2 072 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Problem med kondens efter byte till takduk
Hej,
Är inne här ofta och läser men känner att jag behöver eran hjälp nu.
Bytte tak somaren 2019 då den gamla pappen var sedan 1981 och var torr som fnöske och full med sprickor och hål och även pannor byttes. Och passade även att dra ut takutsprånget då det livade med fasad innan.
Råsponten såg väldigt fin ut så den behölls.
Nu till problemet, var uppe på kattvinden på vinter/vår 2021och upptäckte att det var väldigt blött på råsponten på en sida av huset, tänkte då att fan också det är en läcka i taket. Tänkte då först att det är takfönstret som läcker då de det var i närheten av fönstret som sitter ganska nära mitten av taket. Men det var även blött/fuktigt i facken en bit ifrån fönstret och ganska högt iförhållnde till var fönstret sitter.
Kom fram till att det är kondensfukt och inte en läcka. Misstänker att det beror på att den nya takduken är mycket tätare än den gamla dåliga pappen som låg innan och inte ventilerar ut den tillskjutande fukten inifrån lika bra som gamla dåliga pappen. För det är bara norrsidan som har problem med fukt, södersidan är hur torr och fin som helst.
Och det är mer fukt i råsponten närmre mitten av huset än ute vid gavlarna. Det sitter gavel ventiler och där funkar ventilationen bra då när jag målade takutsprånget kände att det nästa "blåste" vid gavlarna en solig sommardag.
Satte in mögelstoppers i alla fack då jag tänkte att det måste bero på att det är för dålig cirkulation inom att det är mindre fukt närmre gavlarna. Men det har inte hjälpt, det är kanske lite bättre än förra året men det är fortfarande mycket fukt i råsponten.
Så funderar nu på om jag ska göra ventilerad nock gör att få bättre cirkulation, vad tror ni om detta?
Är inne här ofta och läser men känner att jag behöver eran hjälp nu.
Bytte tak somaren 2019 då den gamla pappen var sedan 1981 och var torr som fnöske och full med sprickor och hål och även pannor byttes. Och passade även att dra ut takutsprånget då det livade med fasad innan.
Råsponten såg väldigt fin ut så den behölls.
Nu till problemet, var uppe på kattvinden på vinter/vår 2021och upptäckte att det var väldigt blött på råsponten på en sida av huset, tänkte då att fan också det är en läcka i taket. Tänkte då först att det är takfönstret som läcker då de det var i närheten av fönstret som sitter ganska nära mitten av taket. Men det var även blött/fuktigt i facken en bit ifrån fönstret och ganska högt iförhållnde till var fönstret sitter.
Kom fram till att det är kondensfukt och inte en läcka. Misstänker att det beror på att den nya takduken är mycket tätare än den gamla dåliga pappen som låg innan och inte ventilerar ut den tillskjutande fukten inifrån lika bra som gamla dåliga pappen. För det är bara norrsidan som har problem med fukt, södersidan är hur torr och fin som helst.
Och det är mer fukt i råsponten närmre mitten av huset än ute vid gavlarna. Det sitter gavel ventiler och där funkar ventilationen bra då när jag målade takutsprånget kände att det nästa "blåste" vid gavlarna en solig sommardag.
Satte in mögelstoppers i alla fack då jag tänkte att det måste bero på att det är för dålig cirkulation inom att det är mindre fukt närmre gavlarna. Men det har inte hjälpt, det är kanske lite bättre än förra året men det är fortfarande mycket fukt i råsponten.
Så funderar nu på om jag ska göra ventilerad nock gör att få bättre cirkulation, vad tror ni om detta?

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 812 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 812 inlägg
Nya duken är inte tätare än vad pappen var ny så den slutsatsen kan du nog glömma och försöka leta efter felet någonstans. Är råsponten så blöt så den känns genomblöt är det väldigt osannolikt att det skulle vara kondens.
Dock är problemet med blöt råspont "bara" vår/höst, i vintras vid flera minus så var det frost på insidan råsponten och efter rejält regnade på sommaren så är det torrt och fint. Därav att jag tror att det är kondensfukt.Rickard. skrev:

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 812 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 812 inlägg
Kan det såklart vara ändå vara men det beror inte på nya duken och isåfall är lösningen att åtgärda felet som orsakar att så mycket fuktig luft kommer till vinden.K kayan skrev:
Var frosten också på samma ställe som fukten?
Ja, det riktiga problemet är ju att det kommer för mycket tillskjutande fukt från boende utrymmen som läcker ut. Men att åtgärda det skulle innebära att jag får riva alla innerväggar och innertak för att åtgärda den dåliga diffplasten. Men det är inget jag är sugen på. Men dessa problemen fanns inte innan vi bytte pappen, jag tror precis som du säger att den gamla pappen var typ lika tät när den var ny, eller nja kanske inte riktigt men iaf nära. Men då var även diffplasten bättre, men åren innan vi bytte så har ju både diffplast och papp blivit dåliga och tänker då att problem lite tagit ut varandra.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 812 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 812 inlägg
Kommer du inte åt ångspärren lättare uppifrån? Kan det finnas någon annan anledning till varför det blir så extremt fuktigt där? Läckande ventilationsrör? Läckande avloppsavluftning? Är badrummet under så kanske man kan byta innertaket till ett tätt istället för att bråka med ångspärren. Gips, våtrumsfärg och ordentligt tätat mot väggen och alla genomföringar blir ju tätare än vad man lyckas med plastfolie.K kayan skrev:
Nja, komma åt uppifrån är värre. Hade kanske kommit åt 30% taket badrummet ovan från. Men åh andra sidan ska det badrummet göras ordning så när det görs så kommer jag ju fixa folien så gott det går. Ingen avlopps lyftning på denna sidan taket och ventilations rören är nya i samband med takbytet.Rickard. skrev:
Kommer du inte åt ångspärren lättare uppifrån? Kan det finnas någon annan anledning till varför det blir så extremt fuktigt där? Läckande ventilationsrör? Läckande avloppsavluftning? Är badrummet under så kanske man kan byta innertaket till ett tätt istället för att bråka med ångspärren. Gips, våtrumsfärg och ordentligt tätat mot väggen och alla genomföringar blir ju tätare än vad man lyckas med plastfolie.
Men problem fanns inte innan vi bytte taket, så tänker att om jag får till bättre cirkulation i taket så kanske problemen försvinner, därav tanken med att bygga ventilerad nock. Eller har även läst om att sätta en fläkt vid nock/gavel men vill helst inte gå den vägen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur kvalitetssäkrar jag grunden efter fuktproblem
Färg, Måla & Tapetsera -
Kondensproblem i garageutbyggnad.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Problem med fukt i kallgarage efter byte till nya portar!
Ventilation -
Problem med rördragning efter byte panna .
Värme allmänt -
Problem med kondens/ventilation
Ventilation