Tak & Vind
HSP: Har själv bott i ett elementhus från Mockfjärd. Det hade bra isolering. Och konstruktionen innebär få köldbryggor. Hade källare med blottade "element" de läckte inte spån, där skruvade jag gips direkt i taket och spacklade samt målade med bra resultat... Ps. Är papptaket målat med oljefärg tidigare då kan det gå att måla med "vattenfärg" eftersom oljefärgen är tät och då
fribygg: [citat] Det har ju varit ett vanligt sätt att täta källargrunder, det bör gå bra att göra själv utan specialgrejor, det bör inte hindra rännbrons funktion. Parkeringsdäck och liknande plana eller låglutande betong konstruktioner tätas inte med kallasfalt numera, men att montera en helsvetsad gummiduk är kanske lite overkill i det här fallet?
Söderslätt: Låter rimligt. Falsat plåttak är en premiumprodukt.
Bo Berglund: Har jag postat detta på fel sub-forum?
Isakare: I vår förening skrivs det förbehåll på utbyggnader. Ägaren av bostadsrätten, även kommande ägare, får själv bekosta demontering för åtkomst, alternativt merkostnaden för alternativ om det är möjligt, tex bomlift eller liknande.
Stefan1972: Vad är det för hus? De flesta "kataloghus" byggs ju med självbärande takstolar just för att planlösningen kan göras hur som helst. Man kan ha samma stomme till flera olika typer av hus. Så vill man kan man troligen ha ett enda rum bara på en våning.
klaskarlsson: [citat] En blandning är ju inte optimal. Jag hade kört med helt hygroskopiska material cellulosa + spån (om det skall vara kvar) isf och tagit bort gullfibern... Tar du bort den gamla isoleringen så kan du passa på att sätta en ångbroms (inte spärr) också
AFMIH: [citat] Låter som att ett hederligt gipsankare som man skruvar in är det bästa. Det blir ju ett antal (4-5) fästpunkter per skena, så det bör ju inte vara några problem. Köpte mig en tub "no more nails" också som jag funderade på att dra en sträng av för säkerhets skull, men det kanske är överkurs. Ja, jag såg de där - ser fräsiga ut. De kräver dock borrning, vilket jag helst
ati: Ingen mening att laga något som inte är trasigt. Om du kan inspektera underifrån och regelbundet håller koll att det fortfarande är tätt kan du skjuta på takbytet i oändlighet :)
Rickard.: [citat] Det var väl ingen som skrev något annat. Byter man bara pannorna behövs nockpannor och eventuellt något mer och målar man behövs tvätt och verktyg så oavsett metod så tillkommer det mer utgifter.
TheGame: Låter som bortförklaringar. Inte har min huv nå skador som plåtslagarens gjorde sent på kvällen som ett svartjobb
elikaufman: Hej! Min pappa lejde nyligen byggare att byta tak på sitt ca 100 år gamla hus. De rev ner takpannorna och läkten och tog bort någon sorts fastspikad träspåns-isolering. Sen satte de masonite, tjärpapp, ny läkt och nya pannor. Någon annan isolering finns inte. Sen kom grannen som är snickare och klagade på att det inte fanns någon luftspalt, och sa att allt skulle ruttna inom 2 år.
Noun: [citat] Just nu är det bara en sida. Norrsidan ska jag också fixa, men först måste jag spara mera. Där blir det bara TP20 där solcellerna ska sitta. Resten gör jag något annat med, eller monterar tillbaka betongplattorna. Sedan får jag se om jag ska köra med två växelriktare eller om jag ska redan nu köpa en som klarar båda sidorna. Måste också eventuellt bygga om elcentralen för
Dr Benz: [citat] Jag finns på Råå söder om HBG. Fick offert på ca 130 med listad täckning och nya plåtar och rännor osv. Kommer att köra på denna. Vet ej storlek men ett mindre gathus. Hör av dig om du vill ha mer info.
Stubai: Jag har isolerat två tak utifrån med cellplast från jackon. Duk på råsponten, cellplast direkt på duken och sedan ströläkt på cellplasten som jag skruvat ner i takstolarna och sedan en ströläkt till mellan varje takstol. I det ena fallet lades sedan bärläkt och tegelprofil och i det andra fallet spikades ny råspont som fick papp och bandtäckning. Det har än så länge fungerat
sole_oggi: [citat] Övervåningen är inredd och det är endast vind längst ut på båda långsidorna.
Naiv entusiast: [citat] Jag tänker lite samma. I vår när räntorna är 1.5-2 procentenheter högre och elpriserna ätit ur fickorna på villa- och lägenhetsägare så borde ju beställningarna gå ner.
plåtrickard: En fyrkantig låda där du ska ha skorstenen... Troligen vill han ha den lika hög som skorstenen blir
Drutten2000: Nej det där ser bra ut. Det är ju en konstruktion som bygger på flera delar det här. Dels håller plåten nockpannan på plats och dels ska den naturligtvis leda vatten ner till pannan. Men det kommer stänka, skvätta och blåsa in vatten ändå och då får underlagspappen fylla sin funktion osv.
sunqan: [citat] Tror inte föreningen bryr sig om dina kostnader :-)
plåtrickard: Ja det är ju så där man måste göra om inte panelen ska ner. Men det ser väldigt bra ut på bilden, men svårt att avgöra något med en sådan närbild
HSP: Det är nog bäst att hitta läckan, tror knappast att det är 8m2 om läcker. Hitta läckan och åtgärda denna. Att smeta på massa på det som inte läcker är helt onödigt arbete som inte gör någon nytta Tätmassor är temporär lagning. Det är bättre att åtgärda det "riktigt". Att ta dit en bra plåtslagare är nog rätt i ditt fall.
Bygggeni: Vi ska byta tak på uthuset och tänker oss Trp20. Idag ligger lerpannor på 28 mm bärläkt på råsponten. Kan någon hjälpa oss med hur vi borde lägga det nya taket? Vi vill gärna slippa pappen då vi i så fall kan lägga plåten på bärläkten. Alternativet är att riva även bärläkten och bygga upp med papp och ny bärläkt. Kan vi alltså strunta i pappen eller får vi problem då
Rickard.: Att det är lite glesare än vad AMAn rekommendera spelar bara roll om det blåser bort innan nästa lager. Jag tycker det ser snyggt och prydligt ut så ser ingen poäng att oroa sig i onödan. Ser ut som en rejält knepig anslutning mot resten av taket men det kanske är löst.
Chubba: Hej! Har byggt färdigt skalet till min nya verkstad. Jag fick hjälp med råspont och papp av en släkting och nu visar det sig att på ena sidan taket har inte spikpistolen fungerat som den skall, det har varit för lågt tryck på kompressorn. Vissa delar av spontluckorna är alltså inte komplett spikade, men vet inte hur mycket eftersom underlagspappen ligger på plats. Vill inte riva upp o
Gladamatör2: [citat] Tack för svaret plåtslagare som tillverkar egen låter smidigast.