3 958 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Mögelstopper
Någon som har erfarenhet av mögelstopper?
Håller på med en tillbyggnad och funderar över ventilation av vinden som blir, kommer bli en kallvind och undrar om någon satt mögelstoppers längst ner istället för vanlig takfotsventilation?
Sen mögelstoppers vid nock, i beskrivningen står det att det kan ersätta traditionell takfotsventilation, men tänkte höra om någon testat med gott eller dåligt resultat. Visst går det att göra vanlig takfotsventilation, men det vet jag redan, så undrar bara om någon använt mögelstoppers istället.
Håller på med en tillbyggnad och funderar över ventilation av vinden som blir, kommer bli en kallvind och undrar om någon satt mögelstoppers längst ner istället för vanlig takfotsventilation?
Sen mögelstoppers vid nock, i beskrivningen står det att det kan ersätta traditionell takfotsventilation, men tänkte höra om någon testat med gott eller dåligt resultat. Visst går det att göra vanlig takfotsventilation, men det vet jag redan, så undrar bara om någon använt mögelstoppers istället.
varför ska du ha ventilation på vinden, fyller ingen funktion på dagens moderna hus?E Eryl skrev:Någon som har erfarenhet av mögelstopper?
Ok, så byggs husen utan ventilation på vinden idag?A Aunty skrev:
Kanske kan förebygga med luftspaltskiva vid takfoten ändå och bara sätta in mögelstoppers om det skulle bli problem senare, då blir det ju enklare att åtgärda än att fixa med luftspaltsskivor när isoleringen redan ligger på plats.
fast vad är det för problem mögelstopper ska åtgärda?E Eryl skrev:
Ventilerad vind hjälper inte utan snarare stjälper.
Man bygger inte moderna hus med ventilerad vind och dom som bygger det gör det på grund av att dom inte vet bättre.
Då jag inte är klar med bygget så har jag inga problem ännu, men vill helst inte få några, därför jag undrar hur jag ska göra med ventilationen. Och om jag får problem, så tänkte jag att det då skulle vara enklare att göra en åtgärd om jag förbereder för takfotsventilation om jag nu skulle bestämma mig för att inte ha ventilation som du rekommenderar.A Aunty skrev:
Har någon mögelstoppers som takfotsventilation får gärna posta erfarenheter.
men jag tror du inte riktigt hänger med.E Eryl skrev:Då jag inte är klar med bygget så har jag inga problem ännu, men vill helst inte få några, därför jag undrar hur jag ska göra med ventilationen. Och om jag får problem, så tänkte jag att det då skulle vara enklare att göra en åtgärd om jag förbereder för takfotsventilation om jag nu skulle bestämma mig för att inte ha ventilation som du rekommenderar.
Har någon mögelstoppers som takfotsventilation får gärna posta erfarenheter.
varför ska du ha ventilation på vinden överhuvuvtaget?
det hade man förr i tiden, nu för tiden har man inte det längre.
Ventilation på vinden skapar fuktproblem på moderna hus.
försök att göra rätt från början istället för att försöka lösa ett problem som inte behöver finnas.
var noga med att få ett täthus.
skapa ett undertryck
använd inte träfiberskivor utan råspont har bättre hydrofobiska egenskaper
använd inte mineralull utan cellulusa har bättre egenskaper
använd inte takfotsventilation eller nockventilation.
använd gavelventilations som du kan stänga till helt på vintern
lägg en isolerskiva ovan taket alltså på råsponten, kommer hjälpa dig oerhört.
tätt yttertak är viktigt men det säger väl sig själv
viktigt att torka ut byggfukt - kan vara bra att ha avfuktare på vinden under byggtid
noga med alla genomföringar såsom installation, skorsten etc.
skapa ett undertryck
viktigt att torka ut byggfukt - kan vara bra att ha avfuktare på vinden under byggtid
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ok, yttertaket är redan på plats så nån skiva där blir det tyvärr inte, sen skrev jag aldrig att det är en tillbyggnad i vinkel med befintliga huset så har bara en gavel, vet inte hur det blir med gavelventilation då den andra sidan går in i taket på gamla delen. Kan ju testa utan ventilation först och hålla koll på luftfuktigheten.A Aunty skrev:försök att göra rätt från början istället för att försöka lösa ett problem som inte behöver finnas.
skapa ett undertryck
finns väldigt mycket forskning om ventilation på vinden men ändå fortsätter folk att bygga med massor av ventilation.
se nedan från en sammanfattning från en av SP forskningar
"SP (Statens Provningsanstalt) ;
–”I ett väl isolerat tak utan tillförsel av fukt, är ventilationen snarare till nackdel än fördel. Ventilationsluften tillför fukt som kan kondensera inne i taket under klara, kalla nätter. Ett oventilerat tak där det inte tillförs någon fukt är torrare än ett ventilerat. Undersökningarna visar också att i de fall ventilationen verkligen behövs för att torka ut en fuktskada räcker flödet helt enkelt inte till. Luften är för kall för att kunna bära den fuktmängd som krävs för att hälla taket torrt”.
-”Ett rätt utfört oventilerat tak ger mindre risk för fuktskador samt mindre energiförluster. Det blir torrare och RF blir betydligt jämnare”."
se nedan från en sammanfattning från en av SP forskningar
"SP (Statens Provningsanstalt) ;
–”I ett väl isolerat tak utan tillförsel av fukt, är ventilationen snarare till nackdel än fördel. Ventilationsluften tillför fukt som kan kondensera inne i taket under klara, kalla nätter. Ett oventilerat tak där det inte tillförs någon fukt är torrare än ett ventilerat. Undersökningarna visar också att i de fall ventilationen verkligen behövs för att torka ut en fuktskada räcker flödet helt enkelt inte till. Luften är för kall för att kunna bära den fuktmängd som krävs för att hälla taket torrt”.
-”Ett rätt utfört oventilerat tak ger mindre risk för fuktskador samt mindre energiförluster. Det blir torrare och RF blir betydligt jämnare”."
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden