Hej!

Jag har ingen erfarenhet av något byggande mer än lättare renoveringar.

Vi har ett vedskjul där det droppar in vatten. Vi ska börja fylla på med ved så tänkte det kanske var ide att åtgärda problemet. Jag har en svärfar som kan en del, men han har en tendens att göra projekt mycket större och mycket dyrare än vad jag tror att det behövs. Men ni får rätta mig om jag har fel!

Jag undrar alltså vad som är snabbast, enklast och billigast att lösa mitt problem. Vedskjulet är snabbyggt av förra ägaren som satt överblivna takpannor direkt på reglar. Jag tänker mig att man i princip bara kan ta bort takpannorna och sätta dit en takduk sen på med plattorna igen? alternativ sätta på spånskivor, sen mattan och sen plattorna? utseendet har ingen betydelse över huvud taget och plattorna ovanpå är bara för estetiken (strunt samma om någon har spricka eller så), alltså hoppas jag att lägga på dessa igen efter, sambon kommer nog bli putt annars.

jag vill bara det inte ska droppa ned på veden

Tack för svar i förhand!

Mvh
Mathias
 
  • Ett rött vedskjul med ojämna takpannor och mögel på väggarna under ett grått molnigt himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ett vedskjul med överblivna takpannor monterade oregelbundet direkt på takbjälkar, vilket leder till potentiella läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertaket i ett vedskjul med synliga reglar och överblivna takpannor placerade ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Markduk är inte vattentät, så det känns som ett onödigt jobb. Lägg dit en takduk istället.
Sen behöver nog utrymmet vara bättre ventilerat, men det kanske inte är så tätt som bilderna visar?
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
useless useless skrev:
Markduk är inte vattentät, så det känns som ett onödigt jobb. Lägg dit en takduk istället.
jag menade förstår takduk. Skrev fel :)
 
det stora problemet är nog lutningen ihop med minimalt överlapp...Nu behöver det inte fläkta särskilt mycket innan blötan mer eller mindre tar sig bakvägen in....
 
S Stefan1972 skrev:
det stora problemet är nog lutningen ihop med minimalt överlapp...Nu behöver det inte fläkta särskilt mycket innan blötan mer eller mindre tar sig bakvägen in....
mmm hört detta innan och det är säkert sant. Så att göra något utan att åtgärda lutningen är dumheter?
 
Sätter du ett tätt skikt under så räcker det. Det måste ju inte bli helt vattentätt i alla väder.
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sätter du ett tätt skikt under så räcker det. Det måste ju inte bli helt vattentätt i alla väder.
jag tänker mig fästa det i reglarna. Som du säger behöver det inte vara något som håller i 10 år 100%. Tänker lite på vattensamling bara om man inte har typ spånskivor på? Jag har tillgång till spånskivor utan att åka till affären
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Minst jobb är nog att byta till korrugerad plåt, snyggast är väl att ta ner teglet och läkten, lägga råspont och papp och sen återmontera läkt och pannor.
 
  • Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
En "enkel" lösning vore väl att köpa en stor presenning som täcker allt i ett stycke och sen häfta fast och sen på med teglet igen. Behöver ju inte vara den allra billigaste men snäppet över. Blir ju inte utsatt för solen heller så den torde väl klara sig ett tag.
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
En "enkel" lösning vore väl att köpa en stor presenning som täcker allt i ett stycke och sen häfta fast och sen på med teglet igen. Behöver ju inte vara den allra billigaste men snäppet över. Blir ju inte utsatt för solen heller så den torde väl klara sig ett tag.
Vad vore fördelen med pressenning jämfört med underlagsduk avsedd för ändamålet?
Om TS ändå ska göra jobbet med att plocka ner pannor och läkt är det väl bättre att göra det ordentligt?
Pressenning ovanpå pannorna tills tid och råd att göra om taket köper jag som rimlig, enkel och billig lösning.
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad vore fördelen med pressenning jämfört med underlagsduk avsedd för ändamålet?
Om TS ändå ska göra jobbet med att plocka ner pannor och läkt är det väl bättre att göra det ordentligt?
Om man tycker väldigt mycket om mygglarver så är en presenning överlägset.
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad vore fördelen med pressenning jämfört med underlagsduk avsedd för ändamålet?
Om TS ändå ska göra jobbet med att plocka ner pannor och läkt är det väl bättre att göra det ordentligt?
Pressenning ovanpå pannorna tills tid och råd att göra om taket köper jag som rimlig, enkel och billig lösning.
tänkte bara om duken vart lagd i flera längder jämfört med att få en hel bit på en gång utan skarvar. En enkel press kostar ju inte många spänn...
 
Fairlane
Jag hade kört råspånt och papp och sen eventuellt monterat tillbaks pannorna, eventuellt nöjt mig med takpapp.

Ventilationen ser som sagt inte ut att vara särskilt stor, så det skulle jag nog se över också.
 
  • Gilla
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hade kört råspånt och papp och sen eventuellt monterat tillbaks pannorna, eventuellt nöjt mig med takpapp.

Ventilationen ser som sagt inte ut att vara särskilt stor, så det skulle jag nog se över också.
verkar som det är svårt att lösa utan att spendera massa pengar…
 
Fairlane
Ser inte så stort ut så jättemycket pengar borde det inte bli?
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.