Tak & Vind
DonEmilio: Tack för info Pelle! Har du någon känsla för vad en sådan bör kosta?
Rickard.: [citat] Nej den kan ligga ner. Antar man att stocken inte är precis på gränsen så kan man byta ut den mot motsvarande "stolpe" i sågat virke rakt av. Så en 90mm stock skulle kunna vara 2st skruvlimmade 45x95. Då har jag antagit att du är begränsad på höjden. Finns såklart många som kan räkna på detta men med vanligt förnuft går det såklart att lösa utan. Det är inga långa
InsidersUnited: Läkten ser ju att vara helt frisk, träet har ju inte blivit grått ens, så det kan ju inte ha varit öppet särskilt länge(under 1 år gissar jag). Lägg dit en panna så blir det där bra. Tidsåtgång ca 2 minuter.
Mats-S: Tror du hittar vad du söker på den här googlingen; https://www.google.com/search?q=nockb%C3%A5ge&oq=nockb%C3%A5ge
mirschkyn: För någon som eventuellt lider av samma problem så beställde jag en Bessey STBS-30. Mostertving på 11kg som jag krälade runt och pressade tillbaka alla plåtar med hälp av två stora stålbackar. "stålbackarna" täckte plåtarna 15*20cm*1cm stål. Ganska tunga per st. En på varje sida, spänna fast med en enkel tving. På med monstertvingen och skruva. Flytta runt och skruva lite till.
plåtrickard: Jag skulle nog ringa weland stål och kolla
UgglanOO: [citat] Nej den boarden är tät, funkar inte din du skriver
nino: För 200' hade jag lejt bort men 400' då blir det för mycket... Kan man riva tex en sida längst ner, bort med plåt spont osv Spika på en 45x70 för extra isolering, spika på masonit? som luftning, sen 28x70? Som råsponten spikas i. Kan man isolera med vanlig isolering fast det är spån eller ska man få en firma att sprutisolera med tex iCell?
gruset: Är det någon som installerat en sådan? https://bmisverige.se/produkter/yttertak/betongpannor/zanda-protector-20/franluftshuv-plast-zanda-o125160mm Hur känns kvaliteten? Är fundersam eftersom det är plast och inte plåt. Den känns intressant eftersom man bara tar bort en panna och verkar rimligt enkel att installera.
Knuten26: [citat] Ja det är bra om man kan undvika silicon och därmed slippa ”siliconsmitta” men tak vinkeln måste ångsäkras!
Jimmagnusson: Sätt ett lager papp till om inte vet var det läcker. Jag satte läkt under plåttaket på våran gäststuga, vilket var att rekommendera av tillverkaren. Tror de flesta rekommenderar det. Annars får man nog lägga falsatplåttak som ligger på pappen.
KnockOnWood: [citat] Japp, så här skall det se ut: https://docplayer.se/storage/25/4808150/1604495062/8Hg4slUB8y_syVm3MVg9Nw/4808150.pdf Så byggde vi vårt tak när vi byggde hus år 2010, och det blev mycket bra. Vinden används dels som ett enkelt gästrum, dels för förvaring. Alltid bra "klimat" där uppe, och lätt att värma upp gästrummet när det behövs. I bjälklaget mellan bostadsvåningen och
Maurice: Hej, jag undrar om någon har en bra lösning på våra problem här. Vi har ringt plåtslagare, men de verkar ha mycket att göra - nästa år kunde de. Så under tiden, eller om man kan fixa det själv. Den tjocka pipan går till en insatskamin i källaren. Här är pipan täckt med något gummiaktigt, men det verkar rosta innanför. Vågar man ta bort gummiduken? Hur skyddar man bäst pipan
mili1983: Jag har problem med självdraget och funderar på om en fläkt på skorstenen vid imkanalen kan vara något. Kan ni dela med er lite bilder och tankar kring detta? Är detta rätt produkter för mig som vill förbättra självdraget?
Bj00rn: Det finns aningen till plast. Men det är skitsamma egentligen så schaktet består av tre väggar mot mutstock. Snarare konvektionstätning jag eftersträvar här. Allt annat är orealistiskt
fuentes: [citat] ok! Då gör jag nog så att jag river sponten (och allt annat ovan) och sätter presenning.
Silver78: [citat] Ta det lugnt. Det är tätning mot isoleringen som är det viktiga. Om snickaren gör det han ska så kan du sova tryggt om nätterna.
Jonaskellander: Tack för svar. det sitter hålband i kryss under båda taken och spontat svall på utsidan med läkt och plegel. /Jonas [citat]
vectrex: [citat] Rent intuitivt tänker jag att diffusionsgenomgångsmotståndet bör vara rätt lågt i en oljehärdad board jämfört med diffusionstät plast eller diffusionstät takpapp. Enda jag hittade vid en snabb googling var detta: https://www.byggahus.se/forum/threads/sd-vaerde-anggenomslaepplighet.274367/#post-3399968
andreascarlsson: Tack för svaren. Jag lägger snart upp bilder. :)
EGE: Hej Fick du några svar? Vad valde du för fogmassa? Behöver själv täta mellan panel och plåt vid tak Har tidigare använt TEC 7 en hel del som jag tycker fungerar bra, men kanske finns det mer lämplig Tacksam för tips
Alicia2222: [citat] Tack för tipsen! Jag har tätat dörren nu in till vinden för där var inte tätt.
Charlieflower: [citat] Du har en poäng :)
Bj00rn: En sån här kör jag med för fuktövervakning. Zigbee protokoll och så billiga att man kan tapetsera med dom :-). Drivs av vanligt knappcellsbatteri. Kräver dock en zigbee gateway eller usb sticka till dator som heter conbee 2. https://www.webhallen.com/se/product/296842-Aqara-Temp-and-Humidity-sensor
EmmBe: Här [citat] här ligger byggnaden i en ganska bra sluttning med bra avrinning. Plintgrunden med panelens lägsta punkt på 10cm ovan mark. Borde ventilera väl med endast vind. Byggnad en står så att solen kommer åt från syd-sydväst-väst. min lekmanna spontana tanke är att det är gott nog för att få en lagom miljö under stugan/förrådet.
Jonatan79: Några krav på bygglov eller liknande för att använda vinden som förråd har jag aldrig hört talas om. Se till att ha en gavelvägg fri så du kan ta upp ventilationshål med friskluft annars kommer det bli väldigt kvavt och varmt, speciellt på sommaren. Har du tänkt ha en vindslucka upp eller trappa?
Tompsa: Vi uppgraderade pannorna till en lite dyrare modell och lejde in plåtslagare för skorsten. Totalt landade vi på 48000 (plåtisen 4000). Det tog oss straxt över 2 veckor, då barnvakt uteblev och vi fick jobba en i taget större delen av tiden. Taket är besiktigat och arbetet är ”mycket väl utfört”. Försäkringen ska gälla så länge det är fackmannamässigt utfört vilket vi nu har
Mr perfekt: [citat] Jag gissar på du har läckage runt skorssten,upp o kolla eller be takfirma täta ordentligt åt dig,o be dom värma dit wakaflex oxå,bästa för skorsstenstätning,Alltför många tak vi bytt har saknat både wakaflex o bygg fog vid skorsstensbekländnaden,Än idag slarvas det med det