Fairlane
M Mathiasheder skrev:
det är fan att inget kan vara lätt :p det jag utläser av detta är att jag bör torka någon annan stans. Sen fixa taket för senare förvaring. Så istället för snabb billig fix blir det drygt dyrt projekt :D jag tycker det låter alldeles rimligt vad du skriver.. hade bara önskar mig en annan verklighet :p
Nja du behöver inte torka någon annanstans egentligen, men det krävs bra ventilation för att torka veden.

Luft och mer luft runt veden. Så lite vägg som det går, så har jag fått lära mig. Tak är bra, men att det blåser bra på veden är viktigt.

• Gilla
Mathiasheder och 1 till
  • Laddar…
P
M Mathiasheder skrev:
Hej!

Jag har ingen erfarenhet av något byggande mer än lättare renoveringar.

Vi har ett vedskjul där det droppar in vatten. Vi ska börja fylla på med ved så tänkte det kanske var ide att åtgärda problemet. Jag har en svärfar som kan en del, men han har en tendens att göra projekt mycket större och mycket dyrare än vad jag tror att det behövs. Men ni får rätta mig om jag har fel!

Jag undrar alltså vad som är snabbast, enklast och billigast att lösa mitt problem. Vedskjulet är snabbyggt av förra ägaren som satt överblivna takpannor direkt på reglar. Jag tänker mig att man i princip bara kan ta bort takpannorna och sätta dit en takduk sen på med plattorna igen? alternativ sätta på spånskivor, sen mattan och sen plattorna? utseendet har ingen betydelse över huvud taget och plattorna ovanpå är bara för estetiken (strunt samma om någon har spricka eller så), alltså hoppas jag att lägga på dessa igen efter, sambon kommer nog bli putt annars.

jag vill bara det inte ska droppa ned på veden

Tack för svar i förhand!

Mvh
Mathias
Nu ska jag svära i kyrkan..
Men åk till en plåtslagare.. fråga efter plåt med tegelprofil.. gärna andra sortering.
smacka på och sprätta ölen med svärfar och fruga. (y)

Funderar på om jag bara ska byta ut de takpannor som är sönder med hela.

Sen öppna upp enligt bild, ta bort alla väggar då de är täta, och sätta upp med mellanrum för bra drag?

Vad tror ni om det?

• Röd träbyggnad med slitet tegeltak och vit fönsterram, växande mossa längs väggens botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tror jag är den bästa lösningen.

Kan nog fungera men är onödigt mycket jobb för en vedbod.

Se till att taket är tätt, lägg lastpall eller nått annat under veden när du fyller på med ny ved så lär den nuvarande konstruktionen fungera

useless useless skrev:
Det tror jag är den bästa lösningen.
Den bästa lösningen är sannolikt att bygga en ny luftig vedbod fristående från bostadshuset, TS har väl efterlyst enklaste åtgärden för det läckande taket?

• Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Den bästa lösningen är sannolikt att bygga en ny luftig vedbod fristående från bostadshuset, TS har väl efterlyst enklaste åtgärden för det läckande taket?
Du har rätt. Tråden började med fråga angående taket. Men jag förstod ganska snabbt att taket inte var så farligt, utan det var viktigare med draget. Därav började konversationen gå åt ett annat håll.

Vedboden på bild är fristående från bostadshuset. Huset som syns på bild är en länga.

harry73
Det bästa lösningen är att lösa problemet :)
- Vad är problemet?
- torkar veden inte?
- blir det mögel och röta där taket läcker?
- behöver man regnjacka när man hämtar veden?

Först när man vet vad problemet är, kan man hitta en billig lösning.
Mitt förslag är att bära in veden och kolla nästa år hur det funkar.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det bästa lösningen är att lösa problemet :)
- Vad är problemet?
- torkar veden inte?
- blir det mögel och röta där taket läcker?
- behöver man regnjacka när man hämtar veden?

Först när man vet vad problemet är, kan man hitta en billig lösning.
Mitt förslag är att bära in veden och kolla nästa år hur det funkar.
Du har förstås helt rätt och det är egentligen helt i linje med hur jag vill se på det. Jag kommer nog bara byta ut trasiga takpannor. sen återkomma om ett år och se vad som behövs göras

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.