Hej!

Håller på att renovera mitt gamla hus från 42.

Just nu är det ventilationen som görs om.

Tidigare var det självdrag och träkanaler upp mot vinden som frånluft, vilket är helt besynnerligt, hehe.

Mekanisk frånluft installeras med isolerade spiror från badrum på bottenplan samt källare och ut genom taket. Träkanaler tätas nerifrån med plast på utsidan och isolering på insidan ända upp till vinden.

Jag har ett problem dock!

Förra ägaren har renoverat badrummet och byggt ner taket. Ena träkanalen går till "hålrummet" över badrummet och ut på vinden. Denna kommer jag därför inte åt att täta nerifrån.

Finns det något sätt att täta uppifrån utan att få problem med kondens i träkanalen. Tätade tidigare uppifrån vilket innebar kondens på insidan plasten ner mot träkanalen.

Tips?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.