Hej.
Vi ska installera solpaneler och fick 2 offerter från svea solar. Den ena kommer generera ca 9.430 kWh med Longi paneler och Huawei växelriktare. Den andra ca 9.581 kWh och då är det Ikea paneler samt GoodWe växelriktare. Prismässigt skiljer det 500 kr mellan offerterna.
Den största skillnaden är egentligen att Huawei växelriktaren har möjlighet att koppla på batteriet, något som vi kanske kommer ha i framtiden, men inte i dagsläget.
Vilken anläggning hade ni valt? Jag är kanske helt fel ute, men är det inte bättre med växelriktaren som är förberedd för eventuell installation av ett batteri? Det är givetvis inte lönsamt i nuläget, men med tanke på utvecklingen, så är det väl en fördel eller? Tack på förhand för era tankar.

En sak som jag ångrar lite är att jag inte tog reda på innan jag bestämde mig för en solcells installatör var att kolla med mitt nätföretag (eller elproducenter som erbjuder solceller) som kunde garantera en bra ersättning för överskottet som man säljer.

Helt avgörande för om investeringen ska betala sig inom vettig tidsrymd (15 år) anser jag.

Mvh

• Gilla
Kat89
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
En sak som jag ångrar lite är att jag inte tog reda på innan jag bestämde mig för en solcells installatör var att kolla med mitt nätföretag (eller elproducenter som erbjuder solceller) som kunde garantera en bra ersättning för överskottet som man säljer.
Tack, får kolla upp detta
Helt avgörande för om investeringen ska betala sig inom vettig tidsrymd (15 år) anser jag.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.