Jag är fullständigt oexpert, men slätplåt är besvärlig och minsta lilla fel i falsningen gör att det buktar sig.
Ännu ett argument att jag fortsätter med TRP.
På några av bilderna på din blogg ser det bra ut, så det verkar som att skadorna har uppstått senare?
Kan det vara för stumt monterat mot undertaket så att dom har slagit sig av temperaturväxlingar? Är det mer skador på solsidan än skuggsidan?
Eller har någon trampat runt för mycket på taket?
Blir oftast så när man ska slå ihop klick taken sen skruvas dom fast inte med någon riktig rörelse så kan bli så av att plåten rör sej. Klick tak är riktig skit och borde inte sälja överhuvudtaget.
Bristande rörelseupptagning!! Plåten har haft för liten rörelsemån och bucklar pga värmeutvidnging. Har för mig att bandtäckt plåt rör sig ett par mm per m plåt.
trea på bollen, men...
Som de två tidigare skrivit, rörelsen fungerar ej som den ska. Troligtvis är där spänningarna är skruvar som är för hårt dragna. Den effekten du visat på bilderna ovan syns ofta på traditionella bandtäckta tak som täckts på isolering istället för stum råspont.
Det andra är hanteringen, den typen av spänning kan också skapas om man är två eller fler som lyfter "ojämnt" och spännings skapas.
I det hela taget så är det troligtvis hanteringen som är bristfällig tyvärr.. du får ta upp det med montören och skapa en lösning, tyvärr går ej denna typen av spänning att laga.
Intressant att "vecken" sitter på i stort sett samma plats i höjdled på alla plåtarna.
Beror det på hanteringen under leverans eller montering, eller har det att göra med fästelementens placering?