A
ati: Hade gått lös med en skyffel... och förmodligen hittat frigolitbitar runt om i huset flera månader efteråt :sweat:
1 svar · 1,6k läst
·
B
byron v2: Någon annan som gjort en "renovering av småfel i äldre plåttak?
5 svar · 1,7k läst
Skräcksnöret
Skräcksnöret: Jag vet att med papp viker du upp x antal centimeter mot fasaden, likaså mot vindskivor och skorsten. Men hur ska det se ut med masonit? Hjälp mig förstå :thinking:
0 svar · 843 läst
D
Daggan Maggan: [citat] Ja, jag kan absolut prova att måla innan jag byter ut lapptäcket. Om jag inte gillar det kan jag ju beställa brädor hos en såg som jag beställt pärlspont av. Jag kan kan ju ta bild när jag målat så får vi se vad ni tycker.
6 svar · 3,3k läst
·
raubtier
raubtier: Ja det var det jag tänkte som alternativ, liggande 45x120. Bör väl fungera tycker jag.
2 svar · 1,2k läst
MollySund
MollySund: Precis det som jag var ute efter. Tack.
7 svar · 2,6k läst
plåtrickard
plåtrickard: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallningar/stegar-och-pallar/stegar/glidskydd-341067/ plus 2 m8 med stora brickor
3 svar · 5,7k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: alla tak är individuella . ett tak som är brutet kostar ju mer än ett vanlig sadeltak med samma yta , 45 graders lutning kostar mer än 6 graders lutning hur högt är huset ställning på 2 våningar kostar mer än 1 våning . listan kan göras lång du får skriva mer info om du vill ha hjälp
2 svar · 1,5k läst
Cancerman_777
Cancerman_777: Sagt av en professor inom husbyggnadsteknik vid Lunds universitet tekniska högskolan: "Vad tejpen som skall användas vid tätning av plast gäller så är det ingen som vet om det klistret ens håller ihop skarven om 5 år.". Med det sagt säger jag: skippa tejpen, köp en rulle ÅBP, gör 30-50 cm överlappningar eller gärna över två, tre läkt så är du med största sannolikhet hemma.
2 svar · 1,4k läst
·
Tomture61
Tomture61: Finns värmekabel som monteras på vinden . Hur bra detta funkar , ingen aning . Det sägs att äldre hus med eldstad och murstock höll vinden fri från mögelangrepp . (kräver att eldstaden används) :D
8 svar · 2,8k läst
UffePlåtis
UffePlåtis: [citat] Är antagligen samma sak, man har slätplåt till falsade tak. Plåten kallas "svartplåt" (SPD/järnplåt) så det kan vara det de menar med "svart". Galvaniserad plåt är en stålplåt med ett zinklager som rostskydd å den började tillverkas i mitten på 1800-talet. Vi började använda den runt slutet 1800-talet början 1900-talet ca. Finns lite länkar och kuriosa på våran
2 svar · 2,5k läst
D
doubleH: Oavsett om de sitter fast i takstolarna eller inte så måste de sitta fast i väggen (samma vägg som takstolarna sitter fast i). Bjälkarna (de röda) skall hindra väggarna från att pressas utåt pga takets tyngd - de måste finnas där.
5 svar · 2,8k läst
·
K
Kurtivan: Det har jag sett utföras så jag tror det är helt ok. Kanske t o m överkurs med duk om nu inte det gamla taket läcker som ett såll, det blir ju det som tar hand om kondensvattnet.
1 svar · 1,0k läst
O
Omega_Zero: Vi köpte hus för några månader sen o har tillgång att inspektera alla kallytor (grund och vind) Nockvinden hade lite mögelpåväxt, men anmärkningsvärt. Kattvindarna fungerar bra i o med det är bra luftflöde där. Men skiten fastnade såklart på nocken istället Jag gjorde så o fortfarande finjusterar lite för nå en ultimat lösning för en kallvind. första stegen var att sätta in
8 svar · 4,1k läst
·
A
Anmg: Vad menas? Fel tråd kanske?
19 svar · 3,5k läst
·
stanlund2
stanlund2: Huset har stuprör av plast som är av något udda dimension som standard rörsvep från Byggmax/Hornbach inte förmår att greppa. Det fatas liksom några mm. De gamla rörsvep är genomrostade och måste bytas. Vill inte byta ut hela stuprör då detta kommer att göras någon gång i samband med takomläggning. Var hittar jag rörsvep som passar alt. någon annan lösning?
0 svar · 1,0k läst
U
Uttis: Jag håller på att planera inför renovering av en 2delad lada jag har. Tanken är att byta tak, idag är det tegel och tänkte lägga antingen shingel eller plåt. Den bättre delen av ladan består taket av tegel, läkt, undertak av stående brädor. Här funderar jag, lägger man råspont som undertak så brukar den ju ligga ner gör det nån skillnad att ha den stående? Min tanke var att ta
0 svar · 1,8k läst
C
cpalm: Om man vill göra någon akut/tillfällig fixa nu-åtgärd för att stoppa förfallet och inte vill lägga ny papp nu kan man möjligen tänka sig att det är snabbare/enklare (inte minst med tanke på säsongen) att skruva takplåt direkt ovanpå alltsammans. I synnerhet om man kan få tag i någon gammal begagnad plåt billigt. För jag antar att det handlar om någon sorts (mindre?) uthus och
9 svar · 9,8k läst
B
Byggare Bob 1966: Om du frågar om kondensskydd så antar jag att du menar plast mellan invändig takbeklädnad och isolering ? .Jag har haft stall med målad masonit ,det var kasst. Plåt blir nog exakt lika kast ! har en vän som har stall med trä tak med typ lasyr el olja med färg = perfekt miljö inget vatten som hänger i taket och droppar på allt du är rädd om . Bra Ventilation ,samt kondensskydd ,trä
4 svar · 5,4k läst
J
Jasmin9371: Hej, köpte taket 2 år sedan och fick missfärgningar på kanten på undersida av taket. Det är silvermetallic målad tak av aluminium Försökte tvätta bort med diskmedel och vatten men det gåt inte Är det någon har ide värför blev det så och om man kan ta bort det
0 svar · 1,4k läst
·
S
shailesh: Hej, Har någon använt Hunton lättbalk eller masonite I-balk och vet om spik storlek guide? Ska spik ligga inom fläns höjd. [bild] till exempel man ska bygga tak 23mm råspont + 500mm Hunton lättbalk(39mm fläns höjd) Vilket spik är ok? 1. 2,3 x 60mm 2. 2,3 x 75mm Om man använder 75mm spik, det blir längre än flänshöjd? Jag tror det är inte ok ? Tack.
0 svar · 2,2k läst
·
B
Boan: [citat] taket är på plats, ska in med luftspalten och isolering. så inget regn kommer det kommer, virket har haft tag sen två månader, så det lär vara torrt.. gott, har några tusen såna dyckert :)
2 svar · 2,2k läst
Roger Simonsson
Roger Simonsson: Inte riktigt mitt kunskapsområde men spontant verkar det som det behövs ventilers ordentligt, ventiler i gavlarna och att det finns luftspalt där isolering möter yttertak kan behövas
1 svar · 7,8k läst
·
S
snart framme: [citat] Tack för svar! Ska kolla vad ccmått är. Om det blir vinkeltak av detta , dvs tak som börjar över inglasade uterummet -med 5 m bredd - och slutar med arbetsrum/ loft är jag också inne på att låta det gå ut lite längre än sovrummet för att få ett brott i norra väggen
4 svar · 1,7k läst
·
I
Isabella35: Benders säger numera att PL 400 inte håller utan att det skall vara PL 800 i stället.
2 svar · 3,3k läst
·
prototypen
prototypen: Får man hiva in kabel i väggen så är det väl inget problem rakt genom. Det blir fult med VP rör och mindre tätt, borra precis rätt diameter för kabeln. Protte
4 svar · 1,9k läst
·
N
NoOne2k: Zanda-pannan tillverkas fortfarande men nu med en annan typ av färg och beläggning. Håller du koll på Blocket dyker de upp begagnade lite titt som tätt, det gjorde det iaf för mig när jag letade för två år sedan. Får du inte tag på några närmare har jag ett gäng över, om jag inte minns helt fel har jag runt 100-150 pannor över som finns strax öster om Karlskrona.
6 svar · 6,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Ja, så kan det vara.
10 svar · 3,1k läst
·
Jonatan79
10 svar · 3,1k läst
·
O
Omega_Zero: Vi har precis installerat en trygghetsvakt uppe på nockvinden med värmekabel. Jag har även köpt en väderstation med tre sensorer för hålla ett öga på fuktigheten. nockvinden har bra fuktighet, så maskinen sköter jobbet bra. Värt att nämna är också att installatören tryckte ner lite isolering i luftgångarna ner mot kattvinden för att maskinen ska kunna hålla nocken helt säker.
0 svar · 1,3k läst
M
MrBacon: Fliker bara in att Boracol verkar vara överlägset i att motverka mögel. Det tränger in i träet och hindrar fukt som orsakar mögel. Kan vara värt att läsa lite om detta med! Finns olika koncentrationer av detta.
34 svar · 17,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.