Tak & Vind
Orjanus: Jo, det är enkelt att ta bort, och jag hade föreställt mig något värre än spindlar ... Pfjuui.
kwasibengt: [citat] okej tack för åtanken. har en hel del borax själv samt boracol som ska va nån färdigblandad lösning. ska nog inte bo i vagnen mera utan låta allt frysa istället och fixa det till våren. vi får se.
Rickard.: [citat] Nej det är snarare en rätt okomplicerad och ofta billig lösning. Underhållsintervallen på taket blir såklart lite kortare än brantare lösningar men kostnaden/år av fungerande tak brukar ändå alltid bli riktigt låg.
CorCas: Ok, då sätter jag första raden från kattvind med noden på första raden med cirka 8mm mellanrum till vägg. Har mött och får sista skivan till 54cm så det blir förhoppningsvis bra. Men behöver kontrollmäta förflyttning av noden så inte glespanelen missas efter några rader. Har gles med cc 30 och ska sätta skivor med 60 i bredd, men är 62 tror jag med nod. [citat]
Anonymiserad 168520: Ska du inte byta takpappen? Det är ju takpappen som ska hålla taket tätt, inte pannorna. Det går inte säga exakt vad du ska göra och det beror också om det finns tillgång till vinden (om det finns vind). - om där finns blöt isolering skulle jag tagit bort den. Ersätt med torr idoler när det är torrt under - om det är mycket blött kan man sätta avfuktare som drar ut fukten från
justusandersson: Man kan ana att det här huset har en ganska komplicerad takkonstruktion. Hur den ser ut går knappast att gissa sig till. Du kan åstadkomma något liknande med hjälp av limträ (när husdjupet är större än ca 4 meter). Balkarnas c/c-avstånd kan då vara större.
justusandersson: Det räcker med fyra pelare. Det enklaste är att placera dom i hörnena, men det hänger också ihop med reglarnas dimensioner.
erq60: Tack för tipsen! Nu har jag skrapat och lagt på ett antimögelmedel som färghandeln rekommenderade så nu återstår att hoppas på det bästa. Aktiviteten på mögel/svampar går väl ner ändå under vintern med kallare och torrare väder, åtminstone här i Norrland, men jag får förstås bevaka detta ändå framöver.
gone_fishing: Ser inte proffsigt ut. Man brukar bocka ned plåten i pannans dal.
wildeside: NIBE F750:s avluftstemperaturen kan nå -15 °C. Jag skulle iaf inte experimentera med att blåsa ut den på kallvinden oavsett rf, men då skulle det i alla fall garanterat leva upp till benämningen kallvind. Tror att det kan bidra med att det blir ett och annat problem på vinden/huset.
williamspäron: Tack för alla svar. 4st takfönster (75x140cm) utan några element under resulterar i ett rejält kallras. Tänker att jag börjar med att köpa några billiga element som nedan och ställer längs väggen under fönstren. Hoppas på att det hjälper om de går på relativt låg värme så inte elräkningen ökar allt för mycket :-)
Stugmannen: [citat] Ja, det är att rekommendera men har inget specifikt förslag på rätt mask för arbetet. En ansiktsmask med partikelfilter i varje fall. Här finns en tråd om samma fråga: https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-moegel-vilken-ansiktsmask-och-vad-goera-med-avfall.354335/
fribygg: [citat] Jag har själv valt återvunnet tegel, utseendet, kvalitén och mängden spenderade kronor har varit avgörande. Tror att du bör kolla om dina pannor inte kan ha ett fortsatt liv, papp och läkt byte innan taket fyller 70 och taket får kanske dubblerad livslängd. Hedenstedt i Trosa sägs ha kompletterande tegel om man inte hittar det lokalt. Det gröna kan du ta bort med "fulstopp"
Duggregnet: Intressant, hade jag aldrig hört talas om. Det står 15-25 grader som lufttemperatur så kanske svårt att använda nu?
Daniel Barnaniel: Jag skulle köpa ett kortplank- då har du tre sidor och formatet klart. Lycka till!
Rickard.: [citat] Då pratar du om papptaket och inte TS inlägg eller? Skulle säga att läckagerisken är större än kondensproblematik men det är bara min gissning. Tror inte ens plåtslagare vet vad TIB är och dom följer definitivt inte deras rekommendationer ;)
nordvest: Det kan vara så att det skiljer sig mellan tegel och tegel. Också bruk och bruk. Jag hittade följande information på en hemsida. Kondens kanske endast är ett problem när det gäller äldre tegel och bruk?
Rickard.: [citat] Då får man skära en själv, snörslå är ett bra hjälpmedel för att få ut ett rakt streck att skära efter.
Jaxxx: Finns det nått man kan mål/spraya på som både skyddar och tätar?
Oldboy: [citat] Antar att det sitter gavelventiler längst upp på gavlarna som ventilerar vinden? Då ska du inte ta upp mer ventilation. Det riskerar att förvärra problemen då vinden blir kallare.
Rickard.: Det är ingen lätt frågeställning att bara snabbt knappa ner ett svar på vilket nog är anledningen till att du inte fått något ;) Ett grundkrav för att papp ska bli billigare (vilket det normalt är) är att råsponten håller måttet för ett papptak som ställer lite högre krav än ett tak på läkt. (håller på med ett jobb nu där kund blev överraskad på nästan 2000m² ny
Centano: Tror du hittar en del matnyttigt på den här sidan: https://www.taksakerhet.se/branschstandard/taksakerhetsanordningar/