Funderar på att annektera vindsplanet på ca 30m2 i mitt gamla föräldrahem. Tanken att barnen skulle få detta plan som sitt egna att hänga på när vi besöker min far några veckor per år. Främst sommartid.
Huset byggt ca 1938. Dalarna. Mansardtak. Råspont, papp o takpannor i yttertaket. Oisolerat utrymme idag. En luftventil i vardera gavel/nock. Ett litet englasfönster i vardera gavel/nock. Väldigt dragigt och otätt idag. Byter dessa fönster om planen realiseras med loungeyta på vinden.
Begränsad takhöjd, 2m till nockbalk gör att jag vill få så slimmad isolering i yttertaket som det bara går.
ca 50cm isolering samt ångspärrsplast ligger i taket mellan vån under, och vindsplanets ”golv”. Det får ligga kvar. Jag lägger vindens golv ovan denna spärr och isolering. På befintliga reglar.
Luftspalten förstår jag inte hur jag ska lösa med den stock som löper längs med taket i husets längdriktning. Se bild. Ursäkta kvalitet på bild. Skärmdump från video.
Stocken stoppar den vanliga luftspaltsmodellen med spalt mellan fot och nock.
Blir ju bara luftbyte från takfot upp till stödstocken. Hur gör jag ovanför stock upp till nockbalk?
Kan inte bygga ner innertaket så långt så att stocken och luftspalten ryms innanför.
Tänker mig att ha isolerad vindslucka som är stängd den tid vi inte är på besök.
Vintertid vill jag kunna använda utrymme under nån vecka, så bra om det blir någorlunda isolerat även om det inte behöver motsvara åretruntboende.
Tänker mig en luft/luftpump som värmekälla vintertid/ kyla varma sommardagar.
Obs mansardtak så vindsplanet är bara den översta delen på takkonstruktionen. Blir 3e planet. Bottenvåningen och vån 2 är bostadsyta idag.
Vilka möjligheter finns för att lösa luftspalten trots stocken?
Huset byggt ca 1938. Dalarna. Mansardtak. Råspont, papp o takpannor i yttertaket. Oisolerat utrymme idag. En luftventil i vardera gavel/nock. Ett litet englasfönster i vardera gavel/nock. Väldigt dragigt och otätt idag. Byter dessa fönster om planen realiseras med loungeyta på vinden.
Begränsad takhöjd, 2m till nockbalk gör att jag vill få så slimmad isolering i yttertaket som det bara går.
ca 50cm isolering samt ångspärrsplast ligger i taket mellan vån under, och vindsplanets ”golv”. Det får ligga kvar. Jag lägger vindens golv ovan denna spärr och isolering. På befintliga reglar.
Luftspalten förstår jag inte hur jag ska lösa med den stock som löper längs med taket i husets längdriktning. Se bild. Ursäkta kvalitet på bild. Skärmdump från video.
Stocken stoppar den vanliga luftspaltsmodellen med spalt mellan fot och nock.
Blir ju bara luftbyte från takfot upp till stödstocken. Hur gör jag ovanför stock upp till nockbalk?
Kan inte bygga ner innertaket så långt så att stocken och luftspalten ryms innanför.
Tänker mig att ha isolerad vindslucka som är stängd den tid vi inte är på besök.
Vintertid vill jag kunna använda utrymme under nån vecka, så bra om det blir någorlunda isolerat även om det inte behöver motsvara åretruntboende.
Tänker mig en luft/luftpump som värmekälla vintertid/ kyla varma sommardagar.
Obs mansardtak så vindsplanet är bara den översta delen på takkonstruktionen. Blir 3e planet. Bottenvåningen och vån 2 är bostadsyta idag.
Vilka möjligheter finns för att lösa luftspalten trots stocken?
Hur får du fram luft från takfoten ? De längsgående balkarna stoppar väl flödet? Hur grova är dom/hr tjock isolering får plats mot yttertaket? Verkar som ett stort projekt för lite yta tyvärr. Glöm inte ventilation , finns fönster ?
Har precis börjat fantisera om detta projekt. Därav första krok som jag lägger ut till er med erfarenhet o kunskap.
Föreslagna ventiler skulle jag isåfall montera i nederkant och överkant i respektive takparti.
Blir inte i takfot pga mansardtakets utformning.
Placeras i facken på båda sidor stocken, nere där yttertak möter dagens befintliga golvreglar, och uppe vid nockbalk.
Förhoppningen är att detta räcker.
Är det galet tänkt?
känns inte bra att ta hål i yttertaket men om det är enda väg framåt så måste jag överväga det.
Finns inte plats för tjock isolering, säg ca 15-20cm Max, men förhoppningsvis räcker det för nån vecka på vintern. Blir en del elda för kråkor.
Hela projektet är ett curling/överflödskoncept, av rang, men vill inte släppa tanken innan jag försökt se om det går till någorlunda omfattning.
Föreslagna ventiler skulle jag isåfall montera i nederkant och överkant i respektive takparti.
Blir inte i takfot pga mansardtakets utformning.
Placeras i facken på båda sidor stocken, nere där yttertak möter dagens befintliga golvreglar, och uppe vid nockbalk.
Förhoppningen är att detta räcker.
Är det galet tänkt?
känns inte bra att ta hål i yttertaket men om det är enda väg framåt så måste jag överväga det.
Finns inte plats för tjock isolering, säg ca 15-20cm Max, men förhoppningsvis räcker det för nån vecka på vintern. Blir en del elda för kråkor.
Hela projektet är ett curling/överflödskoncept, av rang, men vill inte släppa tanken innan jag försökt se om det går till någorlunda omfattning.
Klicka här för att svara

