3 669 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Några tips på snabba lösningar (typ idag) läckande tak?
Har ett 70-talshus med låglutande tak med takavrinningen i mitten av taket, alltså inåtlutande tak. Taket är gammalt och nu när snön kommit så märkte vi idag att det börjar droppa i innertaket i vardagsrummet.
behöver hjälp med quickfix att göra idag/imorn på hur jag begränsar vattnet som kommer in.
jag har varit uppe och kollat, skottat bort så mycket jag orkat, ca 2/3. Men det ligger ca 5 cm is i mittskåran av taket som förmodligen både bidrar till att vattnet går igenom pappen och att det inte kan rinna ordentligt.
Två saker jag tänker på:
1 isen: kan jag lägga på vägsalt för att smälta en ränna så det lättare rinner? Eller vågar man spola varmvatten för att få bort det?
borde jag borra ett hål i innertaket och genom tätskiktet uppåt och på så sätt åtminstone få allt vatten på samma plats. Som det är nu ser man hur det sprider sig under innertaket till ca 2-3kvm.
Tacksam för alla förslag
behöver hjälp med quickfix att göra idag/imorn på hur jag begränsar vattnet som kommer in.
jag har varit uppe och kollat, skottat bort så mycket jag orkat, ca 2/3. Men det ligger ca 5 cm is i mittskåran av taket som förmodligen både bidrar till att vattnet går igenom pappen och att det inte kan rinna ordentligt.
Två saker jag tänker på:
1 isen: kan jag lägga på vägsalt för att smälta en ränna så det lättare rinner? Eller vågar man spola varmvatten för att få bort det?
borde jag borra ett hål i innertaket och genom tätskiktet uppåt och på så sätt åtminstone få allt vatten på samma plats. Som det är nu ser man hur det sprider sig under innertaket till ca 2-3kvm.
Tacksam för alla förslag
Kallasfalt där det läcker. Jag skulle försöka lokalisera läcka och köra asfalt alt någon form av tätningsmassa . Det kommer ju att regn mer så jag skulle försöka ta bort isen och i kontrollera taket ordentligt . Sedan täta
Ja absolut, det är en bra lösning inom kort. Ska jag kolla upp
Men nu tänker jag att det ligger en stor vattenpöl på taket med ett tjockt istäcke över och håller det kvar.
Nu har det börjar droppa i ett annat rum..
Hur får jag bort vattenpölen?
nu var jag uppe och hällde på salt, förhoppningsvis gör det mer nytta än skada i alla fall.
men borde man punktera innertaket där det droppar, så det inte flyter ut och sprider sig?
Men nu tänker jag att det ligger en stor vattenpöl på taket med ett tjockt istäcke över och håller det kvar.
nu var jag uppe och hällde på salt, förhoppningsvis gör det mer nytta än skada i alla fall.
men borde man punktera innertaket där det droppar, så det inte flyter ut och sprider sig?
E Elri skrev:Ja absolut, det är en bra lösning inom kort. Ska jag kolla upp
jag vet ju inte hur det ser ut i ditt tak. Har du otur så är det spån som ramlar ner . Är det gipstak så gör ett litet hål och se om det kommer vatten. Du kanske kan så upp en liten kamera och se var det droppar
Nu är det +2, bor i Stockholm.AXS skrev:
Jag förstår vad du tänker, har en grovdamsugare från jula, möjligt att den går att köra vått också, ska kolla. Har funderar liknande, har en dränkpump men det var för lite med 4 cm vatten för att den skulle ta.
Absolut, googlar efter pump som klarar så låg nivå som möjligt.AXS skrev:
Nu har samma sak hänt på garaget, droppar in mitt i rummet. Så samma lösning behövs även där.
Står ju tyvärr inte vad den har för lägsta nivå den suger ifrån. Har hittils endast hittat två med låg nivå, kärcher sp5 dual som går ner till 1mm, och al-ko sub 13000 ds premium som går ner till 3. Men ingen av dessa finns att hitta i butik utan endast för beställning.AXS skrev: