När vi flyttade in i vår villa (byggd 1984) såg vi att tidigare ägare tydligen stoppat in isolering för att täppa till takfoten (se bild). Vinden är varken uppvärmd eller tät för övrigt. Inga närliggande hus från samma byggår med likadan planlösning har igenstoppad takfot, de har hål rakt ut. I ena gaveln finns ett litet plåtgaller för ventilation. Vi har fått något som ser ut som mögel på ett fåtal saker vi förvarat däruppe (se bild). Frågor:
1. Varför har man gjort så här?
2. Jag bör väl ta bort isoleringen?
3. Vilken skyddsutrustning bör jag ha när jag börjar riva i glasull?
4. Går de mögelangripna sakerna att rädda?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som har möglat? Och hur ser själva vinden ut? Om inte någon del av byggnaden möglar skulle inte jag ändra något.X XWD skrev:När vi flyttade in i vår villa (byggd 1984) såg vi att tidigare ägare tydligen stoppat in isolering för att täppa till takfoten (se bild). Vinden är varken uppvärmd eller tät för övrigt. Inga närliggande hus från samma byggår med likadan planlösning har igenstoppad takfot, de har hål rakt ut. I ena gaveln finns ett litet plåtgaller för ventilation. Vi har fått något som ser ut som mögel på ett fåtal saker vi förvarat däruppe (se bild). Frågor:
[bild]
[bild]
Klicka här för att svara