4 244 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Byta ut gamla spikar i plåttak mot skruvar (60mm?)
Hej alla!
Har ett plåttak på garaget som idag är fäst med 60mm spikar med tätningsring. Dessa är deformerade och i väldigt dåligt skick. Det läcker på vissa ställen in vatten när det regnar. Jag hade tänkt byta ut dessa gamla spikar och undrar om det krävs att Farmarskruvarna är i samma längd som tidigare spikar? Behöver det vara 60mm eller går det bra med 35mm? Jag har nämligen väldigt mycket 35mm skruvar från tidigare projekt som bara står.
Rekommendationer?
Tack!
mvh
Kalle
Har ett plåttak på garaget som idag är fäst med 60mm spikar med tätningsring. Dessa är deformerade och i väldigt dåligt skick. Det läcker på vissa ställen in vatten när det regnar. Jag hade tänkt byta ut dessa gamla spikar och undrar om det krävs att Farmarskruvarna är i samma längd som tidigare spikar? Behöver det vara 60mm eller går det bra med 35mm? Jag har nämligen väldigt mycket 35mm skruvar från tidigare projekt som bara står.
Rekommendationer?
Tack!
mvh
Kalle
Produkter som diskuteras: "Farmarskruvarna"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Är det spikat i profiltoppen lär inte 35mm räcka men du behöver kanske inte nödvändigtvis gå hela vägen upp till 60mm för att det ska dra bra i träet. Jag är ingen expert på träinfästningar men enligt dom riktlinjer jag följer bör du nog ha minst 2cm av den gängade delen av skruven i träet för att få bra hållfasthet.
Hej, precis. Jag köpte ett paket med svarta farmarskruvar i samma längd som spikarna dvs 60mm och lite tjockare. Tack för tipset om "klockspikarna". Blir lite arbete på taket i dagarna när det är lite varmare väder. Trevlig Söndag! Mvh KalleR Ring skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden