Tak & Vind
Vindstilla85: [citat] Tack igen för att du tar dig tid. Vi kanske ska landa i att hålla kontinuerlig koll på vinden innan vi tar till några drastiska åtgärder helt enkelt!? :thinking: Det är bara några månader sen den färdigställdes, men inga tecken på påväxt eller liknande än iaf.
falkn: Med uppsättning och nertagning ca 15’ + moms skulle jag tippa.
ile: Önskar ta bort 4 av 10 bärläktar. Kan enkelt förstärka med en extra intill den nedersta som hamnar innanför innerväggen (som ska blir fullhöjd istället för 90 cm) samt flera extra bärläktar ovanför.
Trrttsch: Trots kloka råd så kletade jag på asfaltsklister runt några väl valda ställen och hoppas på det bästa. Förhoppningsvis håller det över vintern iaf. [bild] [bild] [bild]
jonaserik: Jepp och lägg asfaltsklister i riklig mängd mellan mot pappen och dra till så det svullnar ut
Karldyw: [citat] Kommer du ihåg hur mycket kostade ställningen då?
jajgert: Hej. Jag håller på att renovera ett litet sovrum. När jag började riva taklisterna så blev jag täckt av spånen från vinden. Från början tänkte jag nog behålla det gamla innertaket men jag råkade förstöra det med kofoten. Kanske bra det då jag kan göra om det från början. Jag har inte rivit klart innertaket men jag skymtar någon form av papp, ingen plast vad jag kan se och med
WestbergA: Jag passade på att fråga de som lämnat offerten för lösullen också, jag trodde jag hade lagt upp deras svar här också. Se nedan... Det kan nog inte bli sämre att lägga ut dom och du besparar dig ju lite tid att slippa plocka ner dom från vinden samt att dom gör det nyttan dom gör. Ev. glipor kommer att täckas för av lösullen och då vi räknat på att lägga 300mm lösull så
RL1: En fråga, vi har tydligen ’dubbla’ tak. Tror besiktningsmannen nämnde att vi har åstak och sedan på det har de höjt taket(bara på utsidan) med takstolar. Vi är så sugna på att nu öppna upp på insidan för att få mer rymd inne. Har någon gjort liknande och vet om det är bökigt? Svårt? Dyrt?
Belmlu: Fixat nu, tack för svar!
tummennivetvar: Upptäckt fuktgenomslag på underlagstaket, har innan planerat byta taket åt sommaren till men nu vill jag ju ha det gjort så snabbt som möjligt. Har någon koll på om det måste vara viss utetemp för att kunna genomföra det? Offert nu eller i vår? hur påverkar det priset tror ni?
Linnea86: [citat] Tack vare fantastisk kundtjänst från Icopal så kommer de fixa en garanti åt oss ändå i detta fall (y)
HammarClark: 28X70 reglat cc 30 sen Huntonit innertak 11 mm
jostsweden: Så har jag gjort med 70-reglar och 22 mm råspont ovanpå. Blev stabilt å bra som inspektionsgång.
Wallinskij: [citat] ☺️ Det kanske bara gällde det obehandlade då, men skulle du upptäcka att det ändrat färg vore det ju intressant att få veta
jonaserik: Finns nog lite fukt i luften på vinden och då kondenserar det på glaset, behöver inte vara mycket, är det öppet i takfoton så kommer luft den vägen, är nog det med temperaturskillnad ute/inne
Gabbe1: Jag kan inte riktigt svara på det, jag bor inte i huset längre men mig veterligen är taket fortfarande tätt.
clatol: Men wow säger jag bara! Vilka bra och snabba svar jag fått. Tack så mycket! Känns som att det kommer bli mycket häng på detta forumet i framtiden. [citat] Håller med att det kanske är lite överarbete. Kommer garanterat vara andra saker man retar sig mer på om någon vecka. [citat] Ska testa! Tack för tipset!
fb35523: Fågelbon är väl trevliga? När vi lade om taket på vårt förra hus hade vi sädesärlor under nockpannorna på en takkupa. De vande sig vid oss och jag kunde efter ett tag sitta decimeter ifrån dem med kameran när mamman och pappan matade ungarna. Den takkupan fick nya pannor några veckor senare än övriga taket :) Du får lite mer plåt än tänkt men med rätt skydd mot fåglar ska
Metros: Tack för frågorna som behöver besvaras innan frågan kan besvaras. Hur som helst är det någons problem nu när budet gick utöver oss. Tack för dina tankar. Uppskattad.
VillaMy: [citat] Intressant. Det ska jag kolla upp närmare. Tack!
Metros: Tack för er snabba tankar. Jag lämnar det som ett "kanske" projekt för nu.
fuentes: Har betongpannor som sjunger på sista refrängen. Konstruktionen är inifrån: panel, oljeboard, läkt, pannor. Min tanke är att ta bort den undermåliga läkten, lägga diffduk direkt på oljeboarden (byter oljeboard om den är kass), ny läkt och tegel. Så skulle de firmor jag pratat med göra (med luftspalt under duken). Men jag har funderat. Behöver jag ha diffusionsduk om oljeboarden är