Jag undrar vad som är lämpligt avstånd till stuprör från ”andra huskroppens” vägg i innerhörn. På bifogad bild har jag ritat en grön linje på stället jag pratar om.

Lite mer om planerna för huset:

* Det lägre farstutaket ska få falsat plåttak med fotränna och en utkastare på var sida där det är gula fläckar på bilden.

* Det större taket ovanför kommer ha en vanlig hängränna. I var ände ska det gå ner ett stuprör som rinner ut på plåttaket på farstun. Det vänstra markerat med ljusblå fläck. Det högra är det gröna som frågan handlar om.

* Hängrännan på den högra huskroppen kommer mynna ut i ränndalsskopan.

Vet inte hur jag ska tänka med symmetrin här. Ska jag te x ha samma avstånd in på rännan från var sida? Eller ska jag eftersträva att hamna så långt in i hörnet som möjligt? Föresten, hur långt in mot väggen ska hängrännan gå?

Eller borde jag göra på något helt annat sätt?

Hus med rött tak och grön markeringslinje vid hörn där stuprör planeras, samt gula och ljusblå markeringar för takavvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
varför leder du inte ut allt vatten vid blåa markeringen?
Mycket bättre lösning

Jag antar att du vill fördela vattenmängden på bästa sätt så ditt förslag känns korrekt. Hängrännan ska gå hela vägen fram till väggen. Tror faktiskt att stupröret t.o.m ska fästas på tillbyggnadsväggen. Personligt känns det snyggast om stupröret är så långt in som möjligt.

Kanske ska förtydliga att jag isf menar att röret monteras utan böjar o mellanstycke dvs rakt ner ifrån omvikningskupan. Välj fabrikat där kupan bygger så lite i sidled som möjligt så att man inte behöver förlänga väggfästena mer än nödvändigt. Alt. Be en plåtslagare tillverka en kupa som passar perfekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.