Centano
Centano: Tror du hittar en del matnyttigt på den här sidan: https://www.taksakerhet.se/branschstandard/taksakerhetsanordningar/
1 svar · 1,3k läst
·
C
CorCas: Håller på att byta innertaket och stött på en fråga jag inte blir klok på nu när jag är påväg att sätta upp det nya. rummet ligger på våning 1 av 2 och över våning 2 en kallvind. Rummets tak vetter alltså upp mot ovanvåning & som jag då förstått behövs inte ångspärren. MEN, en bit av rummet vetter också upp mot en icke isolerad kattvind. Hur gör man då? Idag sitter en
0 svar · 1,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Imkanalen verkar vara den pipa som sticker upp högst, då är det inte så underligt att det kommer in regnvatten i imkanalen. Det är för ”öppet” på sidorna så att det kan regna in i kanalen. För att minska mängden regnvatten som kan komma in i kanalen så behöver det vara ”väggar” som går ner från ”huvtaket” men som inte ansluter mot kanalen väggar, lite likt denna,
6 svar · 1,7k läst
·
Rickard.
Rickard.: Jag tycker spontant det fortfarande ser rätt klent ut, tyvärr är dessa plåttak inte bra med snörasskydd så man måste dimensionera för plåtens skull. Nu har jag inte läst per wikstrands tabeller eller anvisningar men jag gissar att minimum är en på varje plåtöverlapp(ca 100cm cc)och max 50cm cc i avsluten om man måste skruva i enkelplåt. Om det är för mycket tak för en rad vet
35 svar · 13,8k läst
·
J
justusandersson: Huset har en fackverkstakstol. Den går inte att växla av utan man får i så fall bygga nya takstolar (som kan placeras mellan de befintliga, där man sedan kan demontera diagonalstagen). Det innebär att alla skivor i tak och golv måste tas bort. Det är en ganska omfattande procedur, som kanske inte lönar sig utrymmesmässigt med hänsyn till den låga taklutningen. En specialvariant är
2 svar · 3,2k läst
·
A
Al.: Tack så mycket Rickard, det får nog bli lösningen med slätplåt.
5 svar · 2,4k läst
·
S
sinuslinus: [citat] Jag ställde frågan tidigt i tråden. Nu har TS skrivit att det inte finns bygglov och som det verkar inga konstruktionsritningar så knappast en kontrollplan och KA. En erfaren KA kan man använda som bollplank och hen bör kunna veta hur man brukar/ ska bygga och om det ser fel ut ifrågasätta. Här är punkter ur en kontrollplan som ska kollas på plats av KA mot k-ritning. [citat]
20 svar · 11,8k läst
·
J
justusandersson: [citat] Ja. Hus med brrutet tak är visserligen väldigt segt och oömt. Det beror framför allt på att de branta delarna som är en stor del av takytan inte utsätts för snölast. Jag tycker dock inte att man kan basera husägande på att man har tur. Gammalt virke som inte är fuktskadat har ofta bra kvalitet. Det bästa är att känna på det. Är det hår, massivt och kvistfritt, kan du nog
5 svar · 4,6k läst
·
A
Anjovipe: Tack för ditt inlägg. Det förklarar varför jag inte lyckas hitta en hemsida för RAW utan endast länkas till återförsäljare.
4 svar · 3,1k läst
F
Fred vom Jupiter: Vi har nästan exakt samma förutsättningar som ni. Jag tänker välja PU-isolering när jag tar bort innertaket och isolerar vid takstolarna och jag tänker ha luftspalt mellan råspont och isolering, även om vissa säger att det inte behövs. Takläggarna monterade Mögelstopper när taket lades om för 10 år sedan. Det känns som att mycket mer kan gå fel när man bygger med ångbroms och
31 svar · 27,5k läst
·
S
Stuff: Har du lagt isolering ända upp mot råsponten ute vid långsidans väggar så det är tätt där? om du istället lämnar luftspalt där mellan isolering och råsponten så får du ju god ventilation via takfoten på bägge sidor. Annars går det säkert fint att bara sätta en ventil på vardera gavel
1 svar · 1,5k läst
·
Kalle91
Kalle91: [citat] Tack för infon och delning av dina erfarenheter. Har själv funderat på just den produkten du länkade till. Jem & Fix ligger 5min härifrån.
4 svar · 3,4k läst
F
fribygg: Plåttaket är lätt och snabbt att byta, välj hela plåt längder nästa ggn så minskar du läckrisken. Ta hjälp med skorstensinklädnaden av en plåtslagare.
2 svar · 1,8k läst
·
T
Tokenäs: Jag kan ju glädja mig med att jag i dagsläget endast har en skorstenen som sitter i nocken i nocken. Tyvärr har jag planer på att sätta 2st stora sol/luftfångare på taket och då vill jag ha in/utlopp i nederdelen av taket så jag får in rören i kattvinden
11 svar · 2,8k läst
·
E
etompau: [citat] Varför ska det ringas om information? Detta är ett forum för privatpersoner, företagsreklam är ej tillåtet. Du kan väl berätta om din lösning för oss andra.
3 svar · 1,0k läst
Pjmh
Pjmh: Ok, kanske inte så mycket brådska. Fast några saker som jag vil nämna innan jag avslutar tråden: - de finns gammal vattenskada i kattvinden. Torkat ut...men man ser isolering på några ställen eftersom ytterste skivan har böjd sig (se bifogat bild). Så det var rejält. Förre ägaren vet ingenting om någonting när vi frågar. - förre ägaren har rensat och målat om taket ett år
4 svar · 1,4k läst
·
Espen64
Espen64: [citat] Kan du rekommendera någon speciell typ av fuktmätare. Tänker ha en i krypgrunden med. Espen
7 svar · 3,3k läst
·
T
-T-Boman-: [citat] Var rädd för att det var dött och inte någon mening med att peta mer i än att byta. Sa det till första plåtisen men fick känslan av de inte ville ha jobbet.. Blir lite svår när man som okunnig får flera olika idéer från olika håll. Men om jag nu låt säga byter taket. Men blir det dumt för det nya taket om det även är för dålig ventilation? Tänkte om det är
2 svar · 2,1k läst
·
S
Strontus: [citat] Utrymme för någon elkoppling.
5 svar · 1,4k läst
·
surris
surris: Du behöver ångspärr i taket på tillbyggnaden mot kallvinden men ingen ångspärr mellan sidovind och kallvind. Kallvinden på tillbyggnaden är ventilerad antar jag?
3 svar · 1,5k läst
·
S
sepani: [bild] [bild] [bild] Min blev så här….95x45 tvärreglar, 22 mm på bryggan. Håller för mina 110.
4 svar · 4,6k läst
·
Espen64
Espen64: Hej. Jag har ett hus från sluten av 1920 talet med Etternitplåt på fasaden och plåt på taket. Nu ska jag isolera mot kallvinden vid att spruta inn lösull ovanpå den gamla sågspånet som ligger der ifrån då huset byggdes. Hur gör jag med ventillation? Någon som kan gi råd? Espen
0 svar · 1,3k läst
A
ArneTW: [citat] Får nog ändra mig... ser ut som någon slags duk/skivmaterial. /ATW
9 svar · 4,2k läst
·
Espen64
Espen64: [citat] Jag ska göra en slik långång, men nu undrar jag på vilken dimension jag bör välja på planen som ska skruvas fast i reglarna? Espen
5 svar · 13,7k läst
·
Centano
Centano: [citat] Jag tänker att vattnet rinner på baksidan av masonitskivan och sugs upp kapillärt så det syns på framsidan.
12 svar · 3,3k läst
·
C
CorCas: Tack för svar! Men jag hade nog tänkt ha skivorna längs med och inte tvärs balkarna. Då kommer jag behöva en 11cm bit för att täcka första raden. Det känns kanske inte helt optimalt?
2 svar · 2,6k läst
·
Henningelvis
Henningelvis: Har du plats kan du köpa en vindslucka med stege. Tror inte att det är så fasligt dyrt.
4 svar · 2,1k läst
Rickard.
Rickard.: Snyggt (y) Ska ni ha trall så får ni tänka på att det ska bli snyggt med trallen på så bästa/snyggaste vindskivelösningen kan bli rätt udda så jag skulle nog bara sätta på fotplåt nedertill och trekantslist på sidorna och lämna vindskivan till allt är klart. Man vill ju undvika så långt det går att det ser påbyggt ut ;)
7 svar · 6,0k läst
·
Antwerpen
Antwerpen: [citat] Tack!!
2 svar · 2,8k läst
·
J
justusandersson: En fackverkstakstol måste betraktas som ett enda konstruktionselement. Tack vare dess finurliga sammansättning kan man klara stora spännvidder med ganska tunna dimensioner. Börjar man pilla isär den tappar den sin bärförmåga. Underramarna brukar vara dimensionerade för max 50 kg/kvm, dvs enklare förvaring. Vill du använda vinden som bostadsutrymme krävs nya takstolar med underramar
10 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.