Har ju varit snöfall utan dess like den senaste tiden, kom så sent som här om dagen rejäla mängder som sen övergick i brutalt töväder som drog ner stora mängder snö från taket. Fanns otroligt nog inget snörasskydd vid huvudingången, så hade rasat ner en del på trappen precis efter jag gått till jobbet.

Taket, teglat, är nyligen bytt, och man har satt upp glidskydd för stege och annat men snörasskyddet har man glömt. Finns ju att köpa för eget montage för 7-800, men hur lätt är det att borra genom tegelpannor utan att det spricker och orsakar mer skada än nytta?

Sen funderar jag på hur mycket underhållande åtgärder man bör göra i samband med stora mängder snö, just för takets hållbarhet. Låg nog en 10-15 cm tjockt täcke när det var som mest. Gick och skrapade bort lite snö från hängrännorna till en början, tror inte jag sett så många andra göra det dock. Kanske är överkurs? :)
 
K kattparet skrev:
Har ju varit snöfall utan dess like den senaste tiden, kom så sent som här om dagen rejäla mängder som sen övergick i brutalt töväder som drog ner stora mängder snö från taket. Fanns otroligt nog inget snörasskydd vid huvudingången, så hade rasat ner en del på trappen precis efter jag gått till jobbet.

Taket, teglat, är nyligen bytt, och man har satt upp glidskydd för stege och annat men snörasskyddet har man glömt. Finns ju att köpa för eget montage för 7-800, men hur lätt är det att borra genom tegelpannor utan att det spricker och orsakar mer skada än nytta?

Sen funderar jag på hur mycket underhållande åtgärder man bör göra i samband med stora mängder snö, just för takets hållbarhet. Låg nog en 10-15 cm tjockt täcke när det var som mest. Gick och skrapade bort lite snö från hängrännorna till en början, tror inte jag sett så många andra göra det dock. Kanske är överkurs? :)
Finns ju snörasskydd som monteras på bärläkten, så du inte behöver borra genom några pannor.
Som det här https://www.byggmax.se/snörasskydd-takpanna-p05544#267=34590

10-15 cm snö är ju ingenting, jag skulle inte oroa mig för att skotta förrän det blir en bit över halvmetern.
 
B b8q skrev:
Finns ju snörasskydd som monteras på bärläkten, så du inte behöver borra genom några pannor.
Som det här [länk]

10-15 cm snö är ju ingenting, jag skulle inte oroa mig för att skotta förrän det blir en bit över halvmetern.
Men måste man inte igenom takpannan ändå för att komma åt bärläkten?
 
Finns fästen som man skruvar i råspont mellan pannor . Såna är dom bästa för tak med pannor
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.