Vi byggde nytt 1-plans stenhus 2011 och Valde Monier Jönåker protector i mörkgrått. Jag upptäckte redan förra sommaren att framförallt i söder så tappar pannorna sin färg och betongen syns igenom. Jag provade att reklamera mot bygghandeln och svaret från monier är att garantin på 10 år rör endast takpannans förmåga att hålla tätt. Färgen innefattas inte i denna garanti. Detta är för mig lite svårt att förstå, ponera att jag väljer en röd takpanna. Efter 10 år har mitt tak tappat sin färg och jag har plötligt ett betongfärgat tak!
Sen är de intressant att de tycker att takpannan fortfarande är vädertät efter att ha tappat sin ytbehandling, jag vet inte vad de har för additiv i sin betong för att göra den ”vädertätt” de känns spontant som att pannorna kommer frysa sönder om de på något sätt tar upp vatten som betong brukar göra.
Jag är rimligen inte ensam om att ha köpt denna takpanna och undrar om de är fler som har problem med detta?
Sen är de intressant att de tycker att takpannan fortfarande är vädertät efter att ha tappat sin ytbehandling, jag vet inte vad de har för additiv i sin betong för att göra den ”vädertätt” de känns spontant som att pannorna kommer frysa sönder om de på något sätt tar upp vatten som betong brukar göra.
Jag är rimligen inte ensam om att ha köpt denna takpanna och undrar om de är fler som har problem med detta?
Jag försäkrar er om att det inte är påväxt. Betongen/sand syns igenom. De har en mörkare färg än vanlig betong på baksidan, så visst är de till viss mån genomfärgade, men de är ju långt ifrån samma kulör som jag en gång köpte.
Trist men det verkar som det fabrikatet har dålig kvalitetssäkring på sina produkter.
Färgen är borta precis på samma del på alla pannor.
Troligen för lite färg just där vid tillverkningen. Om man ser på närbilderna på pannorna så har motsvarande del på pannorna rikligt med färg.
Jag hade skickat en länk till det här inlägget till tillverkaren och frågat vad deras kvalitetschef har att säga om detta.
Fråga hur de har säkrat upp kvalitén på tillverkningen.
Finns väl ingen som läst denna tråden som sedan väljer det fabrikatet.
Färgen är borta precis på samma del på alla pannor.
Troligen för lite färg just där vid tillverkningen. Om man ser på närbilderna på pannorna så har motsvarande del på pannorna rikligt med färg.
Jag hade skickat en länk till det här inlägget till tillverkaren och frågat vad deras kvalitetschef har att säga om detta.
Fråga hur de har säkrat upp kvalitén på tillverkningen.
Finns väl ingen som läst denna tråden som sedan väljer det fabrikatet.
Hej, tyvärr var det kalla handen från Monier även efter flera påtryckningar genom min bygghandel. De menar på att detta är inte något form av fabrikationsfel och således är det uppenbarligen normalt för deras betongpannor. När det blir värre än vad det är nu kommer jag troligen låta en firma måla om taket.
Svärfars Benderpannor är köpta ungefär samtigt och har inga som helst tendenser till att tappa sin färg,
Svärfars Benderpannor är köpta ungefär samtigt och har inga som helst tendenser till att tappa sin färg,
Tack för återkoppling. Tycker att det är flera på vårt område som har samma problem. Det finns även de med exakt samma behandling och färg som ser nästan nya ut. För mig är detta ett tillverkningsfel. Är det även därför plattan utgick i den kulören något år senare mån tro...W wendtan skrev:Hej, tyvärr var det kalla handen från Monier även efter flera påtryckningar genom min bygghandel. De menar på att detta är inte något form av fabrikationsfel och således är det uppenbarligen normalt för deras betongpannor. När det blir värre än vad det är nu kommer jag troligen låta en firma måla om taket.
Svärfars Benderpannor är köpta ungefär samtigt och har inga som helst tendenser till att tappa sin färg,[/QUO
Tråkigt att de inte ställer upp. Men de har fått sin "reklam" nu.W wendtan skrev:Hej, tyvärr var det kalla handen från Monier även efter flera påtryckningar genom min bygghandel. De menar på att detta är inte något form av fabrikationsfel och således är det uppenbarligen normalt för deras betongpannor. När det blir värre än vad det är nu kommer jag troligen låta en firma måla om taket.
Måla funkar men kostar mer än vad nya pannor förutom arbetet med att byta.
Grannen har målat sitt tak och ett vanligt sadeltak kostade 40.000 inklusive arbete och färg.
Ett vanligt sadeltak är ca 12.000 pannor för ett 12x8 meters hus med takvinkel på 35 grader.
Material Hornbach Benders pannor 8,20 kr/st = 8,20 * 1200 = 9840 kr + frakt
Givetvis nya nockpannor också.
(går åt 1120 + spill + avrundat till hel pall)
Kan man göra jobbet själv har man ett nytt tak för bråkdelen av målning.
https://www.hornbach.se/shop/Takpan...t-2-kupig-svart/5135057/artikel-detaljer.html
Jag vet inte om det även gäller ytbehandlingen men rätt kaxig garanti lämnar de. 30 år.T Tjrex skrev:
Jag kan kolla med dem när den jag känner där är åter efter semestern.
https://www.benders.se/support/vanliga-fragor/garantier/