör då lämpligtvis vara yttertak? Takstolarna ser jag ju dock inte inne i sovrummet, så då får man anta att det är åtminstone ett takstolsdjup bak till nästa lager råspont, dvs yttertaket, och att pappen jag ser inne i rummet bara är någon ångspärr?

Ifrån rummet sett: Tretex - råspont - ångpapp - isolering mellan takstolarna - råspont - takpapp?
 
  • Sektionsritning av ett hus från 1969 som visar takstolar, skorsten och dimensioner på kattvinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Snedtaket i rummet är innertak.

Taket i kattvinden är yttertak.

Och ja du får inte använda för långa skruv så dom går ut igenom takpappen. Även i innertaket ska du helst inte skruva igenom pappen/folien, så använd enkelgipsskruv.
 
surris surris skrev:
Snedtaket i rummet är innertak.

Taket i kattvinden är yttertak.

Och ja du får inte använda för långa skruv så dom går ut igenom takpappen. Även i innertaket ska du helst inte skruva igenom pappen/folien, så använd enkelgipsskruv.
Tack för svaret :D ja kändes konstigt om det skulle vara yttertak där i sovrummet... men det ser ju likadant ut som kattvinden, och följer samma vinkel :p blev ju lite nojig :p

Gällande skruven, enkelgipsskruv är runt 30mm, så efter man försänkt någon mm i gipsen sticker 18mm ut baktill. Råsponten ser också ut att vara 10-14mm, så då borde pappen bli punkterad? Ska man köra kortare skruv?
 
surris
S StorBagaren skrev:
Tack för svaret :D ja kändes konstigt om det skulle vara yttertak där i sovrummet... men det ser ju likadant ut som kattvinden, och följer samma vinkel :p blev ju lite nojig :p

Gällande skruven, enkelgipsskruv är runt 30mm, så efter man försänkt någon mm i gipsen sticker 18mm ut baktill. Råsponten ser också ut att vara 10-14mm, så då borde pappen bli punkterad? Ska man köra kortare skruv?
Ja det finns kortare skruv, så använd det isf!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.