Hej!
Jag har ingen erfarenhet av något byggande mer än lättare renoveringar.
Vi har ett vedskjul där det droppar in vatten. Vi ska börja fylla på med ved så tänkte det kanske var ide att åtgärda problemet. Jag har en svärfar som kan en del, men han har en tendens att göra projekt mycket större och mycket dyrare än vad jag tror att det behövs. Men ni får rätta mig om jag har fel!
Jag undrar alltså vad som är snabbast, enklast och billigast att lösa mitt problem. Vedskjulet är snabbyggt av förra ägaren som satt överblivna takpannor direkt på reglar. Jag tänker mig att man i princip bara kan ta bort takpannorna och sätta dit en takduk sen på med plattorna igen? alternativ sätta på spånskivor, sen mattan och sen plattorna? utseendet har ingen betydelse över huvud taget och plattorna ovanpå är bara för estetiken (strunt samma om någon har spricka eller så), alltså hoppas jag att lägga på dessa igen efter, sambon kommer nog bli putt annars.
jag vill bara det inte ska droppa ned på veden
Tack för svar i förhand!
Mvh
Mathias
Jag har ingen erfarenhet av något byggande mer än lättare renoveringar.
Vi har ett vedskjul där det droppar in vatten. Vi ska börja fylla på med ved så tänkte det kanske var ide att åtgärda problemet. Jag har en svärfar som kan en del, men han har en tendens att göra projekt mycket större och mycket dyrare än vad jag tror att det behövs. Men ni får rätta mig om jag har fel!
Jag undrar alltså vad som är snabbast, enklast och billigast att lösa mitt problem. Vedskjulet är snabbyggt av förra ägaren som satt överblivna takpannor direkt på reglar. Jag tänker mig att man i princip bara kan ta bort takpannorna och sätta dit en takduk sen på med plattorna igen? alternativ sätta på spånskivor, sen mattan och sen plattorna? utseendet har ingen betydelse över huvud taget och plattorna ovanpå är bara för estetiken (strunt samma om någon har spricka eller så), alltså hoppas jag att lägga på dessa igen efter, sambon kommer nog bli putt annars.
jag vill bara det inte ska droppa ned på veden
Tack för svar i förhand!
Mvh
Mathias
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
det stora problemet är nog lutningen ihop med minimalt överlapp...Nu behöver det inte fläkta särskilt mycket innan blötan mer eller mindre tar sig bakvägen in....
Produkter som diskuteras: "fläkta"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
jag tänker mig fästa det i reglarna. Som du säger behöver det inte vara något som håller i 10 år 100%. Tänker lite på vattensamling bara om man inte har typ spånskivor på? Jag har tillgång till spånskivor utan att åka till affärenuseless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
En "enkel" lösning vore väl att köpa en stor presenning som täcker allt i ett stycke och sen häfta fast och sen på med teglet igen. Behöver ju inte vara den allra billigaste men snäppet över. Blir ju inte utsatt för solen heller så den torde väl klara sig ett tag.
Vad vore fördelen med pressenning jämfört med underlagsduk avsedd för ändamålet?S Stefan1972 skrev:
Om TS ändå ska göra jobbet med att plocka ner pannor och läkt är det väl bättre att göra det ordentligt?
Pressenning ovanpå pannorna tills tid och råd att göra om taket köper jag som rimlig, enkel och billig lösning.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
tänkte bara om duken vart lagd i flera längder jämfört med att få en hel bit på en gång utan skarvar. En enkel press kostar ju inte många spänn...F fribygg skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Jag hade kört råspånt och papp och sen eventuellt monterat tillbaks pannorna, eventuellt nöjt mig med takpapp.
Ventilationen ser som sagt inte ut att vara särskilt stor, så det skulle jag nog se över också.
Ventilationen ser som sagt inte ut att vara särskilt stor, så det skulle jag nog se över också.


