Hej! Ska byta taket på mitt torp detta året och tanken är att det gammla spåntaket ska vara kvar. Taket behöver ju riktas och min bror menar att man riktar med reglar lodrätt först sen lägger man underlagsduken. Så han menar att det ska vara luft mellan spåntaket och duken. Så då kan man inte lägga duken direkt på spåntaket. Är detta korrekt uppfattat?

• Ett rött torp med slitet spåntak och stegar, i förberedelse för takbyte, med byggmaterial nära fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat torp med gammalt spåntak under renovering, ställningar och reglar placerade för takriktning.
    Skapa konto
Vi gör ofta så. Ta bort läkten. Rensa spånet på takstolarna men låt allt annat stanna. Ovan takstol finns det läkt på undersidan av spånpaketet. Dessa ska vara kvar. Dit med en liggande 45x95. På med duken, på med gles för luft. Bärläkta med 45x70. Valfritt tegel. Klart.

• Gilla
Magnus Söderström1 och 1 till
  • Laddar…
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Vi gör ofta så. Ta bort läkten. Rensa spånet på takstolarna men låt allt annat stanna. Ovan takstol finns det läkt på undersidan av spånpaketet. Dessa ska vara kvar. Dit med en liggande 45x95. På med duken, på med gles för luft. Bärläkta med 45x70. Valfritt tegel. Klart.
Det är ju gammla panelbrädor som är spikade tvärsöver takstolarna med luft emellan. Men du menar att det är bättre att riva bort spåntaket helt då istället och regla på dom brädor som ligger under spåntaket. Tack för svar.

Hoppas detta hjälper. Man får kompromissa lite när man blandar gammalt och nytt.

• Renovering av äldre rött tak med arbetare och byggställningar, och byggmaterial på marken.
    Skapa konto
Hoppas detta hjälper. Man får kompromissa lite när man blandar gammalt och nytt.
Nu förstår jag bättr när jag ser bilden vilket avstånd har du mellan reglarna du lagt på spånnet?

B Bengtsson93 skrev:
Nu förstår jag bättr när jag ser bilden vilket avstånd har du mellan reglarna du lagt på spånnet?
De ligger ovan takstolar. På gamla hus ibland lite ojämnt. Rensa spånet ovan takstol så blir det en så solid infästning man kan göra.

• Gilla
Bengtsson93
  • Laddar…
De ligger ovan takstolar. På gamla hus ibland lite ojämnt. Rensa spånet ovan takstol så blir det en så solid infästning man kan göra.
Hej!

Väcker liv i denna tråden igen då jag är i samma situation. Gammalt torp och ska lägga nytt tak. OK sticketak under takpannorna men strö och bärläkt i dåligt skick.

Tänkte använda mig av metoden du nämnde, dvs:
1. Rensa sticketak vid takstolar
2. På med ny ströläkt 45*90 över takstolar
3. Fästa diffusionsöppen duk (Difftak 175 Bison eller Difftak Bison) i nya ströläkten
5. På med bärläkt
6. På med pannor

Såg du nämnde något om gles för luft. Förstod inte riktigt vad som menades med det... Menade du att man kör typ 25*48 ströläkt över 45*90 läkten för att få en luftspalt mellan bärläkten och duken?

Tacksam för svar!

• Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
A Antemattsson skrev:
Hej!

Väcker liv i denna tråden igen då jag är i samma situation. Gammalt torp och ska lägga nytt tak. OK sticketak under takpannorna men strö och bärläkt i dåligt skick.

3. Fästa diffusionsöppen duk (Difftak 175 Bison eller Difftak Bison) i nya ströläkten
5. På med bärläkt
6. På med pannor

Såg du nämnde något om gles för luft. Förstod inte riktigt vad som menades med det... Menade du att man kör typ 25*48 ströläkt över 45*90 läkten för att få en luftspalt mellan bärläkten och duken?

Tacksam för svar!
A Antemattsson skrev:
Hej!

5. På med bärläkt
6. På med pannor

Tacksam för svar!
Edit: Vårt tak är endast ca 85kvm stort och på bilden ser det ut som ni jobbade på ett rätt stort tak. Tror du det krävs såpass tjocka dimensioner som 45*95 och 45*70 för läkten i vårt fall eller räcker med vanlig 25*48? Eller är dimensionerna mest för att få bra med luft i taket?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.