HJÄLP!
Köpte hus för exakt ett år sedan, alla besiktningspapper såg jättebra ut. När vi tittade på huset gick vi inte ner i varken krypgrunden eller upp på husvinden (hade gjort det om det varit lätt tillgängligt, men för att komma in på någon av ställena krävs det lite arbete, bl.a stege, skruvdragare, någon form av brytjärn och att demontera ett litet glastak över underliggande entrédörr, som knappast var förberett eller tillgängligt vid husvisningen).
Besiktningspappren såg bra ut så vi nöjde oss med det.
Nu när vi kollat vinden ser jag dessa svarta prickar på takstolarna, som flugorna av någon anledning verkar samlas runt också. Ju närmare ventilationsgallren man är desto mer prickar finns där (12 takstolar totalt varav 4-5 st/sida är påverkade). Det är alltså inget i mitten av vinden utan bara vid ventilationsgallren, både nordlig och sydlig. För MIN DEL känns det uppenbart att det kommit fuktig luft utifrån som gjort detta, eller?! Iomed att prickarna avtar ju längre från väggarna man är.
Anticimex påstår att det måste uppkommit under vår tid här för att vi skulle ha "levt annorlunda än tidigare ägare". Men vi har inte gjort något konstigt under tiden här, inte ändrat ventilationen i huset, pannan har varit inställd exakt likadant hela tiden MEN iomed att vi inte kollade innan köp är det vårt problem säger dom. Fine, jag kan acceptera det (grrr).
Men, hur åtgärdar jag ett sådant problem? Mäta luftfuktigheten där uppe? Spraya något mögel/svampdödande medel? Även om man "dödar möglet" så verkar det ju finnas problem där uppe som isåfall kommer sprida sig till resterande takstol.. Och avfuktare går ju inte för det är ju meningen att det ska ventileras, avfuktaren skulle ju gå på max effekt dygnet runt liksom och det skulle förmodligen ändå inte ge någon effekt alls. Sätta upp fläktar som blåser luften UT genom ventilationsgallren och alltså ut ur huset?
Mvh / en diy'are som inte kan något själv
Köpte hus för exakt ett år sedan, alla besiktningspapper såg jättebra ut. När vi tittade på huset gick vi inte ner i varken krypgrunden eller upp på husvinden (hade gjort det om det varit lätt tillgängligt, men för att komma in på någon av ställena krävs det lite arbete, bl.a stege, skruvdragare, någon form av brytjärn och att demontera ett litet glastak över underliggande entrédörr, som knappast var förberett eller tillgängligt vid husvisningen).
Besiktningspappren såg bra ut så vi nöjde oss med det.
Nu när vi kollat vinden ser jag dessa svarta prickar på takstolarna, som flugorna av någon anledning verkar samlas runt också. Ju närmare ventilationsgallren man är desto mer prickar finns där (12 takstolar totalt varav 4-5 st/sida är påverkade). Det är alltså inget i mitten av vinden utan bara vid ventilationsgallren, både nordlig och sydlig. För MIN DEL känns det uppenbart att det kommit fuktig luft utifrån som gjort detta, eller?! Iomed att prickarna avtar ju längre från väggarna man är.
Anticimex påstår att det måste uppkommit under vår tid här för att vi skulle ha "levt annorlunda än tidigare ägare". Men vi har inte gjort något konstigt under tiden här, inte ändrat ventilationen i huset, pannan har varit inställd exakt likadant hela tiden MEN iomed att vi inte kollade innan köp är det vårt problem säger dom. Fine, jag kan acceptera det (grrr).
Men, hur åtgärdar jag ett sådant problem? Mäta luftfuktigheten där uppe? Spraya något mögel/svampdödande medel? Även om man "dödar möglet" så verkar det ju finnas problem där uppe som isåfall kommer sprida sig till resterande takstol.. Och avfuktare går ju inte för det är ju meningen att det ska ventileras, avfuktaren skulle ju gå på max effekt dygnet runt liksom och det skulle förmodligen ändå inte ge någon effekt alls. Sätta upp fläktar som blåser luften UT genom ventilationsgallren och alltså ut ur huset?
Mvh / en diy'are som inte kan något själv
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ser definitivt inte ut som något akut men samtidigt problem orsakat av fukt.
Kan ju ha skett under byggtiden, Inget ovanligt.
Men du behöver kontrollera fuktkvoten i virket och i luften på vinden.
Kan ju ha skett under byggtiden, Inget ovanligt.
Men du behöver kontrollera fuktkvoten i virket och i luften på vinden.
Okej..Huddingebo skrev:
Att mäta fuktigheten fixar jag, men att kontrollera den?
Långsidorna är ju öppna så (se bilden), pappren har även kollapsat lite men konstruktionen är ju ändå sådan att den ska släppa in luft så det borde inte spela någon roll att pappen ser ut som det gör.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Den där lilla påväxten har ingen som helst betydelse. Nån period lite för fuktigt och förutsättningarna rätt för påväxt ja men sen dör det ut och blir bara visuellt fult. Märker du däremot att påväxten fortsätter i snabb takt så är ju klimatet där uppe helt felaktigt mer eller mindre konstant och då lär man ju titta på åtgärder.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden






