Byggahus.se

takfots- och gavelventilation eller trygghetsvakten?

1. T
    Medlem · Göteborgskommun · 70 inlägg

the_warpi

Medlem
    Hej!

Jag undrar om det räcker med takfotsventilation och gavelventilation om man har
    - kallvind
    - solceller som täcker hela taket (så att mindre "spillvärme" når vinden)
    - och har 500 mm isolering mellan vindsbjelklag och vinden (så att mindre "spillvärme" når vinden)

Idag har jag inga mögelproblem men har bara motsvarande 100 mm isolering. Tänker att efter isolering blir det ytterligare mindre värme som hjälper till att driva ut fukt?

Eller, kommer jag behöva använda t.ex. trygghetsvakt då för att driva ut fukt mekaniskt vid gynsamma förhållanden?

2. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 687 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Hej, Gavel vent som gäller kallvind och takfot vent som gäller inredd vind,

3. T

the_warpi

Medlem
    Kombinerar man aldrig detta?

4. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 687 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Finns säkert de som gör verka onödigt och överkant
    Inredd öv måste ha det då luftströmmen går i mellantaket ovanför huvet. Då går inget annat men kallvind med allt låter väl kallt. viktig är tätskikt mellan undervåning o övervåning , dvs åldersfolie + 400mm isolering, annar stiger fukt upp o möglar.

5. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 1 526 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Finns ju de som har ventilation via nock med "hål " i.
    Hur fungerar det i praktiken tro?
    Ventilerad nock är ju ett begrepp...

6. T
    Medlem · Sö · 1 940 inlägg

TheGame

Medlem
    Jag har kallvind och har både takfot och även en gavelventil på båda sidor.

7. T

the_warpi

Medlem
    Precis. Tror teorin är att när taket blir varmt och värmeläckage från våningen under vinten skapar ett termiskt drag som avfuktar vinden.

I mitt fall dock så har jag täkt taket med solceller samt tänkte passivhus isolera vinden och då är det inte mycke värmeläckage som hjälper till. Därför funderar jag på om trygghetsvakten kanske är ett måste...?

8. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 127 inlägg

Oldboy

Medlem
    Lämpligast är väl att börja med passiv ventilering, och vid behov (mögelpåväxt) installera TV.

Det tycks som att takfotsventilation tillsammans med mkt isolering inte är en bra kombo. Pröva med bara gavelvent.
    Det är inte dumt med en temp- och fuktlogger på vinden.

Då du har solceller över större delen av taket så blir troligtvis nattutstrålningen inte ngt stort problem. Därmed kan det räcka med passiv begränsad ventilation (gavelventiler).

9. T

the_warpi

Medlem
    Ja just det. Solcellerna hjälper sannolikt till så att taket inte kyls ner lika mycket som det annars hade gjort nattetid.

Hur kommer det sig att takfotsventilation inte är bra tillsammans med mkt isolering?

10. Oldboy

Oldboy

Medlem
    Det blir "för" bra ventilering => vinden blir kallare... och därmed fuktigare.
    RH sjunker när luften blir varmare och stiger när det blir kallare.

Det har gjorts en del undersökningar i samband med denna problematik, där man kommit fram till genom experimenterande av olika lösningar att ofta, (men inte alltid!), så är det bra att minska ventilationen så att temp på vinden ökar ngt. Det medför minskad RH. Om det fungerar tillräckligt bra så räcker det med den åtgärden. Hur allvarlig fuktproblematiken är beror mestadels på hur mkt fukt som läcker upp på vinden från bostadsutrymmena under.

Det finns också styrd ventilation. Då ventileras vinden enbart när det är torrare ute än inne på vinden.

Sedan finns trygghetsvakten som väl huvudsakligen är en värmeslinga. Den tillför värme när RH är för hög, och sänker på så sätt RH. Denna lösning bör kunna ersättas med att minska isoleringen så att vinden blir varmare. (Eller låta bli att tilläggsisolera...)

11. T

the_warpi

Medlem
    Tack för återkoppling!

Trygghetsvakten är som standard bara en fläkt som är styrt enligt det du beskriver först. Sedan kan man köpa till värmeslinga om man vill.

Gällande fukt så håller jag med. För mycket ventilation är inte heller bra eftersom kall luft inte kan bära så mycket fukt. Men jag tänker att med takfots och gavelventiler som är "rätt" dimensionerade så kommer det ventilera som mest när det är temperaturskillnad mellan vinden och utomhus. Om det är samma så kommer det inte bli så mycket luftrörelser.

12. Oldboy

Oldboy

Medlem
    Det kan stämma, men om det är blåsigt så drar det duktigt, och det behöver inte vara nämnvärt med vind. Ett hus har stora ytor där övertryck resp undertryck byggs upp så fort luften rör sig det allra minsta. Det ger en turbo/luftpumpseffekt. Dessutom vill man att vinden ska vara varmare än ute, just för att den då blir relativt sett torrare.

Mitt intryck är att ofta när det är fuktproblem på kallvindar så är det värst vid takfoten där kalluften drar in och kyler.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.