I-landsproblem... :)
kolla in några äldre hus, det vanliga är att ha en vindskiva som täcker, montera sedan hängrännan på denna. Snyggt o enkelt.

C
Vad är det för fel med att ha plåten på bärläkten? Då ser man ju dessutom direkt när det läcker, när det droppar vatten innanför hängrännan..?

Fräs spår för hängrännans krokar i bärläkten,3-4 mm djupa så fästena inte bygger upp ovanför bärläkten,montera sedan krokarna samt hängrännan. Efter det skruvar eller spikar du fotplåten i bärläkten så den går ner i rännan,då täcker du nedersta bärläkten. Du måste vinkla krokarna efter takvinkel,men det brukar dom som säljer kroken göra.

...och det är så man ska montera, "ventilationen" sköter ströläkten om så kondens rinner ner bakom rännan,

Milkshaken
Förra året så var det välo godkänt med kilar? Jag byggde om + nybyggde ett flertal tak, och det var skrivet för kilar...
Vi la kilen direkt på råsponten, fräste ur spår för hängrännskrokarna, sen på med plåt som bockats för att passa ned mot hängrännan,, Sen gick vi ned med pappen till typ, 10 mm från kanten av plåten.... Skitsnyggt och hur säkert som helst, inget problem med ventilation heller.. Plåten uppmot taket stannade där kilen möter på råsponten..

Blir det för kraftigt veck så kan man antingen kleta med massa, eller lägga en mindre bit papp just vid brytningen... för att sen komma med den rätta pappen över..

Jag lade en 45x95 längst ned som jag satte rännkrokar och takfotsplåt i. Hittade den lösningen på detta forum av någon begåvad snickare som även hade "gjort" en bild.
Vet inte om den kommer med i inlägget.

• utankil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför skulle inte dubbla plåtar bli snyggt? Har själv satt det på en carport där ena sidan är väl synlig från trädgården (i ögonhöjd också då carporten är något nergrävd). I princip har jag gjort som pretec ovan men även satt dit en under pappen. Inget synligt trä öht, bara snygg svart plåt. För mina 6m var extrakosten försumbar då hela carporten kostade ca 100ggr mer...

pretect skrev:
Jag lade en 45x95 längst ned som jag satte rännkrokar och takfotsplåt i. Hittade den lösningen på detta forum av någon begåvad snickare som även hade "gjort" en bild.
Vet inte om den kommer med i inlägget.
Just denna lösningen är jag inne på för tillfället. Blev det bra? Har du någon eller några bilder på resultatet?

Bör man inte bygga en "riktig" takfot?

Takfotsläkt (läkt med rätt lutning)?
Takfotsskiva (plywood ca 25 mm)?
Sedan spika fast takfotsplåt på takfotsskivan?

V VillaRo skrev:
Är i farten med att göra färdigt taket till mitt garage och har följt anvisningarna för benders pannor. MEN jag är INTE nöjd med resultatet. Tycker att den nedersta bärläkten bygger för mycket. Ser helt enkelt inte snyggt ut.

Har använt mig av dim 25x38 till strö o bärläkt. Den nedersta bärläktet är av dim 45x45. Taket har 38 graders lutning.

Någon som har en alternativ lösning? Kan jag gå ner i dim på den nedersta? Men hur blir det då med lutningen på den sista? Har försökt att googla efter svar men inte funnit ngt bra lösning.

Tacksam för några goda råd.
Bifogar några bilder.
Har du målat läkten nu och i så fall har du nån bild på hur det blev?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.