Är i farten med att göra färdigt taket till mitt garage och har följt anvisningarna för benders pannor. MEN jag är INTE nöjd med resultatet. Tycker att den nedersta bärläkten bygger för mycket. Ser helt enkelt inte snyggt ut.

Har använt mig av dim 25x38 till strö o bärläkt. Den nedersta bärläktet är av dim 45x45. Taket har 38 graders lutning.

Någon som har en alternativ lösning? Kan jag gå ner i dim på den nedersta? Men hur blir det då med lutningen på den sista? Har försökt att googla efter svar men inte funnit ngt bra lösning.

Tacksam för några goda råd.
Bifogar några bilder.
 
  • IMG_2825.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2826.jpg
  • IMG_2827.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan inte alternativet vara att måla nedersta bärläktet svart? så syns den inte.
bara en ide...
 
  • Gilla
Mxlunde76
  • Laddar…
Går du ner i dimension så lutar sista raden mer än de övriga. De nedersta pannorna ska ha högre läkt eftersom de inte vilar på andra pannor som de övriga raderna.

Du skulle satt hängrännorna högre så att de skymde läkten. Själv skulle jag inte bry mig :cool:
 
Jag har haft i baktanke hela tiden att jag ska måla det nedersta med svart färg. Men bekymrar mig om att det ändå kommer synas för mycket. Har sprungit rundor och smygtittat på andra hus men ser inte ut som mitt. Undrar om de har en annan konstruktion.

Jag har satt hängrännorna så högt det går annars fungerar det inte med takfotsplåten :s

Ska det behövas täckas med ytterligare en plåt över bärläkten? Då tänker jag hur blir det då med takavrinningen.
 
Man kan ju sala på regeln under råsponten med en kil längst ned, och sedan lägga sista pannan direkt på pappen (ganska vanligt förr, ingen aning om det är godkänt idag). Se skiss

Annars kan man ju tänka sig en plåt som viker ned mot hängrännan från sista läkten. Har ju ingen praktisk funktion, men kanske gör att det ser snyggare ut...
 
  • pannor.JPG
Jag bytte tak på friggan förra sommaren och råkade ut för precis samma i-landsproblem som skar rejält i ögonen. Jag löste det genom att måla nedersta läktet svart samt en del upp på ströläktena (10 cm ca). Sen dess har jag faktiskt inte tänkt på problemet.
Jag är 100% säker på att svart färg löser ditt problem!
 
Har sett att en del har satt takfotsplåten fel. dvs uppe på bärläkten under nedersta raden med pannor så läkten döljs.
Ser helt ok ut dock så är ju frågan hur bra takventilationen fungerar!?

Edit: Rörande takfotskil så avråder då Vittinge från detta då just yttertaksventilationen försämras.

MVH P
 
Snailman
jag kan säga att jag sett att man satt dubbla takfotsplåtar, en på normalt ställe och en uppe på läkten, har nog en bild på det nånstans, kanske redan visat den på forumet? (var på ett nytt hus)
 
Lite bilder skulle uppskattas...så jag kan bestämma mig för lite färg eller lite fler plåtar..
 
Lite bilder skulle uppskattas...så jag kan bestämma mig för lite färg eller lite fler plåtar..
 
Snailman
Tyvärr har jag det visst inte på bild, hade för mig jag fotat det, men det kan tänkas det var lite svårt att fota det så att någonting syntes...
 
Som plåtslagare är det ofta jag sätter dubbla plåtar på kundernas begäran. Själv tycker jag inte det heller blir snyggt.

När jag lägger om mitt eget tak i sommar ska jag göra som Larsa beskrev, även om det kanske inte är godkänt nuförtiden.
 
Här är lite bilder. Inte pannor men såväl plåt kom jag på men samma problem.
 
  • DSC02921.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02919.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På flacka tak är det inte bra med kilar, är en del tak där jag bytt råsponten precis i "vecket" och kilar är en källa till problem där.

Jag har satt dubbla fotplåtar vid några tillfällen och inga problem rörande ventilationen vad jag hört i alla fall.

Kan man bara bocka plåtarna så hade kanske en snyggare lösning varit att bocka plåten på bärläkten i 90 grader, den har ändå bara en skymmande funktion medans fotplåten skall leda vattnet ner i hängrännan. Kanske en ny produkt för en kreativ plåtis?

/Kent
 
Jag skulle köpt en takfotsplåt och lagt på bärläkten för att se om det ser ok ut. Jag ska precis börja sätta dit mina läkt i dagarna och tänkte göra som på ritningen. Tror det blir bra.
 
  • takfot.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.