Byggahus.se

Nya plåttaket buktar!

1. Kalle_Kiander
    Medlem Nivå 6
    Vårt nylagda plåttak buktar. Det är ett falsat klicktak liknande Plannja Trend, men vårt heter Nostalgi och kommer från Profilplåt.

Vad har gått snett och hur kan man åtgärda det? Ser inte alls kul ut nu. :(

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    nostalgi_buktar.png

Tacksam för svar!

Mvh Kalle

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det ser ju knäckt ut. Förstår att du inte är nöjd.

Får man anta att taket är lagt på läkt och inte på takpapp på ett undertak? Har skadorna uppstått under monteringen eller efter?

3. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Jag är fullständigt oexpert, men slätplåt är besvärlig och minsta lilla fel i falsningen gör att det buktar sig.
    Ännu ett argument att jag fortsätter med TRP.

Protte

4. Kalle_Kiander
    Medlem Nivå 6
    Plåten ligger på papp som i sin tur ligger på råspont. Felet uppstod vid tagläggning. :|
    Mvh Kalle Kiander

5. R
    Medlem Nivå 13
    ja de är ju inget som löser sig med tiden iaf tyvärr..

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Har lagt ett mindre plannja trend på mn frigga, inga tendenser till bucklor där. Vad säger leverantören/installatören?

7. Kalle_Kiander
    Medlem Nivå 6
    Jag väntar svar från husleverantören. Upptäckte detta igår.

• Laddar…
  8. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    På några av bilderna på din blogg ser det bra ut, så det verkar som att skadorna har uppstått senare?
    Kan det vara för stumt monterat mot undertaket så att dom har slagit sig av temperaturväxlingar? Är det mer skador på solsidan än skuggsidan?
    Eller har någon trampat runt för mycket på taket?

• Laddar…
  9. J
    Medlem · Nivå 10
    Blir oftast så när man ska slå ihop klick taken sen skruvas dom fast inte med någon riktig rörelse så kan bli så av att plåten rör sej. Klick tak är riktig skit och borde inte sälja överhuvudtaget.

• Laddar…
  10. O
    Medlem Nivå 12
    Bristande rörelseupptagning!! Plåten har haft för liten rörelsemån och bucklar pga värmeutvidnging. Har för mig att bandtäckt plåt rör sig ett par mm per m plåt.

Fel i utförandet skulle jag nog vilja påstå.

Edit: Två på bollen

• Laddar…
  11. Goteborg
    Medlem Nivå 8
    trea på bollen, men...
    Som de två tidigare skrivit, rörelsen fungerar ej som den ska. Troligtvis är där spänningarna är skruvar som är för hårt dragna. Den effekten du visat på bilderna ovan syns ofta på traditionella bandtäckta tak som täckts på isolering istället för stum råspont.
    Det andra är hanteringen, den typen av spänning kan också skapas om man är två eller fler som lyfter "ojämnt" och spännings skapas.
    I det hela taget så är det troligtvis hanteringen som är bristfällig tyvärr.. du får ta upp det med montören och skapa en lösning, tyvärr går ej denna typen av spänning att laga.

• Laddar…
  12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Sent ute men...

Intressant att "vecken" sitter på i stort sett samma plats i höjdled på alla plåtarna.
    Beror det på hanteringen under leverans eller montering, eller har det att göra med fästelementens placering?

• Laddar…
  13. Kalle_Kiander
    Medlem Nivå 6
  14. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Jag tycker det ser hemskt ut. Aldrig i livet att jag godkänt den typen av skador i plåten.

15. K
    Medlem · Nivå 10
    Är det nån som har en bild av ett sånt där tak som är helt utan bucklor?