Har försökt hitta någon liknande tråd men inte lyckats så postar mitt problem här.
Upptäckte idag två "bubblor" i spånskivorna i innertaket på bottenvåningen samt lite fuktmärken i skarven, se bilder. Bubblorna är cirka 10 cm i diameter och skarven är lite gulfärgad i cirka 20 cm. Lite mjukare än övriga delar av spånskivan när man trycker hårt så antagligen är det fukt. Kan ha funnits tidigare men ingenting vi reagerat på förrän idag.
Huset är 1.5 plan med kupa på övervåningen byggt 1978 och ligger på västkusten i Skåne. Innertaket är 19 mm spånskiva (antagligen original), som enligt en byggnadsbeskrivning verkar vara spikade direkt i takstolar/bjälklag. På ovanvåningen ovanför bubblorna är det vardagsrum och enligt ritning ska det inte vara några vattenledningar där.
Bifogar även ritning på mellanbjälklag där jag markerat ungefär vart bubblorna är. Min teori är att det under de senaste blöta och blåsiga dagarna trängt in vatten i en svag punkt där kupan sitter ihop med bjälklaget (kupan är 45x220-regeln som ligger på bjälklaget).
Min undran är om min teori kan stämma? Och om vi ska ha lite is i magen och se om det sprider sig? Eller om man ska ta tag i det direkt och t.ex. ta ner den skadade skivan och försöka åtgärda eventuell svag punkt där vattnet kommer in.
Tacksam för alla råd och tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto